Március 6-án este a Sotheby’s londoni modern és kortárs művészeti árverésén a kereken hetven tétel között volt egy olyan is, amelynek a licitnyertese nemcsak egy, de mindjárt két tárggyal mehetett haza az aukció végén. Merthogy a sikeresen megszerzett új Renoir-festménye mellé megkapta az azon látható vázát is. (Igaz, a képen még szereplő virágok már nem voltak benne.)
Pierre-Auguste Renoir valamikor 1878 körül festette Fleurs dans un vase (Virágok vázában) című csendéletét, amelyen egy virágmintás, hasas vázában elrendezett tarka virágcsokor látható. A festményt 1890-ben a párizsi Galerie Durand-Ruel vásárolta meg tőle, majd hamarosan tovább is adták; innentől kezdve a kép több – francia, illetve svájci – magángyűjteményben is megfordult. Közben egyszer már szerepelt árverésen is: 1997 novemberében a párizsi Drouot Montaigne-nél akkori árfolyamon számolva valamivel több mint 800.000 dollárnak megfelelő frankot fizettek érte.
Renoir egyébként – aki a franciaországi porcelángyártás központjában, Limoges-ban született – a pályáját eredetileg porcelánfestőként kezdte, és talán emiatt is alkalmazott a festményein gyakran és szívesen különféle porcelán- és majolikatárgyakat, amelyeket egyébként ő maga is gyűjtött. Nyilván az ezen a csendéletén megörökített – a szakértők szerint valamikor 1700 körül Szicíliában készített – majolikaváza is az ő tulajdonában kellett legyen, hiszen több művén is megörökítette; ha nem is ennyire „főszerepben”, mit ezen a festményen, de például a zongorázó lányokról 1892-ben készített öt vászna közül kettőn is pontosan ugyanez a díszedény látható. (Ezek egyikét ma a New York-i Metropolitan Museum of Art gyűjteményében őrzik; a tavalyi budapesti Renoir-kiállításon szerepelt, franciaországi múzeumokból érkezett két „zongorás” Renoir-kép egyikén viszont egy másik váza állt a hangszeren, a másik ilyen képen pedig nem is volt váza.)
A most árverésre került csendélet – amelyet a Sotheby’s előzetesen 2–3 millió dollár közötti értékre becsült – a katalógus szerint 2019 óta volt mostani beadója birtokában, a rajta látható vázát pedig a festő dédunokájától, Emmanuel Renoirtól sikerült megszerezni, így került a két tárgy egy tételként az aukcióra, amelynek végén 2.468.000 fontért (1,137 milliárd forint) vihette haza mindkettőt új tulajdonosuk.
Ez az összeg persze nagyon messze van Renoir ma érvényes árverési csúcsától, ami 78.100.000 dollár; ennyit 1990 májusában a Sotheby’s New York-i árverésén – egy 25 millió dolláron indult licit végén – adott meg Saito Ryoei (1916–1996), Japán második legnagyobb papírgyárának akkori tulajdonosa a művész 1876-ben festett két Bal au Muolin de la Galette (Bál a Moulin de la Galette-ben) című képe közül a kisebbik változatért (a nagyobb a párizsi Louvre gyűjteményében van).
Akkor ez az összeg volt a második legtöbb, amennyit addig valaha árverésen egy műtárgyért kifizettek. De ha belegondolunk, hogy ezt a mostani csaknem 2,5 millió fontot valaki egy vázért fizette ki… (még ha kapott is mellé egy Renoir-festményt is).