Szerző: Novotny Anna

Az operák egyik jellemző vonása, hogy az átok általában nem arra sújt le, aki megérdemelné, hanem egy ártatlan szereplőre – általában nőre. Nos, ez történik Giuseppe Verdi Rigoletto című operájában is. Rigoletto, a mantovai herceg udvari bolondja mindenkiből gúnyt űz, aki útjába keveredik. Nincs ez másképpen Monterone gróffal sem, akinek lányát az élveteg herceg éppen elcsábította. A gróf nem tűrve a megaláztatást, megátkozza Rigolettót, akinek magának is van egy fiatal lánya, Gilda. Ahogy ez a cselekményből gyanítható, a herceg előbb-utóbb Gildával is megismerkedik, és nyomban udvarolni kezd neki. Amint ez Rigoletto tudomására jut, dühében két dolgot tesz: lánya lelkére beszél, valamint bérgyilkost…

Tovább

A tegnapi, gyászos jelenetek után ismét vidámság aranyozza be az OperAlkohol blogot. Friedrich von Flotow Márta című, saját korában roppant népszerű, manapság ritkábban játszott operájáról – valamint a sörről – lesz szó. A blogon Az eladott menyasszony kapcsán volt már szó az operairodalomban igencsak elhanyagolt szeszes italról, a sörről, és ez a mai bejegyzés is e köré az ital köré szerveződik. Az 1847-es vígopera egy koldus és királyfi jellegű történet, ahol az unatkozó királynő és társalkodónője cselédnek öltözve ellátogatnak a richmondi vásárba (mellesleg ez az opera alcíme is), ahol két gazdag férfihez szegődnek. Természetesen a két pár között szerelmek szövődnek, de ezek beteljesüléséhez hosszú,…

Tovább

„Én írok levelet magának. Kell több?” Ezek a sorok akár oroszul, akár magyarul, de mindenki számára ismerősen csengenek, úgyhogy nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ma Puskin klasszikusának operafeldolgozásáról, az Anyeginről lesz szó. Arról az operafeldolgozásról, ami nem kisebb sikernek örvend a műfajon belül, mint Puskin műve az irodalomban. Bár Csajkovszkij már 1878-ban befejezte a komponálást, valódi sikert csak a tragikus szerelmi történet 1884-es pétervári bemutatója aratott. A történetet senkinek nem kell elmesélni, Jevgenyij Anyegin átgázol mindenkin, aki csak az útjába kerül, így gyakorlatilag az összes szereplő életét tönkreteszi. Jó példa erre a második felvonás eleje, Tatjána születésnapi bálja, ahol…

Tovább

Igor Stravinsky operája, A léhaság (máshol a kéjenc) útja (The Rake’s Progress) ugyan nem egy az egyben a Faust-témát dolgozza fel, de az opera alapjául szolgáló William Hogarth festménysorozat mégis szorosan kötődik a már két alkalommal előkerült tematikához.

Tovább

Ismét whiskybárba kalandozunk, ezúttal Kaliforniában vagyunk az aranyláz idején. A Polka nevű kocsmában gyűlnek össze estéről estére a kemény munkában megfáradt aranyásók. Ki gondolná mindebből, hogy egy Puccini-operáról van szó? Pedig nem tévedés, Giacomo Puccini 1910-ben, stílusosan a New York-i Metropolitan Operában bemutatott művében, A Nyugat lányában több whisky fogy, mint az operatörténet összes alkotásában együttvéve. A kemény legények között a legkeményebb a címszereplő mégis a „Nyugat lánya”, Minnie, aki egyben tartja a közösséget. Egyszemélyben kocsmáros – együtt iszik és szivarozik a társasággal –, bibliaórákat is tart, és nem mellesleg ápolja a honvágytól szenvedő aranyásók lelkét. Nem árulok el nagy titkot, hogy az…

Tovább