Szerző: Szemere Katalin

Kamaraénekesi címet kapott idén júniusban Sáfár Orsolya, aki sorra énekli a jobbnál jobb szoprán szerepeket az Operában. Az énekesnővel – többek között – arról beszélgettünk, hogy kapta meg első szólószerepét a dalszínházban, milyen partnernek tartotta Bryn Terfelt, és milyen benyomásai voltak Domingóról, valamint hogyan ugrott be egy nap alatt a Faustba. – Énekművész-tanár szakon végzett 2004-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Miért nem operaénekesnek tanult? – Tervben volt az operaénekes szak is a harmadév elvégzése után, de az utolsó pillanatban kihátráltam belőle. Talán ez Sziklay Erika tanárnőmnek is köszönhető, aki úgy érezte, hangilag még érnem kellene. Ezért nem felvételiztem Kovalik…

Tovább

Százéves lesz májusban a világ legnépszerűbb magyar operája, A kékszakállú herceg vára. Az Opera Kékszakállú100 minifesztiválján nemcsak Kasper Holten új rendezését mutatják be, hanem korábbi verziókat is. Bartók művét együtt játsszák a párdarabokkal, Vajda Gergely Barbie Blue, Eötvös Péter Senza sangue (Vértelenül) című alkotásával, valamint a legfrissebbel, Madarász Iván zenedarabjával, a Prológgal. Vajda Gergely: Barbie Blue, a Kékszakállú női ellenpontja Mivel együtt lehetne előadni a Kékszakállút? – ez a kérdés foglalkoztatta Vajda Gergelyt, mielőtt 2006-ban – Bartók születésének 125. évfordulójára – megírta a Barbie Blue című operát. Ekkor már alaposan ismerte a művet, hiszen számtalanszor vezényelte. A kétszereplős, nagyzenekaros, hihetetlenül erős egyfelvonásos…

Tovább

Sztáráriákkal dúsított sablonsztorikról, pszichoterápiának beillő operákról és a barokk zene popsztárjairól, a kasztráltakról beszélgettünk Kovalik Balázs rendezővel, aki a Magyarországon eddig nem játszott Hasse-operát, az Artasersét mutatja be a müncheni Theaterakademie August Everding mesterszakos hallgatóival és a Hofkapelle München közreműködésével. A premiert a frissen felújított bayreuthi Markgräfliches Opernhaus megnyitóján tartják, pár nappal később az opera a Budapesti Tavaszi Fesztiválon látható. A cikk eredetileg a BTF Magazinban jelent meg. – Miért játsszák olyan ritkán az Artasersét? Ez a kevésbé népszerű barokk zenének szól, vagy nehéz a darabbal dolgozni? – A zene nagyon jó minőségű, Metastasio sztorija pedig költői, ám roppant sablonos.…

Tovább

Minden évre jut legalább egy jubileum. Idén Arany János és Kodály Zoltán mellett a reformáció ötszáz évére emlékezünk – onnan, hogy 1517. október 31-én Luther Márton kiszögezte kilencvenöt tételét a wittenbergi vártemplom kapujára. Az Opera három Reformáció500-produkciójából az egyik igazán érdekes, a cenzúrát is megjárt Stiffelio című Verdi opera egyszeri koncertváltozata lesz. Ha belenézünk a reformacio500.hu honlapba, a 16. században indult hitújítás kapcsán nemcsak ökomenikus eseményeket találunk, hanem olyanokat is, amikre hirtelen nem is gondolnánk, mint például a kézműves sörkészítés, a Lutherről mintázott játékfigura piacra dobása vagy a hosszútávfutás. Kezdjük ez utóbbival. Jeszenszky Péter például fejébe vette, hogy a nyáron…

Tovább

Balettmániás és operarajongó Danyilova Galina, a Magyar Állami Operaház Kamaraművésze. A zenekar koncertmestere elmesélte, mi köze a tizennégy négyzetméteres társbérletnek a hegedűhöz, gyerekként hogyan kötődött a magyarokhoz és miért kell időnként dirigálnia. – Mit kell tudnia egy hangversenymesternek, miben különbözik a többi zenésztől A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – Más a feladata a szimfonikus együttesben és az opera vagy a balett műfajában. Az előbbiben a karmester utasítását közvetíti a muzsikusoknak, és gyakran szólózik. Az Operában ezen felül sokszor lavírozni kell a zenekar és a színpad, a karmester és az énekes vagy a táncos között. Ők gyakran egymással…

Tovább