A Kárpát-fesztivált azért hívták életre a megálmódói, hogy megmutassák e szokatlanul gazdag régió sokszínű és összetett zenei világát, valamint azt, hogy a Kárpát-medencében élő népek a magyarsággal karöltve milyen egyedülálló értéket hoztak létre. Szeptember 24-én a Haydn és Eszterháza címet viselő est keretein belül nemcsak Esterházy „Fényes Miklós udvarába látogatunk el, de egy izgalmas zenetörténeti előadás részesei is lehetünk.
Ha meghalljuk azt a szót, hogy „bariton”, ma már híres operaénekesekre és az általuk megformált jó és gonosz szerepekre gondolunk elsősorban, pedig létezik egy hasonló nevű hangszer is.
A baryton a viola da gamba családjába tartozik, mai hangszereink közül leginkább a gordonkához hasonlít. Esterházy „Fényes” Miklós, aki 1790-ben bekövetkezett haláláig volt Haydn munkaadója, bőkezűen támogatta a művészeteket, és maga is játszott ezen a különleges hangszeren.
Talán pont emiatt az 1760-as és ’70-es években Haydn rendszeres feladatai közé tartozott a barytontriók írása: e kamaraművekben a herceg által megszólaltatott baryton kapta a főszólamot. Haydn 126 ilyen triót komponált, közülük az 1772-ben komponált A-dúr hangnemű nyitja meg a koncertet. Ezután a kortárs Burgksteiner ugyancsak Esterházy Miklós herceg számára írt baryton-divertimentója csendül fel, majd a különleges összeállítást Luigi Tomasini, a Haydn által vezetett udvari zenekar olasz koncertmesterének barytontriója zárja.
A darabok megszólaltatója a Haydn Barytontrio Budapest együttes, amely kifejezetten a hasonló darabok autentikus tolmácsolása céljából jött létre. Céljuk az, hogy a herceg közel 200, a hangszerre írott művét eredeti hangszereken, korabeli menzúrában mutassák be.
A Haydn Barytontrio Budapest tagjai: Kakuk Balázs, Sándor József és Kaszanyitzky András.
Az izgalmas koncertet Komlós Katalin zenetörténész és fortepiano-művész előadása vezeti fel Haydn költészete címmel. A professzor emeritus a fortepiano-játék specialistájaként 30 éve koncertezik itthon és külföldön, olyan állandó partnerekkel, mint Zádori Mária. Emellett fellépett többek között Malcolm Bilson, Vashegyi György és az Orfeo Zenekar, Spányi Miklós, Korondi Anna társaságában.
Koncerteket, kurzusokat és előadásokat adott Magyarországon kívül Ausztriában, Svájcban, Németországban, Angliában, Írországban, és az Amerikai Egyesült Államokban is. Előadói tevékenysége mellett oktatói és kutatói tevékenységet is vége, Fő kutatási területe pedig a 18. századi billentyűs zene, a 18. századi billentyűs hangszerek története és előadói gyakorlata.