• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Színház Zene

Krizsó Szilvia: „Szeretném, ha a klasszikusok klasszikusok maradnának”

Szerző: Szabó Z. Levente2022. október 10.
Facebook Twitter E-mail
Krizsó Szilvia - forrás: Opera Magazin
Krizsó Szilvia - forrás: Opera Magazin

Gyermekkori kötődés, bérlet, az előadások rendszeres látogatása itthon és külföldön. Tulajdonképpen akár családi hagyományról is beszélhetünk három generáción át, így magától értetődik, hogy Krizsó Szilvia népszerű műsorvezetővel és elismert kommunikációs szakemberrel beszélgetünk.

– Mondhatjuk, hogy „Operarajongó”?
– Természetesen lehet így fogalmazni, hiszen nyolcéves koromtól énekeltem az OPERA Gyermekkarában, véremmé vált a műfaj, és a kötődés is tartós. Ennek ellenére valóban nem magától értetődő a meghatározás, legalábbis abban az értelemben, hogy nem vagyok nyitott minden operára. A modernebb darabok nem vonzanak, a nagy, klasszikus művek a kedvenceim, elsősorban a Carmen és a Bohémélet. Puccini remekművéhez külön élmény is kapcsolódik, hiszen ez volt az első önálló szerepem a színpadon, ráadásul alig egy méterre állhattam Pavarottitól! Azt hiszem, nem kell többet mondani arról, hogy ez mit jelentett nekem.

– Milyen emlékeket őriz még ebből az időszakból?

– Nagyon szerettem a gyermekkart, meghatározó időszak volt az életemben, amit az is bizonyít, hogy a szigorúan vett gyermekkor után sem szakadtam el az Operaháztól, egészen húsz éves koromig énekeltem. A már említett Carmen áriáit – többek között a Mert a szerelem, mint a lepke oly csalfán ágról-ágra száll kezdetűt is – mind a mai napig tudom fejből. Sőt, igaz poén volt, de egyszer el is énekeltem a Fészekben, miután Dományné Szebellédi Valériával, kedves tanárommal jól begyakoroltuk. Természetesen az sem volt elhanyagolható, hogy jó zsebpénzt jelentett a fellépés, amit felvonásonként fizettek, és a Carmenben két felvonásban is ott voltunk.

Ugyanakkor szakmai szempontból is meghatározó volt például a Kékszakállú, ahol csak négyen szerepeltünk a gyermekkarból, és nem felejtem el, hogy a női kar tagjai felnőttként, partnerként kezeltek minket. Az egész időszak észrevétlenül fegyelmezettségre és munkabírásra nevelt. Ehhez kapcsolódott még az utazás, hiszen Botka Valéria és Csányi László dolgozott velünk, akik gyakran vittek minket külső fellépésre, nemzetközi szereplésre is.

– Amikor külföldön jár, ott is szokott opera-előadásokat nézni?

– Néhányszor próbálkoztam, de valahogy úgy alakult, hogy zömmel rossz élmények kapcsolódnak ehhez. New Yorkban anyukámat akartam elvinni a Metropolitanbe. Egy szabad esténk volt, és akkor éppen A víg özvegyet játszották. Ez önmagában nem gond, de mégis jobban örültem volna valamelyik nagy, klasszikus műnek, mondjuk a Carmennek. Egy másik alkalommal szintén anyukámat szerettem volna meglepni egy előadással valamelyik jelesebb születésnapon Milánóban. A választék balettből és a Wozzeckből állt adott időpontban. Szeretem a balettet is, itthon járok is balettelőadásokra, de a Scalához mégis opera társult a gondolataimban. Így maradt Alban Berg, és – ha udvariasan akarok fogalmazni, akkor – nem ez volt az a pillanat, amikor megváltoztak a modern operákkal kapcsolatos fenntartásaim.

– Mindkét esetnél azt említette, anyukáját szerette volna meglepni. Akkor ki az igazi operarajongó a családban?

– Ó, anyukámmal össze sem lehet engem hasonlítani, ő valóban egészen nagy rajongó! Folyamatosan figyeli a tévéműsort, feljegyzi, mikor lát a megfelelő zenei csatornákon olyan műveket, amelyek érdeklik, és beállítja az óráját, hogy véletlenül se maradjon le róluk.

– Esett szó a modernebb művekről, így nem maradhat el az a szokásos kérdés sem, ami mostanában rendre felmerül a bemutatók kapcsán: mi a véleménye a klasszikus darabok modern, kortárs értelmezéseiről, a rendezésről?

–Alapvetően azt szeretném, ha a klasszikusok klasszikusok maradnának. A zene mellett a kor hangulatát is szeretném látni a színpadon, visszakapni az előadástól. Ne azzal akarjunk üzenni a nézőknek, hogy a szereplőket áttesszük jelenidejű környezetbe, jelmezbe, történésbe.

Mégis, időnként azzal szembesülök, hogy ennél azért ez összetettebb kérdés. Jó példa erre a Carmen, amit az Eiffel Műhelyházban láttam a katalán rendező, Calixto Bieito felfogásában, aki a cselekményt a Franco utáni Spanyolországba helyezi át, és ez az előadás egészen fantasztikus élmény volt.

– Ezek szerint továbbra is rendszeresen jár az OPERA különböző programjaira?

– Természetesen. Bérletem is van, a barátnőimmel nézünk operákat.

– Aki ennyi ideig ott volt a színpadon, az be tud úgy ülni egy előadásra, mint egyszerű néző vagy szakmai füllel figyeli a hangzást?

– Maximálisan nézőként vagyok jelen, bár kétségtelenül rosszul viselem, ha azt hallom, hogy a tenornak egyszerűen nincs meg a megfelelő hangereje.

– Ha egyszer valaki alig egy méterre állt a színpadon Pavarottitól…

– Tulajdonképpen nem volt az még egy méter sem! Kétségtelenül olyan mérce, amit nehéz lenne meghaladni, de nem hiszem, hogy emiatt vagyok különösen érzékeny rá, miként azt sem gondolom, hogy ettől szakmabeli hallgató lennék. Azt hiszem, ez minden operát szerető emberre igaz elvárás.

– Lánya is csatlakozott a család operarajongói közé?

– Amikor kisebb volt, rendszeresen vittem A diótörőre is, habár ez a darab nem tudott a szívemhez nőni, igaz, nem tudnám megmondani, miért nem. Aztán Benjamin Britten-műre mentem vele, de az is kortárs feldolgozást kapott, és sajnos ismét nem volt meggyőző. Mégis, időnként a lányomat is hozom magammal, hiszen neki is szeretném átadni azt az élményt, ami számomra annyira meghatározó. Éppen ezért megnézettem vele a Bohéméletet, elvittem már a Pikk dámára is, de azt nem mondhatom, hogy ugyanolyan kedvelője a műfajnak, mint az anyukám vagy én. Nekem nagyon fontos, hogy minél több kulturális eseményen vegyen részt, de nem ragaszkodom feltétlenül a műfajhoz, ezért, amikor valamelyik operával kapcsolatos felvetésemre azt mondja: „Anya! Ezt inkább hagyjuk!”, akkor nem erőltetem a dolgot. Így is átélhettem, hogy mennyire megmelengeti az ember szívét, amikor a tizenhat éves lánya a Turandot egyik áriáját dudorássza otthon.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

interjú Operaház kortárs klasszikus krizsó szilvia
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésŐszi fesztivállal jelentkezik a Haydneum – Magyar Régizenei Központ
Következő bejegyzés Cristian Mandeal: „Bach művészete nemzetek felett áll”

Ajánlott Bejegyzések

Fotó: Lakatos Péter
Intermezzo

Alföldi Róbert az Átriumban állítja színpadra Az orvos című thrillert

2023. május 30.2 perc olvasás
Spolarics Andrea - fotó: Borovi Dániel
Budaörsi Latinovits Színház

Kurázsi és gyerekei – Feldolgozó beszélgetés a Budaörsi Színházban

2023. május 30.2 perc olvasás
Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat
Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

2023. május 30.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar - fotó: Felvégi Andrea Promóció

Különleges koncertekkel zárja az évadot a MÁV Szimfonikus Zenekar

Színház

Homonnay Zsolt: „Nem mérlegelem a rendezői és a színészi kihívást”

Lengyel Tamás - fotó: Lengyel Zsombor Promóció

A Marczin jelentkezik új évaddal a LOUPE Színházi Társulás

Xavier de Maistre Zene

Xavier de Maistre: „Szeretek új, innovatív ötleteket kitalálni”

Szabó Ildikó és Szabó Péter Promóció

Közös születésnapi koncertet ad Szabó Péter és Szabó Ildikó

VEB 2023
Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Gyárkert KultúrPark VEB 2023

Megnyílt a Gyárkert KultúrPark Veszprémben

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.