Kamaraénekesi címet kapott idén júniusban Sáfár Orsolya, aki sorra énekli a jobbnál jobb szoprán szerepeket az Operában. Az énekesnővel – többek között – arról beszélgettünk, hogy kapta meg első szólószerepét a dalszínházban, milyen partnernek tartotta Bryn Terfelt, és milyen benyomásai voltak Domingóról, valamint hogyan ugrott be egy nap alatt a Faustba. – Énekművész-tanár szakon végzett 2004-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Miért nem operaénekesnek tanult? – Tervben volt az operaénekes szak is a harmadév elvégzése után, de az utolsó pillanatban kihátráltam belőle. Talán ez Sziklay Erika tanárnőmnek is köszönhető, aki úgy érezte, hangilag még érnem kellene. Ezért nem felvételiztem Kovalik…
Szerző: Szemere Katalin
Százéves lesz májusban a világ legnépszerűbb magyar operája, A kékszakállú herceg vára. Az Opera Kékszakállú100 minifesztiválján nemcsak Kasper Holten új rendezését mutatják be, hanem korábbi verziókat is. Bartók művét együtt játsszák a párdarabokkal, Vajda Gergely Barbie Blue, Eötvös Péter Senza sangue (Vértelenül) című alkotásával, valamint a legfrissebbel, Madarász Iván zenedarabjával, a Prológgal. Vajda Gergely: Barbie Blue, a Kékszakállú női ellenpontja Mivel együtt lehetne előadni a Kékszakállút? – ez a kérdés foglalkoztatta Vajda Gergelyt, mielőtt 2006-ban – Bartók születésének 125. évfordulójára – megírta a Barbie Blue című operát. Ekkor már alaposan ismerte a művet, hiszen számtalanszor vezényelte. A kétszereplős, nagyzenekaros, hihetetlenül erős egyfelvonásos…
Sztáráriákkal dúsított sablonsztorikról, pszichoterápiának beillő operákról és a barokk zene popsztárjairól, a kasztráltakról beszélgettünk Kovalik Balázs rendezővel, aki a Magyarországon eddig nem játszott Hasse-operát, az Artasersét mutatja be a müncheni Theaterakademie August Everding mesterszakos hallgatóival és a Hofkapelle München közreműködésével. A premiert a frissen felújított bayreuthi Markgräfliches Opernhaus megnyitóján tartják, pár nappal később az opera a Budapesti Tavaszi Fesztiválon látható. A cikk eredetileg a BTF Magazinban jelent meg. – Miért játsszák olyan ritkán az Artasersét? Ez a kevésbé népszerű barokk zenének szól, vagy nehéz a darabbal dolgozni? – A zene nagyon jó minőségű, Metastasio sztorija pedig költői, ám roppant sablonos.…
Minden évre jut legalább egy jubileum. Idén Arany János és Kodály Zoltán mellett a reformáció ötszáz évére emlékezünk – onnan, hogy 1517. október 31-én Luther Márton kiszögezte kilencvenöt tételét a wittenbergi vártemplom kapujára. Az Opera három Reformáció500-produkciójából az egyik igazán érdekes, a cenzúrát is megjárt Stiffelio című Verdi opera egyszeri koncertváltozata lesz. Ha belenézünk a reformacio500.hu honlapba, a 16. században indult hitújítás kapcsán nemcsak ökomenikus eseményeket találunk, hanem olyanokat is, amikre hirtelen nem is gondolnánk, mint például a kézműves sörkészítés, a Lutherről mintázott játékfigura piacra dobása vagy a hosszútávfutás. Kezdjük ez utóbbival. Jeszenszky Péter például fejébe vette, hogy a nyáron…
Balettmániás és operarajongó Danyilova Galina, a Magyar Állami Operaház Kamaraművésze. A zenekar koncertmestere elmesélte, mi köze a tizennégy négyzetméteres társbérletnek a hegedűhöz, gyerekként hogyan kötődött a magyarokhoz és miért kell időnként dirigálnia. – Mit kell tudnia egy hangversenymesternek, miben különbözik a többi zenésztől A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Más a feladata a szimfonikus együttesben és az opera vagy a balett műfajában. Az előbbiben a karmester utasítását közvetíti a muzsikusoknak, és gyakran szólózik. Az Operában ezen felül sokszor lavírozni kell a zenekar és a színpad, a karmester és az énekes vagy a táncos között. Ők gyakran egymással…