John Osborne: DÜHÖNGŐ IFJÚSÁG – Belvárosi Színház / Orlai Produkció, Budapest
- hirdetés -

Mennyire aktuális ma Osborne klasszikusa mint a nemzedékek közötti feloldhatatlan társadalmi ellentétek drámája? Semennyire. Meglepő választás a Belvárosi Színház darabválasztása, még akkor is, ha Ottlik Géza 1957-es fordítása helyett Nádasdy Ádám vadonatúj magyarításában tűzték műsorra a művet (dramaturg: Zöldi Gergely).
A nyelvezet így mai, az a társadalmi berendezkedés viszont, amelyben a dráma játszódik, a legkevésbé sem az. Ha néhány évtizeddel korábban játszódna, akkor már történelmi lenne, ha néhány évtizeddel később, az otthonosabb közelmúltban, az szintén nem lenne zavaró, hiszen a mai világunk abból nőtt ki – ám az, ahogyan mostanság gondolkodunk családról, női-férfi szerepekről, a generációk közötti határvonalakról, az ötvenes évek világával egyáltalán nem kompatibilis.
Ez persze többnyire nem jelent semmiféle nehézséget, ha egy olyan színdarabbal szembesülünk, amely ekkortájt játszódik – a Dühöngő ifjúság a kevés kivétel egyike, mégpedig azért, mert itt a dráma szerkezete elválaszthatatlan a korabeli társadalmi normáktól. A klasszikus visszanézés Znamenák István rendezésében nem is történik meg (mint ismert, a mű angol címe: Look Back in Anger): ez az előadás az egók küzdelméről és a társadalom által kirótt sorssal való szembenézésről szól. Mégpedig remek ritmusban, kitűnő színészi alakításokkal.

Dühöngő ifjúság, Orlai Produkció – Járó Zsuzsa, Kovács Patrícia (fotó: Pénzes Kristóf)
A Szabó Kimmel Tamás által játszott Jimmy nem egyszerűen bunkó, hanem reflektáltan öntelt: mintha folyamatosan tesztelné a környezetét, hogy meddig mehet el a bárdolatlanságával, a bántásaival. A Kovács Patrícia alakításában látható Alison nem a társadalmi osztályával szakító lázadó, hanem a családi elnyomásoktól megcsömörlő, szelíd nő, akinek paradox módon az a sorsa, hogy egyfolytában csöbörből vödörbe essen.
Cliff szerepében Ötvös András következetesen hozza a kedves, lojális, mackós karakterű barát figuráját. Ezek ugyanúgy „örök” jellemek, mint az intellektuális sznob szerepéből kivetkőző és csábító, ledér nőszeméllyé váló Helena, Járó Zsuzsa kitűnő alakításában, vagy a szigorú ezredes apa Papp János megformálásában.

Dühöngő ifjúság (Orlai Produkció; Ötvös András, Kovács Patrícia, Szabó Kimmel Tamás) – fotó: Pénzes Kristóf
A játék tere egy szűkös padlásszoba, amelynek az elhelyezkedése ezúttal nem kap jelentőséget: mintha innen nem lenne hová kitekinteni. Az új generáció helyzete itt a szó szoros értelmében kilátástalan.
Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találhatja