Ha még léteznek legendás figurák a magyar operajátszás palettáján, Fülöp Attila mindenképpen közülük való. A lelkészcsaládból származó ifjú eredetileg hangmérnöknek készült, sőt dolgozott is néhány évig a Hungarotonnál. Eközben magánúton képezte tovább tenorját, többek között dr. Sípos Jenőnél, nemzedékek énekmesterénél. 1971-ben Lukács Miklós ösztöndíjas magánénekesnek szerződtette az Operaházhoz, s mindjárt az első évadban olyan nagy szerepekkel kínálta meg, mint a Bánk bán Ottója vagy A varázsfuvola Taminója. Két évvel később lett a színház rendes tagja, s itt énekelt egészen 2002-ig, összesen hatvan kisebb-nagyobb szerepet. Néhány lírai széptevő eldalolása mellett – Almaviva gróf, Don Narciso (A török Itáliában) – hamar felfigyeltek Fülöp Attila muzikalitására és kiváló jellemábrázoló képességére. Hatalmas repertoárjáról szinte egyetlen karaktertenor szerep sem hiányzott, s évtizedekig elképzelhetetlen volt magyar és külföldi kortárs operapremier nélküle. Szabó Ferenc, Durkó Zsolt, Szokolay Sándor művei mellett elénekelte Balassa Sándor Ajtón kívül-ének főhősét, Beckmannt is. Fülöp Attila – a muzsikus – szerepeit a kottából építette fel, azaz nem gondolt róluk többet vagy kevesebbet, mint amit a szerző a zongorakivonatban rögzített. Alakításai mindig olyanok voltak, mintha gyermekkorunk opera-képeskönyvéből léptek volna elő. Vörös parókás affektáló Triquet-je, égőszemű porban kúszó Miméje, vagy a Végzet hatalma ószerese, Trabuco mind meghatározó színfoltjai voltak az adott előadásoknak hosszú éveken keresztül. Szerepei mellett sűrűn foglalkoztatott oratórium szólista is volt, s a lemezszerepek – elsősorban a Hungaroton Haydn sorozatának köszönhetően – sem kerülték el. A rendszerváltás környékén, amikor a szakszervezet már nem csak kirakatszerv volt, hanem valós érdekvédelmi szervezetté válhatott, Fülöp Attila állt az operaházi bizottság élére. Néhány évvel később a „pandúrból rabló lett” – és főtitkárként, később ügyvezető igazgatóként képviselte a színházat. Ebben a minőségében az egyik utolsó vezető lehetett, akit maga az Operaház nevelt ki, s ezért mire beleült a bársonyszékbe, már pontosan ismerte a színház minden lehetséges gondját. Élmény volt vele tárgyalni, hiszen általában a gyors problémamegoldásokat remek sztorik kísérték. Egy vezetőváltással Fülöp Attila is a Házon kívülre került, majd néhány évig az Operabarátok Egyesületét vezette. Ma – Webber színházi macskájához hasonlóan – otthon gubbaszt. Humora és életkedve töretlen, mindenről értesült, és ha felhívják, vagy meglátogatják, örömmel mesél. Ne feledkezzünk el róla, ma hetven éves!
Fotó: Mezey Béla
Kategóriák
Blogok
- Altalena
- A magyar fuvolázás története
- Animo
- Arcus Temporum
- ARTE blog
- art:képző
- art quarter budapest
- A zeneművészet Junior Primái
- Az irodalom – terápia
- Bach Mindenkinek Fesztivál
- Backstage
- BALKAN:MOST
- Barokk sarok
- Bartók Tavasz
- Bartók Világverseny
- Bartók Verseny
- Berlini kalandozások
- Beszélő képek
- Brüsszeli Csipke
- Budaörsi Latinovits Színház
- Caruso
- Cziffra Fesztivál
- Debrecen
- Debreceni Ünnepi Játékok
- Egy hályogkovács emlékei
- Erdély blog
- Érdi Tamás története
- Esterházy
- eSzínház
- Etno magazin
- Eyes and Ears on Budapest
- Fészek Művészklub
- Fesztivál Akadémia
- Film – művészet
- Fischer Ádám története
- FOCUS on You
- FSZEK Zenei Gyűjtemény
- Giargiana
- Goethe ráér
- Gramofon
- Hagyományok Háza
- Hallomások
- Hangszercsodák
- Haydneum
- Himnusz-történetek
- ICMA blog
- ISON blog
- Így írunk mi
- Jazztörténetek
- JM blog
- kamara.hu
- Kaposfest
- Kataliszt
- Képzőművészeti Aktuál
- Kisvárdai Fesztivál
- Klassz a pARTon!
- Kodály Verseny
- Kórusblog
- Könyv-papír-olló
- Könyvsarok
- Kreatív Európa történetek
- Kultúr-linzer
- Kultúrpanda
- KultúRecept
- LFKZ 60
- Liszt Ünnep
- Madridi mozaikok
- Magyar Zene Háza
- Margitszigeti Szabadtéri Színház
- Marton Éva Énekverseny
- MÁV Szimfonikus Zenekar
- Mesélő lakosztályok
- Minden, ami opera, minden, ami Szeged
- Minden nap színház
- Mindent Kocsisról
- MNM Tudástár
- Mozart Planet
- Múlt századi csillagok
- Múzeum+
- MuzsikAlkohol
- Müpa magazin
- Művészetek Völgye
- m. v.
- Nagyváradi történetek
- NFZ
- Operaház
- Operettország
- Orgonablog
- Orgonák Éjszakája
- Orientale Lumen
- Oroszlánkörmök
- Orosz Zenei Fesztivál
- Pagony
- Papageno Klasszik
- Parlando
- PerfActionist
- PeterPress
- PH-érték
- Purcell – Orfeo
- Rádiózenekar 80
- Régi Zenei Napok
- Rost Andrea
- Ruttkai és kora
- Senki többet?
- Sisi gödöllői kastélya
- StageHive
- Steinway
- Szentendre
- Színikritikusok Díja
- Színház mindenkinek
- 10. Színházi Olimpia
- Színtézis
- Szokolay
- Szomorú vasárnap
- Táncmesék
- Táncművészet felsőfokon
- Te csak hallgass!
- Trafó
- Utolsó Óra
- Várfok Galéria
- Városmajori Szabadtéri Színpad
- VEB 2023
- Verdi-dosszié
- Wagner úr
- Zenélő bábok
- Zeneoktatás
- Zeneszó
- ZÖLD+KULT
- Zsámbéki Nyári Színház
- Ў – A szabadság blogja