Szerző: Hruska Emese

Függetlenül attól, hogy még csak tanuljuk a zenét vagy már hivatásos zenészek vagyunk, megesik, hogy túl nagy hangsúlyt fektetünk a teljesítményünkre és túl keveset arra, amit tapasztalunk. Ez pedig arra késztet minket, hogy mindenáron ki akarjunk tűnni, és közben talán azt is elfelejtjük, amiért annak idején elkezdtünk zenét tanulni –a játék örömét! Biztosan láttatok már olyat, amikor páréves zenetanulás után egy növendék (vagy a szülei és tanára) már csak arra összpontosított, hogy elég jól teljesítsen, hogy kitűnjön tudásával, díjakat nyerjen, vagy esetleg neki is sikerüljön a Carnegie Hall színpadára állni. Csíkszentmihályi Mihály, a flow-elmélet „atyja” az 1990-ben megjelent könyvében utalt…

Tovább

Regardless of whether we are music students or professional musicians, the usual problem often arises: we are prone to put too much emphasis on how we perform, and too little on what we experience. This way we end up pushing ourselves to excel at all events, and we dismiss the initial motivation why we originally started learning music: the joy of playing. Have you noticed that after a couple of years of studying music students (and particularly their parents and teachers!) tend to exclusively place their focus on to perform well enough, and they have a drive to attract attention,…

Tovább

Szabó Orsolya zongoraművész, akinek óriási tudása van nemcsak a zeneművészet területén, hanem egyszerre ismeri a zenét csináló test működését, és egy átfogó rendszerben, azt mondanám, hogy már-már spirituálisan fogja fel a zenélést és a zenetanulást. Sokan ismerik őt Magyarországon, de szerintem nem elegen! A vele készült, egészen mélyre ható beszélgetést második része hallható most a PerfActionist podcastban. Hogy mi a test szimmetriája? Abból kell kiindulni, hogy egyszerű vagyok. A zenész térben tudja és érezze a testének függőleges és vízszintes vonatkozásait – vagyis érezze, hogy rend van és azt, hogy a formát el nem szabad hagyni! Tudni kell ugyanis, hogy pontosan…

Tovább

Egy olyan embert hoztam ma nektek, akinek óriási tudása van nemcsak a zeneművészet területén, hanem egyszerre ismeri a zenét csináló test működését, és egy átfogó rendszerben, azt mondanám, hogy már-már spirituálisan fogja fel a zenélést és a zenetanulást. Sokan ismerik őt Magyarországon, de szerintem nem elegen! A vele készült, egészen mélyre ható beszélgetést több epizódban hallhatjátok majd a PerfActionist podcastban. Véleményem szerint Orsi elképesztően művelt és nagyon erőteljes, átütő személyiség. Lehet, hogy lesznek meglepő, sokkoló vagy esetleg érthetetlennek tűnő gondolatai, de ez ne riasszon meg senkit sem! Orsival találkozni kell, hallgatni őt, beszélgetni vele, tanulni tőle! Bízom benne, hogy a…

Tovább

A PerfActionist podcast legújabb epizódjában a vendégem Mark Bain, az Ausztráliához tartozó Tasmán Szimfonikus Zenekar trombitaművésze, rézfúvós tanár és teljesítmény coach. Mark elmesélte, hogy fiatal zenészként miként élte meg a lámpalázat, és milyen – akkor végzetesnek tűnő – következményei voltak ennek. Elmondta, hogy miként látja a lámpalázat és a teljesítményt, miután tapasztalt zenészként és coachként már tudja, hogy mennyire káros a negatív önszuggeszció. Az epizód különösen érdekes lehet azok számára, akik gyermekeket és tizenéveseket tanítanak zenélni. Mark megosztotta velünk, hogy ő miben hisz és milyen formában tud hatékonyan foglalkozni a fiatalabb generációval. Tanítványainál mindig ügyel arra, hogy fejlessze a metakognitív…

Tovább

A zene világába az utóbbi években lassacskán beszivárgott a flow fogalma is, ami a sport-, a munka- és az iskolapszichológia területén már régebben hódított. Bár nem minden zenész szeret beszélni a nagy teljesítményeiről – attól tartva, hogy ezek a visszaemlékezések a jövőben elronthatják a „zenecsinálás” művészetét, ezek a kiváló előadások pedig nagyon nagy valószínűséggel flow állapotban történtek. Hogy több szó essék zenész berkekben is a flowról, ebben a blogposztban összefoglalom, mi a flow és hogy miként segítheti a zenészeket és a zenét tanulókat. A flowval kapcsolatban gyakran szóba kerül az „optimális élmény” vagy a „csúcsteljesítmény” fogalma is. Hivatalosan így nevezi…

Tovább

In recent years, there has been a growing interest in the concept of „flow” which filtered into the world of music from sport, work and educational psychology. However, not all musicians like to talk about their best performances because of the fear of spoiling the artistry of their music making. So, with this article, I’d like to summarize what flow is and how it can help music making. When we talk about flow, we may also come across the notions of „optimal” or „peak” performance. This is how Positive Psychology defines those experiences which, in a normal language, musicians simply…

Tovább

Lámpalázas előadóművész vagy? Netán még harcolsz is ellene? Rosszul teszed! A PerfActionist podcast mai epizódjában megtudhatod, hogy az ACT (Acceptance and Commitment Therapy; magyarul: Elfogadás és Elköteleződés Terápia) miként támogatja értékrendszered abban, hogy szorongásmentesen tudj jól teljesíteni, amikor szükséged van rá. Az ACT egy újnak mondható viselkedésterápiás irányzat, amely nagyon sikeresnek bizonyult az utóbbi években. Középpontjában a nem kívánatos belső élmények elfogadása, azok viselkedésre kifejtett hatásának csökkentése, és hosszú távon egy jelentéssel bíró élet kialakítása áll. A módszer abból indul ki, hogy tulajdonképpen a saját gondolatainkra és érzéseinkre irányuló kontrollálási törekvésünk vezet olyan problémákhoz, mint a lámpaláz és a teljesítményszorongás.…

Tovább

A bestseller író, pszichológus és tréner F. Várkonyi Zsuzsa 40 éves tapasztalatait osztja meg a PerfActionist podcastban a Gordon-módszer kommunikációs technikáról, amelyet ő honosított meg Magyarországon. Zsuzsa néni szerint a szülők a legnagyobb hatalmak felettünk. Ennek értelmében, amit rólunk mondanak nekünk, azt mi elhisszük. A Gordon-modell gyakorlati alkalmazása rámutatott, hogy az egyenrangú kapcsolattartás a gyereknevelésben akkor a legsikeresebb, ha a kommunikáció nyílt, tiszta, mely az igények tudatosítására és kielégítésére, az érzelmek felvállalására, önmagunk és egymás tiszteletére épít. A podcastban beszélgettünk a hangfelvételek spontaneitást megölő és a makulátlanságra kényszerítő hatásáról, de ennél is többet arról, hogy milyen stílusú és mire fókuszál…

Tovább

A PerfActionist e heti epizódjában Hruska Emese Dr. Bridget Rennie-Salonen fuvolaművésszel és Body Mapping oktatóval beszélgetett, aki fuvolatanári praxisában is alkalmazza a testolvasást: A zenélés egy mozgásos, tehát kinesztetikai folyamat. Ez azért fontos, mert egy zenész mozgásának minősége határozza meg az általa kibocsátott hang minőségét. Ez azt jelenti, hogy akkor sikerül „jól zenélni”, amikor a test eredeti anatómiai kialakításának megfelelően mozog. Vannak, akiknek ez ösztönösen jön, és vannak olyanok is, akiknek ezt tanulni kell. A Body Mapping (magyarul: testolvasás) módszere ezt a célt szolgálja. Mi az a testolvasás? A testolvasás külföldön már évek óta elismert módszer, de Magyarországon egyelőre kevésbé…

Tovább