• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Kataliszt Színház Címlap

A pápai Griff Szálló inspirálta Bizet Torreádor-dalát

Szerző: Kocsis Katalin2020. január 8.
Facebook Twitter E-mail
A pápai Griff szálló az 1930-as években - forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum

Mai emlékhelyünk, a pápai Griff Szálló zenével kapcsolatos története olyannyira gazdag, hogy az anyagot két részre bontottam. A mai posztban megismerkedünk magával az épülettel és színházi múltjában csemegézünk – van mit! Egy hét múlva az épületben megrendezett hangversenyekről fogok mesélni.

Pápán a Fő tér és a Fő utca sarkán áll a Griff Szálló copf stílusú, 1780–1790 között emelt, 1870 körül némileg átalakított épületegyüttese. Nevét az Esterházy család címerállatáról kapta. A Fő utca felőli oldalt Kapuszínnek is nevezik, ugyanis az emelet alatti részen nyílik a város sétálóutcájának, a Kossuth utcának a bejárata.

A ház másik része a szálloda. Ma is meglévő patinás tánctermében, az ún. Tükörteremben egykor színi előadások és megyebálok zajlottak. Testőrtiszt korában táncolt itt leendő feleségével, Szegedy Rózával Kisfaludy Sándor. Később Mikszáth Kálmán volt jelen egy itt tartott táncmulatságon, s ez az élmény inspirálta A Noszty fiú esete Tóth Marival című regényének báli jelenetét.

 

Az 1830-as évek közepétől egy bizonyos Frank Ignác volt a szálló és vendéglő bérlője, 1849 után pedig fia, a fordulatos életű, nótaszerzőként ismertté vált Szabadi Frank Ignác vette át az üzletet, s vezette 1861-ig. Mint a korabeli sajtóban is olvasható, számos csárdása született itt, a Griff falai között, ahol hegedűjével hangversenyen is többször föllépett. Feljegyezték róla, hogy szívesen és ingyen tanította zenére, kottaolvasásra a helybeli cigánymuzsikusokat. Csárdásait elsősorban az akkor leghíresebb magyar prímásnak tartott Patikárus Ferkó terjesztette, külföldön is. A Lujza-csárdást Patikárus bandájától Párizsban Bizet is hallotta, s állítólag ez inspirálta Carmenjének Torreádor–dalát. A dallamot Brahms is feldolgozta magyar táncaiban. Szabadi Frank a szerzője a közkedvelt Nem loptam én életemben és Nagy a feje, búsuljon a ló kezdetű nótáknak, s az ő dallamára éneklik máig a Befordultam a konyhára című Petőfi-verset.

A pápai Griff szálló ma – fotó: Kataliszt / Kocsis Katalin

A 19. század folyamán a Griff volt a pápai társas élet központja. Itt alakult meg 1834-ben, Széchenyi István kezdeményezése nyomán, az országban az elsők között a pápai kaszinó. E jeles eseménynek 1999-ben felavatott vörös márványtábla állít emléket a nagyteremben.

A 19. század legelejétől 1881-ig, a pápai kőszínház megépítéséig a városba érkező különböző színtársulatok túlnyomórészt a Griff nagytermében tartották előadásaikat. A legelső fennmaradt adat magyar nyelven játszó német társulat vendégszerepléséről szól 1802-ből. 1817-ben játszott itt Balog István Magyar Szín Jádzó Társasága, műsorukon zenés quodlibet, azaz egyveleg is szerepelt. 1818-tól több éven keresztül rendszeresen jött szerepelni Pápára Kilényi Dávid és társulata. Az általuk 1819. szeptember 30-án előadott Az újholdvasárnapi gyermek című énekes játékban az ifjú Déryné Széppataki Róza kedves szerepét, Henriette-et énekelte és játszotta.

Dérynének nem ez lehetett az egyetlen fellépése Pápán, hiszen az aznapi színlap alján a következő mondat olvasható: „Déryné If. Asz. és Vásárhelyi úr, mint Vendégek utolyára Kivánnyák a’ N. Érd. Publicum elött tiszteleteket meg teni.”

1824-ben a magyar színjátszás korai történetének másik büszkesége, Kántorné is szerepelt a Griff színpadán, mégpedig énekes szerepben, Ruzitska József: Béla futása című operájában. Az egyik első magyar operának számító művet kolozsvári ősbemutatója után három évvel már játszotta Kilényi társulata. Kántorné, aki elsősorban prózai alakításairól volt híres, életének tragikus fordulatát élte meg ekkor Pápán: éppen karácsony napján, december 25-én halt meg torokgyíkban négy és fél éves kisfia…

Molnár György színigazgató emlékei szerint a színészeknek
nem volt kényelmes helyük a Griffben:

„… a pápai színterem is olyan volt, mint sok mai szála, melyekben nincsen öltöző szoba, hanem amúgy cigányosan, egymás nyakán öltözik mindkét nembeli personagge … csupán a primadonna tarthat maga elé luxusból egy szoknyát, amelynek függönyzete mögött, kecseinek elrejtésével, sebesen magára ölti az uszályos selyemruhát… A pápai színterem öltözőjének meg az a nyomorúságos oldala is megvolt, hogy a színpad felől nem vezetett ki más közlekedési lyuk, mint a vendéglő udvarára nyíló ablak. A személyzet már a játék előtt, a színfalak közt hering–módra összepréselődött, a bátrabbak egy padlás létrán másztak le s föl…”

1842-ben a Komáromy Samu és Szákfi József közös igazgatása alatt álló színtársulat érkezett Pápára. A Griff nagytermében tartott előadásaiknak rendszeres látogatója volt két pápai diák, akik maguk is színészi–művészi vágyakat melengettek szívükben: Petrovics Sándor és Jókay Móric. Petőfi már itt tapsolhatott későbbi jóbarátjának, Egressy Gábornak, aki nevezetes szerepeiben – köztük Hamletként és Lear királyként – mint vendég lépett fel. A társulat vezető színésznője Szatmáryné Farkas Lujza volt, aki elbűvölte a kamasz Petőfit, s Jókaival tiszteletüket kívánták tenni a művésznőnél. A hölgyet azonban éppen egy társnőjével civakodva találták a Griff folyosóján. Petőfi – kiábrándulva – ekkor írta meg Szín és való című költeményét. De legalább lett annyi elégtétele, hogy ezzel a versével a kollégium pályázatán ő nyerte el a két arany pályadíjat.

1859-ben Csabai Pál színtársulata Győrből érkezett Pápára. A tagok között ott volt anyjával és nevelőapjával a gyermek Blaha Lujza, akkor még Kölesi Lujza. A Nemzet csalogánya később nagy diadalokat aratott az 1881-ben megnyílt pápai kőszínházban is, amikor szállása itt, a Griffben volt.

Nádasdy Lajos, Pápa színházi életének kutatója így elevenítette fel Blaha Lujza fogadtatását 1888 májusában:

„A vasútállomás előtti téren óriási a tömeg, bent az állomás épületében a város társadalmának elitje s a város vezetősége. „A vonat érkeztekor tizenkét ágyúlövés tétetett”. A tömeg tombolva ünnepelte, s amerre a több mint húsz fogatból álló ragyogó kocsisor, élén a művésznő kocsijával elhaladt, mindenütt ovációk. A Griff kapujában a város leghíresebb cigányzenekara, Szalóki Marci bandája húzta a magyarnótákat. A vendéglő kapujától a lakosztály ajtajáig virágszőnyeg számtalan színpompás virágból s az ajtóban a Református Főiskola zenekara húzta a Rákóczi-indulót.”

Ide kapcsolódik:
Régi nagy úri murik színhelye

1905-ös vendégszereplésének búcsúestjén a színháznál a fiatalság kifogta a lovakat a kocsijából, hogy úgy húzzák szállására, de a művésznő ezt nem engedte meg, hanem gyalog ment a Griffbe a folyton éljenző, daloló ifjúság kíséretében.

Egy hét múlva a Griffben tartott hangversenyekkel folytatom a beszámolót.

Források:

  • Pápa. Szerk. Sz. Farkas Aranka. 2. kiad. Veszprém–Bp., 2000
  • Németh Adél – Szabó Lajos: Pápa. Bp. Panoráma, 1989
  • www.papa.hu
  • Horváth Elek – Tóth Endre: Pápa megyei város múltja, jelene és környéke. Pápa, 1936
  • Ürmös Lóránt: Elfelejtett zeneszerzőnk: Szabadi Frank Ignác élete 1824-1897. Pápa, 2006
  • Nádasdy Lajos: A pápai kőszínház története 1817-1931. Veszprém, 1981
  • Molnár György: Világos előtt. Emlékeimből. Szabadka, 1880
színháztörténet bizet carmen prímás pápa zenei emlékhelyek emlékhelyek déryné petőfi sándor kisfaludy sándor magyar nóta irodalmi emlékhelyek
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNagymamája kedveltette meg Jonas Kaufmann-nal az operett műfaját
Következő bejegyzés Milyen muzsika lehet az, amit utoljára hall egy zeneszerző-zseni – Szabó T. Anna tárcája

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Filmritkaságokkal ünnepli a Petőfi 200 emlékévet a Nemzeti Filmintézet

2023. március 29.3 perc olvasás
Bakos-Kiss Gábor
Intermezzo

Bakos-Kiss Gábor marad a Győri Nemzeti Színház igazgatója

2023. március 29.2 perc olvasás
Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.