• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Képzőművészeti Aktuál Kiállítás Címlap

Lázár Kristóf: „Az átváltozás modern problémáját veti fel”

Szerző: Farkas Laura2021. április 16.
Facebook Twitter E-mail
Lázár Kristóf portréja
Lázár Kristóf portréja

Lázár Kristóf képzőművésszel beszélgettünk, a min dolgozik, hogyan él jelenleg és milyen gondolatok foglalkoztatják kérdések mentén.

– Tavaly diplomáztál, mesélnél a diplomamunkádról, illetve az ahhoz vezető előzményekről?

– A Képzőművészeti Egyetemen klasszikusabb mondhatni akadémista jellegű művészeti oktatás zajlott, melyben számomra meghatározó volt, hogy a műtárgyak nem feltétlenül a külvilágra, hanem egymásra reagálnak. Alkotási metódusomban a gyűjtés legalább annyira meghatározó volt, mint a tényleges képalkotás. A művészettörténeti hivatkozások mellett olyan elemekből merítettem melyekről úgy véltem, hogy

a műtárgyakhoz hasonlóan valamilyen szinten kívül állnak az idő megszokott folyamán és egymásra rakódva kollázsszerűen hevernek.

A természettudományi múzeumokban tett látogatásaim során észrevettem, mennyire hasonló egy portré egy konzervált állathoz és hogy a hiány milyen alapvető eleme a műtárgyaknak.

Lázár Kristóf: Hajótörés-jelenet 2020
Lázár Kristóf: Hajótörés-jelenet 2020

Diplomamunkám egy háromszor négy méteres vászonkép, aminek kiindulópontja Géricault Medúza tutaja című festménye volt. A kép megfestése során a hagyomány és haladás között húzódó feszültség foglalkoztatott, a jelen kontextus megértése a művészettörténettel való posztmodern párbeszéden keresztül. Ez nemcsak a tutaj, vízibicikli humoros-vizuális összecsengésében nyilvánul meg, de felmerül a média, mint valóságreprezentáció kérdése is.

Géricault egy újságcikkben találkozott a hírrel, ami a kép megfestésére inspirálta, én az interneten találkoztam a Hableány nevű hajó tragédiájával.

Láttam egy diagramot az interneten, ami a surface web, deep web és dark web arányát mutatta. Ez emlékezetett Freud tudattalant szemléltető ábrájára, és érdekesnek találom, hogy a weben hozzáférhető egy ahhoz hasonló kollektív árnyék, amiről Jung is beszélt. Valahogy konkrétabban szerettem volna foglalkozni a világháló mint protézis kérdésével.

– A tavalyi diplomavédés a vírus miatt csendesebben történt mint máskor. Mesélnél róla, hogy zajlott illetve, hogy az egyetem, hogy kezelte a fennálló helyzetet?

– A diplomavédés elég szerencsétlenül alakult mindenki számára. Mivel a műteremben nem volt lehetőség befejezni a munkákat, a diplomamunka helyett a hangsúly az egyetemi tevékenységet rögzítő portfólióra került.

Lázár Kristóf diploma
Lázár Kristóf diploma

A védés egy zártkörű online platformon történt, a kiállítás vagy bármilyen nyilvános bemutatkozás elmaradt. Tervben volt a pótlása, de a járvány elhúzódása ezt nem tette lehetővé. Bizonyos kompromisszum lehetőségek akadtak volna, mint a védések streamelése vagy legalább a munkák egy erre a célra létrehozott felületen való megjelenése. Egyébként a képző oldalán már létezik egy diplomamunkákat bemutató fül, csak az 2018 óta nem frissül.

A tér hiányát sokan megpróbálták kompenzálni látványtervekkel és térfotókkal a portfólióban, de volt olyan diplomamunka, ami eleve digitális térbe készült

és így személyes jelenlét híján is veszteség nélkül befogadható volt.

– Jelenleg min dolgozol, milyen kérdések foglalkoztatnak?

– Mostanában számítógépes képalkotással kísérletezem, melynek fő oka, hogy az online platformok a külvilággal vagy művészettel való érintkezésünk egyetlen és kizárólagos módjává váltak.

Lázár Kristóf: The Other Side of the River 2020
Lázár Kristóf: Self-Domestication 2020
Lázár Kristóf: If life is a simulation please turn it off 2020
Lázár Kristóf: látványterv

A közösségi médián vagy az online játszható szerepjátékokban a külső nézőpontok számára avatárunk áll testünk helyébe, ami – mivel nem a természettől kapott, hanem emberileg konstruált, – sokkal szabadabb.

Aktuális munkáim során a testem scannelt 3D modellje kerül különböző formákba és szerepekbe,

melyekből gyakran az interneten felhalmozott eszköztárat használva készítek digitális assemblageokat. Ez az én határainak megkérdőjelezésére, újragondolására tesz kísérletet: az avatár és felhasználó közötti kapcsolat vizsgálatával az átváltozás modern problémáját veti fel.

– A Skurc egyik tagja vagy, mesélnél a közegben való maradás fontosságáról, illetve, tudjátok egymást támogatni ebben a jelenlegi helyzetben?

– Úgy látom, hogy az egyetem utáni időszak egyik legnagyobb kihívása hogy a korábban megszokott helyzetet az ember reprodukálni tudja. Ehhez nagyban hozzájárul a közösségben való alkotás: egy olyan közeg, ami kölcsönhatásoknak és párbeszédeknek adhat teret.

interjú egyetem képzőművészeti egyetem diploma digitális technikák medúza tutaja
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNem lázadó lány, hanem nagy színésznő – Szabó T. Anna búcsúja Törőcsik Maritól
Következő bejegyzés Őze Árontól a Simándy Énekversenyig – Papageno Klasszik

Ajánlott Bejegyzések

Jean Jacques Rousseau
Intermezzo

“Vissza a természethez!” – 310 éve született Jean-Jacques Rousseau

2022. június 28.4 perc olvasás
Hallomások

Kecskés D. Balázs: „Mindenki a maga módján értelmezi a zenét és a világot”

2022. június 28.6 perc olvasás
Haumann Péter - fotó: Szkárossy Zsuzsa
Intermezzo

Haumann Péterről készült fotókból nyílik kamaratárlat a Nemzeti Múzeumban

2022. június 28.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Maribori Balett Promóció

A Maribor Balett lélegzetállító előadásában látható a Carmina Burana a Margitszigeten

Nabucco Promóció

Új rendezésben tér vissza a Nabucco a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadára

Hsin-ni Liu zongoraművésznő - forrás: Teleki-Tisza-kastély Promóció

Hsin-Ni Liu visszatér a Teleki-Tisza-kastélyba

Hayato Sumino (zongora) Promóció

Hayato Sumino koncert a Teleki-Wattay Kastélyban

Mozart! musical - Fotó: Veszprémi Petőfi Színház Promóció

Mozart, a zseni élete musicalben elmesélve a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.