A Várfok Galéria Rendkívüli művek, rendkívüli időkben című aktuális kiállítása egy meglepetéssel egészül ki: a kabinetbe lépve egy „tájvédelmi körzet” fogadja a látogatókat. franyo aatoth Thaiföldön készített harsogó színű dzsungelei, Herman Levente szürreális fái, Szotyory László melankolikus trópusi vegetációja valamint Ujházi Péter lírai lombképei és svéd erdői élettel teli, frissítő látványt nyújtanak a nyári kánikulában.
Az évtizedek óta Párizsban élő franyo aatoth (1954, Nyíregyháza) számára Ázsia mindig is fontos inspiráció volt. Az utóbbi 10 évben Thaiföldön épített magának műtermet a dzsungel mellett és az ott tapasztalt tájélmény meghatározta művészetét. Az alakok egyre inkább eltűntek műveiről, a jellegzetes aaoth-i vöröst felváltották a különféle intenzív színek és legújabb alkotásainak témáját az expresszív gesztusokkal megfestett tájképek adják.
A hol kalligrafikus jelekké absztrahált, hol egészen finom lírai részletekkel megfestett különböző stílusú képek gyakorta speciális hordozó anyagokra (vágódeszka, ásó) készülnek, utalva az erdőirtásokra, a természet pusztítására, mely sokszor a mezőgazdasági tevékenység következménye.
Ujházi Pétertől (1940 Székesfehérvár) jellegzetes lombképei és egy svéd utazás inspirálta tájképsorozat látható a kiállításon. Ujházi lombképeinek szériája egy, a hatvanas évek végén induló, máig tartó impresszionisztikus tájnapló, melynek fő helyszínei Nadap, egy kis falu a Velencei-hegységben és Árkipuszta. Az ottani természetes közeg szépsége az az élmény, amely folyamatosan magával ragadja a művészt és arra készteti, hogy újra és újra megfesse a szeretett tájat, naplószerűen rögzítve annak folyamatos változásait. Ez Ujházi sajátos plein-air festészete.
Ujházi Péterre jellemző, hogy külföldi utazásait egy-egy különálló sorozatban örökíti meg, ilyenek voltak a legendás New York-i felhőkarcolókat ábrázoló festmények vagy a lisszaboni városi forgatagot bemutató képek. Az utóbbi években egy svédországi utazás volt rá nagy hatással, ahol egyértelműen a táj ihlette alkotásra. A művek különlegessége abban rejlik, hogy bár tájábrázolást látunk, mégsem az UP-ra jellemző módon. A lombképekkel ellentétben, ahol csak vázlatosan megfestett virágos vagy őszi lombokat és a rajtuk átszűrődő kék eget jeleníti meg, itt konkrét helyszínek tárulnak elénk és az expresszív, színes gesztusok közül kibontakozik egy kis ház a rengeteg erdő mélyén vagy egy tengerparti sziklás részlet.
Herman Levente (1976, Marosvásárhely) 2018-ban készített, A kéreg ritmusa című sorozata ismételt tanúbizonysága a marosvásárhelyi születésű művész bravúros ecsetkezelésének és virtuóz technikájának. Első pillantásra realista erdőrészleteket és természetábrázolásokat fedezhetünk fel, ám alaposabban megvizsgálva a képeket, egy szürreális erdőben találjuk magunkat, ahol a középpontba állított fatörzsek mint egyfajta személyisséggel rendelkező lények jelennek meg. A sejtelmes fények, a furcsa árnyékok és az egyszerre absztrakt gesztusokká váló törzsek Hermanra jellemző módon kibillentenek minket a biztos tudásából annak, hogy mit is látunk és mélyebb rétegek felfedezésére, továbbgondolásra késztetik a befogadót.
Szotyory László (1957, Kolozsvár) életművében a buja, egzotikus természet vissza-visszatérő téma. A zöld különböző árnyalataival megfestett dzsungelek melankóliát sugároznak. Mintha nem egy konkrét helyszín, hanem az emlékeinkben élő táj vetülne ki, amit már nem tudunk pontosan felidézni; az elfolyó, több helyen a formákból kilépő festékfoltok ezt az érzetet erősítik. Izgalmas pontjai a képeknek az üres vásznat láttató részek, melyek a formák térbeli hatását fokozzák, mint például az előtérben az út mellett lévő bokor, vagy magának az égnek nagy része. Az expresszív gesztusok és a sötét színfoltok borzongató érzetet keltenek a nézőben, a természet nyugalma mögött ott húzódik a „valami mindjárt történik” érzése, a kérdés, hogy ez az érzés egy külső vagy egy belső érzelmi vihar előszele.
* franyo aatoth, Herman Levente, Szotyory László és Ujházi Péter művei megtekinthetők a Rendkívüli művek, rendkívüli időkben című kiállításon 2020. június 25. és július 25. között a Várfok Galériában.
*A kiállításon július 16-án 19 órától Papageno-est kerül megrendezésre Kovács Krisztina a Várfok Galéria művészeti vezetője, művészettörténésze és Zsoldos Dávid zenetörténész közreműködésével. A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött.