Szerző: Marton Éva

Három éve diplomázott az SZFE színházrendezői szakán, rendezett több színházban, klasszikus előadást, zenés monodrámát, kortársat. Az emberi kapcsolatok, azok hiánya, a magánytól való félelem inspirálta a Fabacsovics Lilivel közösen írt, tavaly bemutatott Csend-etűdök előadást, mely most az ESZME Fesztiválon látható. Szokol Judittal beszélgettünk. – Az egyetem végén próbáltam magamban összegezni, hogyan is állok a színházhoz. Még nem tudtam, mi legyen a szakdolgozatom témája, úgyhogy azon kezdtem gondolkodni, miért szeretek színházat csinálni. A legmeghatározóbb színházi élményeimet kezdtem összeszedni, és magam is meglepődtem, hogy ezek mind kortárs darabok voltak. Talán ebből is következett, hogy végül arról írtam, hogyan dolgozzuk fel a jelenünket,…

Tovább

„Eljön az ideje még, születni fognak újabb Ninivék és jönnek új Jónások” – mondja az Úr Babits Jónás könyve című elbeszélő költeményében. Kik az új Jónások, s mik az ő feladataik? Bereczki Csilla minden Jónás rendezésében erre keresi a választ. A Jónások – Babits Live című monodráma feldolgozás újabb értelmezése a műnek. Az ESZME Fesztiválon látható előadás kapcsán beszélgettünk Hannus Zoltánnal. – Bereczki Csilla többször megrendezte már a Jónás könyvét. Az egyes előadások mindig valami új nézőpontját is behozzák a műnek. Beszélgettek arról, mi izgatja Csillát a Jónásban, hogy újra-meg újra megrendezi? – A próbák során beszélgettünk a korábbi előadásokról,…

Tovább

Az Európai Szabadúszó Művészek Egyesülete (ESZME) öt év kényszerű kihagyás után idén május 1-4. között tartja meg ötödik fesztiválját az újonnan átadott margitszigeti Kristályban. Kísérletezés, összművészet, izgalmas előadások minden korosztálynak. Az ESZME létrejöttéről, működéséről és a fesztiválról is beszélgettünk Csató Kata alapító elnökkel. – Hogyan jött létre az ESZME? – Az alapításban nem csak mi, a Lengyelországban végzettek vettünk részt. Kuthy Ágnes akkor jött haza Németországból, abban az évben végzett egy bábos osztály Budapesten, tehát sokunk akaratából jött létre az ESZME. A pálya kezdetén minket is leginkább az alkotás, az alkotás különböző fázisai érdekeltek, de az is világossá vált, hogy…

Tovább

„A Don Carlosban szinte mindenki az ember ellen támadt állam ketrecének foglya”– írja ajánlójában az előadást rendező Nagy Péter István. Megmaradhat az egyén szabadsága, van-e lehetőség a kitörésre, a menekülésre? – az egyik központi kérdése Schiller Don Carlos című előadásának. Hatalmi játszmák, generációs harcok, titkok és csalárdságok. Nagy Péter Istvánnal és László Zsolttal beszélgettünk. – A Don Carlost tavasszal streamelt formában mutattátok be, októberben volt az élő premierje. Miközben alapjaiban ugyanaz a két előadás a kamerás jelenetekkel és a színpadi játékkal, nagyon mások voltak a térélmények. Ezt rendezőként, színészként is így éltétek meg? Nagy Péter István: Néhány jelenetet átstrukturáltunk, valamennyit…

Tovább