Szerző: Bóka Gábor

A hazánkban legkésőbb bemutatott Wagner-operát meglehetősen régen, 2011-ben láthatta utoljára a Budapesti Wagner-napok közönsége – így épp itt az ideje az újbóli találkozásnak. Ám a mostani alkalom mégsem egészen ugyanaz: ezúttal új rendezést láthatunk, amire még nem volt példa a fesztivál történetében. Ismétlés helyett tehát újragondolás – ezt várhatjuk Cesare Lievi Trisztánjától. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ha visszatekintünk a hazai zenei élet büszkeségének tekintett Wagner-napok 2006 óta íródó krónikájára, szinte minden évben volt olyan esemény, amelynek ismertetését így kezdhettük: „először”. 2015-ig zajlott a repertoárépítés, melynek keretében minden évben izgalmas produkciókban, a félszcenírozástól a hagyományos színházi formákig ívelő rendezői…

Tovább

Lenyűgöző koloratúrkészséggel megáldott díva, a legnehezebb Mozart-áriák és bel canto operaszerepek hiteles előadója, akinek lába előtt hever a világ… Látszólag mi sem áll távolabb attól az énekesnőtől, aki a legegyszerűbb vokális műfaj, a dal tolmácsolójaként készül budapesti bemutatkozására. Mikor: április 19. 19:30 Hol: Zeneakadémia, Nagyterem Mennyiért: 3900 – 12.900 Ft Pedig nincs tévedés: a kettő egy és ugyanaz a személy, az operaszínpadtól immár visszavonult, de koncerteken továbbra is fellépő Natalie Dessay, akiért 2013-as operai búcsúját megelőzően ölre mentek az operaigazgatók – s aki azelőtt sem kényeztette el a világot sűrű fellépéseivel. Dessay mindig tudatos művész volt: ritkán vállalt fellépéseket, hogy…

Tovább

A Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének felújítása miatti ideiglenes helyhiány kreatív megoldásokra késztette az idei műsorterv összeállítóit – így kerül sor a társulat január végi vendégjátékára a Müpában, melynek során három, nagy apparátust igénylő romantikus operát adnak elő koncertszerűen. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Verdi, Puccini és Richard Strauss egyaránt gyakori és szívesen látott vendége a budapesti operaszínpadnak — hogy aztán a most felhangzó három műből melyiket mennyire zárta, zárhatta szívébe a publikum, az már más kérdés. Puccini Turandotjáról aligha kockázatos kijelenteni, hogy huzamosabb ideig nem hiányozhat a repertoárról — a társulat Kovalik Balázs 1997­-es rendezésének bemutatója óta…

Tovább

Az inspirálást tekinti a karmester legfontosabb feladatának Dobszay Péter, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar állandó karmestere, a 2017-es Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny középdöntőse. Mint mondja: a karmester élete során egy percet sem unatkozhat, olyan átfogó hivatást gyakorol. „Minden gyerek kalimpál – én is kalimpáltam”– meséli Dobszay Péter a kezdetekről, amikor is arra a kérdésre keresi a választ: hogyan is lett karmester. „Ám ennél fontosabb emlékem, hogy ha Pavarotti szólt a rádióban, teljesen leblokkoltam, és tátott szájjal figyeltem, amíg az utolsó hangja el nem hangzott.” Először mégsem a karmesterség, hanem az orgona felé vonzotta érdeklődése – a művész ma a Dohány utcai…

Tovább