Szerző: Papageno

A Get Lucky című szám a zenetörténetben csupán egy intermezzo. De hogy lesz az intermezzóból zenetörténet? Így! Emlékeznek még a Daft Punk-/Pharrell Williams-dalra? Valószínűleg igen, hiszen nem volt olyan slágerlista, amire ne került volna fel, és nem volt olyan vicces verzió nagymamáktól balett-táncosokig, amit ne csináltak volna meg. Ezt vette elő egy fiatalember, aki a Les covers de Persiflette nevű YouTube-csatornáján mindenféle feldolgozásokat készít harmonikájával, hogy zenetörténeti utazásra hívjon. Az időrendiség megmaradt, tehát a gregoriánnal kezd – még arra is ügyelt, hogy itt az eredeti angol szöveg nyelvét latinra, később értelemszerűen olaszra, franciára váltsa – aztán Lullyn, Bachon, Mozarton, Beethovenen, Wagneren…

Tovább

Alan Gilbert és a New York-i Filharmonikusok A tengerentúl első számú zenekara idén 175 éves, hát megmutatják magukat az Óvilágnak is. Ezúttal két olyan zeneszerző műveivel érkeznek a Müpába, akik összekapcsolják Budapestet a Nagy Almával: Bartókról közismert, hogy New Yorkban halt meg, de Mahlerről kevésbé, hogy vezette a budapesti Operaházat és a New York-i Filharmonikusokat is. Mikor: 19:30 Hol: Müpa Mennyi: 5500-19900 Ft Bővebben Tálas Áron Trió A Tálas Áron Trió 2015-ben nyerte el mai formáját, s sikerüklet mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tavaly már az év zenekarának szavazták meg őket a jazzma.hu olvasói. A trió játéka rendkívül energikus,…

Tovább

Nem is jönnek, de itt vannak. Sőt szimfonikus zenekarban játszanak. Mutatjuk. Manchester 2016-ban Európa tudományos fővárosa volt, ez inspirálta a zenekart arra, hogy a Manchesteri Egyetemmel együttműködésben a zene és a tudomány kapcsolatát boncolgassák. például úgy, hogy iskolákat és más intézményeket hívtak fel zenei robot építésére, amelyek közül a legjobbakból egy zenekart is összeállítottak. Tavaly nyáron így játszottak együtt a robotok és a hús-vér zenészek: https://www.youtube.com/watch?v=xfchOSrXeXs A Steve Pickett, a Hallé oktatási vezetője egy darabot is komponált ez alkalomból, amelynek címe The Robots are Coming!, azaz Jönnek a robotok!, és ahogyan a videón is látható, kilenc muzsikus és 16 robot játszotta…

Tovább

Érdemes felidézni a jelenetet: a helyszín Salzburg, az idő 1945 ősze. Az amerikai hadsereg századosa zongoraszót hall egy ablakból.  Bemegy, és a hangszernél egykori zeneakadémiai mesterét, Dohnányi Ernőt találja Kilényi Ede. Most már Edward Kilényi, akit egyebek között azért küldtek Európába, hogy a felfedje ki volt valóban háborús bűnös, és kit értek igaztalan vádak. Münchenből indult Dohnányi keresésére, és Mozart szülővárosában meglelte. A történet azért érdekes, mert az 1945-ben szimfonikus zenekarra komponált Suite en valse-ot Dohnányi maga írta át két zongorára, így kicsit dzsesszes hangzást kölcsönözve a romantikus hangvételű darabnak. Ezt a verziót – már Amerikában – Kilényivel játszotta lemezre…

Tovább

Dinu Mihăilescu második, Boros Tekla és Tanaka Kendzsi megosztott harmadik díjat kapott a Nemzetközi Bartók Béla Zongoraversenyen, amelynek döntőjét március 25-én este rendezték Szegeden. A nemzetközi zsűri döntése alapján az első díjat nem osztották ki. A hetedik alkalommal megszervezett megmérettetésen 18 fiatal mutatkozott be, a magyarok mellett román, szerb és japán művészek is. Boros Tekla legutóbb a Cziffra György Fesztivál Zongoraversenyén ért el sikereket. Az idei Cziffra Fesztivál eseményeit ide kattintva idézheti fel. A háromfordulós verseny elő- és középdöntőjében szóló darabok csendültek föl. Az indulók változatos programból, olyan technikás művek közül választhattak, melyeket egykor maga Bartók Béla is szívesen játszott.…

Tovább

Bartók Béla és Gustav Mahler műveit szólaltatják meg a New York-i Filharmonikusok március 28-án a Müpában leköszönő zeneigazgatójuk, Alan Gilbert vezényletével. „Ki merem jelenteni, hogy Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című darabja a 20. század legnagyobb zenéje, profán mesterműve és nagyon határozott üzenete van, csakúgy, mint Mahler IV. szimfóniájának. Ez a német szerző legnemesebb szimfóniája. A Bartók-mű egy döbbenetesen drámai útra viszi a hallgatót és ehhez valódi kontraszt kellett, amire Mahler szimfóniái közül a hatodik például egyáltalán nem lett volna alkalmas, de ez a két ikonikus darab egymás tökéletes ellentéte” – fogalmazott a műsoron szereplő művekről Alan Gilbert…

Tovább

A Zongora 1-ben Négy Chopin-ballada és egy Liszt-szonáta Balázs János tolmácsolásában – és ennél több indoklás nem is szükséges. Mikor: 19:30 Hol: Zeneakadémia Mennyi: 2000-8000 Ft Bővebben Színházi világnap Finn kezdeményezésre, 1962 óta ünnepeljük e napon a műfajt és művelőit. Ha még nincs ma estére jegyük, egyetlen előadás, intézmény vagy alkotó kiemelése nélkül azt ajánljuk, ha még nincs jegyük ma estére, döntsenek hirtelen, és menjenek színházba! „Mert a színház mindig újjászületik. A színházi konvenciókat újra és újra le kell rombolni. Mert a színház csak így maradhat eleven. A színház gazdag, átível téren és időn, a kortárs művek az elmúlt századok alkotásaiból…

Tovább

Az újcirkusz egyre népszerűbb Magyarországon, és a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is rendszeresen láthatók a műfaj legkiválóbb nemzetközi és hazai képviselői. Idén a svéd Svalbard Company és az ausztrál CIRCA látogat a fővárosba, a magyar Recirquel Újcirkusz Társulat pedig premierrel készül. „A Svalbardnak megvan az az odavágó ereje és veszélyes szexualitása, akár a legjobb rockbandáknak” – írta róluk a Total Theatre kritikusa, Thomas JM Wilson. A stockholmi illetőségű Svalbard Company négy nemzetközileg elismert, bámulatos tudású fiatal társulata, amelynek tagjai számos eszközön és eszközzel mozognak otthonosan a kínai rúdtól az egyensúlyozáson, akrobatikán át egészen a mozgásszínházig. Március 31-én és április 1-én a Trafóban első előadásuk,…

Tovább

Joe Lovano Classic Quartet Nagyon sokat köszönhetünk Joe Lovanónak: abban, hogy a magyar jazzélet a múltban szinkronban tudott maradni a világgal, többek között az ő jelenlétei, fellépései  is közrejátszottak, hiszen 1984 óta rendszeresen visszatér Magyarországra, hol szólóban, hol valamelyik formációban-kollaborációban. A clevelandi zenészcsaládból származó, 1952-es évjáratú Lovano kezdetben a Lonnie Smith Hammond-isten mellett volt hallható, később Paul Motian  dobossal és a gitáros Bill Frisell-lel kísérletezett, dolgozott John Scofielddal , McCoy Tynerrel, Dave Douglasszel, a Jazz Times és a DownBeat magazin szavazásain számtalanszor nyert, a  New York Times pedig minden idők egyik legnagyszerűbb jazz-zenészének kiáltotta ki. Saját nevén több mint húsz…

Tovább