Február 20-án nyílt meg Zimmermann Zsolt első önálló képzőművészeti tárlata a Paulay Ede utcai East of Eden Galériában. Az alkotó hosszú évek óta a magyar grafikai tervezés kiemelkedő alakja, számos ügynökség, kiadó művészeti vezetőjeként dolgozott.
Zimmermann kezdetben kimondottan elutasította a „művész” titulust, ezért pályafutása során tudatosan az alkalmazott grafikai irányt követte, azonban akarva-akaratlanul (rendszerszemléletének, ugyanakkor részletek iránti szenvedélyének köszönhetően) szépen lassan elmozdult a kortárs képzőművészet felé. Így az alkotó most egy új, eddig ismeretlen oldalát mutatja meg: jellegzetes grafikai pattern-rendszerét ezúttal képzőművészeti kontextusban, új médiumban jeleníti meg debütáló kiállításán.
A négy geometrikus alakzatból – szabályos derékszögű háromszögek, négyzetek és átlós, ékszerű paralelogrammák tükrözött és sokszorozott variációiból – felépülő sajátos rendszer élénk, vibráló négyzetekbe foglalt reliefekben mutatkozik meg. Az alkotó munkáiban a geometria nem csupán egy egyszerű struktúra, hanem sokkal inkább egy művészeti eszköztár, amely a design, színek és arányrendszer szépségét ötvözi.
A Zimmermann Zsolt által kifejlesztett, egyedi pattern-rendszer eredetileg digitális formában jött létre, később 2 mm vastagságú, egymásra helyezett finn falemezekből születtek meg a háromdimenziós fali kompozíciók. Ezután a rétegelt faképeket különböző élénk, matt festékkel színezte, ezzel is hangsúlyozva az egyes darabok önállóságát. A három különböző méretű, négyzetbe zárt relief szabadon variálható a falfelületen: a kiállítótérben hét különböző kombinációs opció jelenik meg, azonban a lehetőségek tárháza gyakorlatilag végtelen, ugyanis bármilyen szín és méret bármilyen irányú párosításával harmonikus kompozíciót hozhatunk létre.
Az egymás mellé helyezett komplex (és kompakt) képek nemcsak lehengerlő vizuális élményt nyújtanak, hanem egy mély, kontemplatív belső munkára, vagy éppen kreatív, asszociatív gondolkodásra invitálják a látogatót. Fontos kiemelni, hogy a kiállítótérben látható négy-hat darabból álló forma-és színpárosítások csupán propozíciók: a szemlélő szabadon kombinálhatja a kiállított reliefeket, saját konstellációkat (és narratívákat) létrehozva, ezen keresztül bárki a művész alkotói folyamatának részesévé válhat.
A Zimmermann-féle pattern-háló kontinuitása minden esetben, bármilyen méret, irány, szín és sorrend társításával működik, de a különböző felállások újabb ritmusokat és dimenziókat fednek fel. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy bár a relief végtelenségig bővíthető, önmagában, egyetlen darabként is teljes értékű. A finom, barackos pasztellszínektől kezdve a pipacspiroson át egészen az éjfeketéig számtalan különböző bátor és visszafogott árnyalat felfedezhető a térben – a szemfüles látogatók pedig felfedezhetik a terem jobb sarkában elhelyezett lila plexiből készült, gravírozott kétdimenziós kompozíciót, amely a projekt kiindulópontját (pontosabban prototípusát) jelöli.
Semmi furcsa nincs abban, hogy egy, a vizualitással egész életében intenzíven és bensőségesen foglalkozó ember – legyen képző- vagy alkalmazott művész – átlép egy fogalmi kategóriát, és meglátásait, rendszereit megpróbálja újabb formában, újabb módon a világba belecsepegtetni.
– mondta Jovanovics Tamás a kiállítás megnyitóján, majd így folytatta: „Zsolt élete első képzőművészeti sorozatával pont ezt igyekszik megtenni: töprengéseit, a világot mint teljességet, rendszert boncolgató morfondírozásait a lehető legprecízebben, de ugyanakkor játékosan, elegánsan elénk tárni – részletesen és részletekben.”
A Details című kiállítás március 9-ig tekinthető meg az East of Eden Galériában.