• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Minden nap színház Színház

Mégsem a családban marad

Szerző: Gulyás Gábor2019. február 16.
Facebook Twitter E-mail
Ünnep (Gáspár Tibor; Miskolci Nemzeti Színház) - fotó: Éder Vera

David Eldridge: Ünnep – Miskolci Nemzeti Színház

Az első Dogma-filmként elhíresült Születésnap, Thomas Vinterberg alkotása ma már túlzás nélkül klasszikusnak számít – Magyarországon is széles körben ismert. Kell némi bátorság a mű színpadi adaptációjához, ennek ellenére az elmúlt tízegynéhány évben több színházi bemutatója is volt, melyek közül a Vígszínházban Eszenyi Enikő rendezése (amely a POSZT-on is szerepelt) különösen emlékezetes. Tavaly tavasszal Kaposváron tűzték műsorra, idén pedig Miskolcon.

Ünnep (Miskolci Nemzeti Színház) – fotó: Éder Vera

Mit látunk, mit hallunk? Ez az alapkérdése Szabó Máté érzékeny, mindazonáltal a durvaságoknak is tág teret engedő rendezésének, amely határozottan különválasztja az észlelést és a befogadást. Ehhez éppenséggel a mozgókép műfaját használja. Nem a magyar színházakban szokásos videós hátterek és betétek alkalmazásával, hanem egyrészt élő közvetítések révén (vannak fontos jelenetek, amelyeket csak így nézhetünk), másrészt filmes szerkesztési elvek színpadi alkalmazásával. Az egyik legizgalmasabb rész például, amikor egyazon szobai térbe helyez, mintegy egymásra montírozva három különálló jelenetet. A színházi néző ilyen módon sok mindent lát (párhuzamosan), a történet szereplői viszont nem. Néha azt sem látják, ami az orruk előtt van, s mintha az elhangzott szavakat sem hallanák meg, ha azok nem illeszkednek előzetes elvárásaikhoz.

Ünnep (Lajos András, Szirbik Bernadett, Rózsa Krisztián; Miskolci Nemzeti Színház) – fotó: Éder Vera

Amikor például a jómódú apa hatvanadik születésnapi vacsoráján az egyik fiú, Christian pohárköszöntőjében elmondja, hogy kisgyerekként húgával együtt szexuális abúzust szenvedett el, mégpedig éppen az apjától, azt senki nem hallja meg. Mindenki fecseg tovább, mintha mi sem történt volna. Pedig a Lajos András által alakított Christian kifejezetten komoly ember, súlya van a szavainak. És makacs is: nem adja fel egykönnyen. De miután újabb részletet mesél el a szörnyű gyerekkori emlékei közül, a családi közhangulat olyannyira ellene fordul, hogy hirtelen haragú testvére, a devianciára hajlamos Michael, aki máskülönben példaképként tekint rá, fizikailag is bántalmazza. Bár a Rózsa Krisztián által megjelenített fiú bárdolatlan, frusztrált és hirtelen haragú, aki mintha drogozna is, a durva fellépését nem ez magyarázza, hanem az őt lebecsülő apjának való feltétlen megfelelési kényszer. Itt mindenki az apa, a Gáspár Tibor által karakteresen megformált Helge bűvöletében él, s nehezen jut el a tudatukig, hogy közmegbecsülésnek örvendő apjuk valójában egy szörnyeteg. Ehhez az kell, hogy lánytestvérük, Helene (Szirbik Bernadett) megtaláljon és hangosan felolvasson egy levelet, amely megerősíti a Christian által elmondottakat, s megmagyarázza, hogy miért menekült öngyilkosságba a húguk. Az apát így végül kirekesztik a családból (az előadás egyik legerősebb, drámai jelenete, amikor Michael megveri, majd levizeli a földre került apját). Másnap reggel egy pillanatig úgy tűnik, mintha mégsem történt volna semmi, Helge ugyanolyan kedélyesen viccelődik a reggelinél, mint az elmúlt évtizedekben mindig, csakhogy ezt a családja már nem viseli el. Nem lehet többé elhitetni, hogy más a látszat és más a valóság.

A miskolci előadás nemcsak a családon belüli nemi erőszak tabujával szembesít megrendítő erővel, hanem egyfajta lelki abúzussal is, amit sokszor felfogni is nehéz – hiába tapasztalja nap mint nap az ember.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

poszt miskolci nemzeti színház ünnep szabó máté poszt 2019 kortárs dráma gáspár tibor szirbik bernadett
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTeddy-díjat kapott Buda Flóra Anna Entropia című alkotása
Következő bejegyzés Elhunyt Bruno Ganz

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

„Nem tudjuk tovább tartani a színházat” – Felmondási idejüket töltik az Átrium munkatársai

2022. július 1.1 perc olvasás
Bajor és Jávor
Ruttkai és kora

Elfeledett klasszikusok nyomában #1 – A bolond Ásvayné

2022. június 29.3 perc olvasás
Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában
Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

2022. június 29.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.