Bár a járvány még tart, a műkereskedelem, ha csak az online térben is, de azért javában zajlik a világban. Olyannyira, hogy a Christie’s már a nyári szezonra készül: most hozták nyilvánosságra június 30-i londoni árverésük egyik tételét, egy Banksy-munkát. A kép egy olyan „átfestett” sorozatba illeszkedik, amelyekből már több is sikeresen szerepelt korábban különböző árveréseken.
A titokzatos – vagyis az inkognitóját máig eredményesen őrző – brit graffitiművész, Banksy a kétezres évek elején számos olyan művet készített, amelyeken létező, nem egy esetben közismert festményeket másolt le tökéletes pontossággal, ám mindegyiken elhelyezett egy apró kis „poént”, vagyis mindegyikbe belefestett valamit, ami az eredti képen természetesen nincs rajta. (Egy ilyen módon „kiegészített”, és végül 7.551.600 fontért – 9,8 millió dollár – elkelt Monet-festményét tavaly szeptemberben mi is bemutattuk itt a Senki többet? blogban egy akkori árverés kapcsán.)
Az egyik legismertebb ilyen „átfestett” képén Rembrandtnak a 63 éves korában magáról készített Önarcképét másolta le (az eredti a londoni National Galleryben látható), de úgy, hogy a szemek helyére kimeresztett műszemeket illesztett. Ezt a művet 2014 februárjában a Phillips londoni árverésén 150.000–250.000 fontos becsérték után 398.500 fontért (akkori árfolyamon 546.091 dollár) vásárolta meg valaki.
Most egy ugyanebből a sorozatból származó másik Banksy-művet kínál majd június végi aukcióján a Christie’s, ugyancsak Londonban. Ezúttal a német származású amerikai festő, Albert Bierstadt 1890-ben a Seattle közelében magasodó Rainier-hegyről készített festményét vette „kezelésbe”: a hóval borított hegycsúcs mellé egy csillagot festett, amely azonban nem egy égi jelenség, hanem egy „hivatkozás” jelölője, maga a „lábjegyzet” pedig a festmény jobb alsó sarkában olvasható:
„Csak korlátozott ideig áll rendelkezésre”.
Banksy a festményének a Subject to Availability (A készlet erejéig) címet adta, és mindezzel nyilvánvalóan a természet védelmére akarta felhívni a figyelmet. És hogy mennyire jó „prófétának” bizonyult: 2020 februárja óta a tájat megörökítő Mount Rainier National Parkot kénytelenek zárva tartani a látogatók elől a sorozatos áradások és földcsuszamlások miatt.
A 2009-ben készített alkotást mostani tulajdonosa egy évvel később közvetlenül a művésztől vásárolta meg, és azóta is ugyanabban a gyűjteményben volt mostanáig, vagyis most először kerül a nyilvános műkereskedelembe. Talán ennek is tudható be, hogy a Christie’s szakértői 3–5 millió fontot (4–6,9 millió dollár) várnak érte a június végi árverésen.
És ha már Banksy, és átfestés, akkor említsük meg azt az estet is, amikor 2013 őszén a művész New Yorkban, a Keleti 23. utcában működő Housing Works nevű lakberendezési boltban 50 dollárért megvásárolt egy teljesen átlagos, lakásdekorációként árusított tájképet, amelyet a szignó szerint K. Sager festett.
Banksy hazavitte a vásznat, és egy kicsit azt is „átalakította”: belefestett egy padot, és azon egy háttal ülő, náci egyenruhát viselő alakot, aki a tájat nézi,
és – Hannah Arendt német-zsidó származású amerikai filozófusnak az Eichmann-perről szóló Eichmann Jeruzsálemben. Jelentés a gonosz banalitásáról című riportkönyvére utalva – azt a címet adta neki, hogy The Banality of the Banality of Evil (A gonosz banalitásának banalitása).
Ezután fogta a képet, visszavitte ugyanabba az üzletbe és odaajándékozta a tulajdonosnak.
Ő persze azonnal meglátta a kiváló reklámlehetőséget: egy az AIDS-betegek és a hajléktalanok megsegítésére alapított New York-i jótékonysági szervezet honlapján árverést rendezett a műnek, ahol is a 74.000 dolláros kikiáltási áron indított Sager–Banksy-festményt a licitek végén 615.000 dollárért vásárolta meg valaki.