Annak a több mint kétszázharminc bejegyzésnek, amelyek eddig megjelentek itt a Senki többet? blogban, a túlnyomó része elsősorban a világ két legnagyobb, piacvezető aukciósházában, a Christie’snél és/vagy a Sotheby’snél kalapács alá került vagy kerülő műalkotások kapcsán született. Most viszont vessünk egy pillantást egy olyan piacra, amelyről alig-alig szoktunk hallani, ám ezúttal komoly ok van az arrafelé (is) figyelésre.
Június 23-án a Madrid központjában, a Prado múzeumtól alig egy kilométerre működő Alcalá Subastas árverezőházban az egyik legnagyobb spanyol festő, Francisco José de Goya y Lucientes (1746–1828) egy 1775 körül festett, mindeddig a nyilvános műkereskedelemben soha nem szerepelt alkotását kínálják majd eladásra.
A több mint egy méter magas, Aparición de la Virgen del Pilar al Apóstol Santiago y sus discípulos (Szűz Mária megjelenése az idősebb Jakab apostolnak és tanítványainak) című vászon bár egy madridi magángyűjteményből érkezik a műtárgypiacra, az elmúlt években mégis több helyen is ki volt állítva nyilvánosan.
2012-ben a madridi királyi palota Goya-kiállításán mutatták be, majd 2013-tól öt éven át a zaragozai múzeumban lehetett megtekinteni letétként. A tíz éve, a madridi kiállítás előtt a Prado restaurátorai által megtisztított kép kikiáltási ára 2 millió euró (kereken 790 millió forint) lesz. Az érdeklődőknek azonban azt is tudniuk kell, hogy a festmény védett, azaz nem vihető ki Spanyolországból; ez a tény pedig a külföldi licitálókat – legyenek azok akár magángyűjtők, akár múzeumok – minden bizonnyal távolt tartja majd az árveréstől.
Goya a Spanyolországban közismert jelenetet, amelynek során Kr. u. 40-ben az ott térítő úton járó idősebb Jakab apostolnak és tanítványainak egy oszlop tetején megjelent Jézus anyja, többször is megörökítette: ismert egy ilyen vázlata az egyik jegyzetfüzetéből, van egy kisméretű ilyen festménye, amelyik ma a zaragozai múzeum gyűjteményében van, de létezik egy 1768–69-ben festett nagyobb méretű munka, és egy másik ugyancsak nagyméretű ilyen témájú kép, amelyet a barcelonai Museo Nacional de Arte de Cataluñában őriznek.
Erről a most kalapács alá kerülő festményről ráadásul úgy tartja a fáma, hogy azon a kép bal szélén látható, a többi szereplő korabeli öltözetéhez képest a kép készültének idején divatos, színes ruhát viselő fiatal férfiban a festő a saját önarcképét örökítette meg.
Goyának egyébként festményei nem sűrűn, sokkal inkább egyedi grafikái, illetve még inkább sokszorosított metszetei fordulnak elő a világ árverésein: miközben legutóbbiakból az artprice adatbázisa 1985 óta csaknem hatezret sorol, addig a festmények közül mindössze alig több mint negyvenet.
A Christie’snél érdekes módon két egyedi grafikáért fizették a legtöbbet, egyenként 2.281.250 fontot (az egyikért 2008 júliusában, a másikért 2011 júliusában), míg a Sotheby’snél ugyancsak az angol fővárosban 2009 júliusában egy Don Manuel Godoy-t Alcudia hercegét lovon megörökítő Goya-portréért adtak 2.617.250 fontot.