• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Városmajori Szabadtéri Színpad Színház Zene Címlap

Poppea megkoronázása – a Városmajor műsorán látható a Katona előadása

Szerző: Papageno2022. július 29.
Facebook Twitter E-mail
Poppea megkoronázása
Poppea megkoronázása – fotó: Horváth Judit

A Katona József Színház nagyszámú törzsnézője pontosan tudja, hogy a főváros első számú művészszínházától egyáltalán nem áll távol a kísérletezés. A rendhagyó vállalkozások hosszú sorából is kiemelkedik Claudio Monteverdi utolsó operájának, a Poppea megkoronázásának 2020 tavaszán megszületett színrevitele. Pontosan adagolt operatöredékek kiváló prózai színészekkel és felfrissített, korra és személyre igazított librettóval. Aggodalomra azonban semmi ok: a szerelem végül minden(ki)t legyőz.

Az opera műfaját feltaláló Monteverdi Shakespeare után alig egy évvel született: érett korszakának csúcspontja az 1643-ban írt és bemutatott Poppea megkoronázása, ami több szempontból is fontos, nem elégszer játszott alapműve a világ zeneirodalmának. A komponista elsőrangú drámai érzékéről tanúskodik, hogy a korban megszokott mitológiai témák helyett pikáns történelmi eseményt dolgozott fel remekművében.

Arról írt ugyanis operát, hogy Nero római császárt hogyan veszi rá gátlástalan karrierista szeretője, a címbeli Poppea, hogy császárnévá koronázza. Poppea gyors felemelkedésének útját hullák szegélyezik, de ez őt cseppet sem zavarja, sőt inkább izgatja.

A kegyetlen és szeszélyes Nero kacifántos szerelmi élete már saját kortársait sem hagyta hidegen: a Suetoniusnál vagy Tacitusnál olvasható, részletgazdag leírásokba beleremeg a legedzettebb szív is. Az opera ugyan Nero és Poppea zárókettősével, az erényt legyőző szerelemről szóló duettel ér véget, Monteverdi velencei közönsége is még alighanem jól emlékezett arra, hogy a valóságban Nero embertelen módon szabadult meg a saját gyermekével várandós Poppeától…

Ide kapcsolódik:
Semmihez nem fogható vállalkozás – Beszélgetés Dinyés Dániellel és Szabó-Székely Árminnal

De vissza az operaverzióhoz, amiről a bemutató után jó kétszáz évre megfeledkezett Európa. Igazából – számos barokk operához hasonlóan – csak a huszadik század második felében, a hatvanas évektől csodálkozott rá használható színházi alapanyagként a világ. Pedig elrettentő részletekből többet is tudunk említeni: amellett, hogy sok kérdés felmerül a partitúra egységével kapcsolatban, az eredeti opera négy és fél órás időtartammal, ráadásul közel harminc énekes szereppel rendelkezik. Jogos a kérdés, hogy vajon mi teszi vonzóvá, és főleg megvalósíthatóvá ezt a komplex anyagot egy még oly kiváló prózai színház társulata számára?

Poppea megkoronázása
Poppea megkoronázása – fotó: Horváth Judit

A Katona József Színház rendezője, a hazai zenés színjátszás emelkedő csillaga, Székely Kriszta köztudottan nem futamodik meg az extrém kihívásoktól. Ebben az esetben Monteverdi operája kiindulópont és ugródeszka a számára: az alig másfél órás, célirányos sűrítmény egyfelől a drámára koncentrál, másrészt ismerős közelségbe hozza az ókori történelmet és a barokk történetet a 21. század nézőjéhez. Székely Kriszta a Poppea-misszióra olyan útitársakat választott, akik garantáltan értik és megtámogatják az egyértelmű szándékokat. A hazai operabeavatás nagy szakértője, Dinyés Dániel zenei vezetésével igen ökonomikus változat született, Závada Péter új dalszövegei pedig ez esetben is hibátlanul működnek.

Minimalista, visszafogott, lényegre összpontosító a színrevitel, ami ugyanakkor nincs híján az emlékezetes pillanatoknak és képeknek. Gondoljunk az aranyló testű Ámorra, azaz Tasnádi Bencére, a kicsinyes diktátor Nero szerepét magához hajlító Rajkai Zoltánra, a megbántott, kitaszított feleséget, Octaviát elképesztő energiákkal megjelenítő Jordán Adélra. Vagy említhetjük a címszerepben tündöklő, saját testét pusztító fegyverként használó Pálmai Annát, esetleg a nők közé beszorított, végül mégis egy férfitól zavarba jövő Othót, vagyis Bányai Kelemen Barnát.

Poppea megkoronázása
Poppea megkoronázása – fotó: Horváth Judit

Ha a szerelem szót meghalljuk, első körben biztosan nem arra asszociálunk, amit ezen a színpadon látni fogunk. Látunk kiszolgáltatott, megcsalt asszonyt, látjuk a mindenkin átgázoló, hatalomra éhes nőt, de jelen vannak azok a mellékszereplők is, akik csak túlélni akarnak, és ezért néha olyan dolgokat is megtesznek vagy kimondanak, amit nem gondolnak komolyan. Ugye, hogy nem is áll olyan távol mindez a mi valóságunktól? Augusztus 25-én mindez testközelből a Városmajori Szabadtéri Színpadon.

monteverdi poppea megkoronázása városmajori szabadtéri színpad 100
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés„Én magam is zenész leszek” – kiállítás Kása Béla fotóiból a Trilla Fesztiválon
Következő bejegyzés Agárdy Gábor tiszteletére avatnak emléktáblát Szegeden

Ajánlott Bejegyzések

Pusker Júlia és Farkas Gábor
Kaposfest

Marx, Schubert és az áradó érzelmek – Elindult a 13. Kaposfest

2022. augusztus 14.3 perc olvasás
Egmont borító
Te csak hallgass!

Hősi hangulat elevenedik meg a Müncheni Rádiózenekar új lemezén

2022. augusztus 14.2 perc olvasás
Danielle Steel - forrás: a szerző FB-oldala
Intermezzo

75 éves Danielle Steel, „a románcok királynője”

2022. augusztus 14.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kultkikötő Alsóörs - fotó: Lettner Kriszta Promóció

Izgalmas repertoárral vár augusztusban is a Kultkikötő

Zsámbéki Opera Fest Promóció

A klasszikus zene is beköltözik Zsámbékra

Jelenet a Szia Életem című filmből - fotó: Gordon Eszter Promóció

Szia Életem! – Íme, Thúróczy Szabolcs új filmjének előzetese

Koronázási Szertartásjáték - fotó: Kiss László Promóció

Történelmi időutazás Székesfehérváron

Benkó Dixieland Band & Szulák Andrea Promóció

Nyereményjáték – Benkó Dixieland Band-koncert, Zempléni Fesztivál, augusztus 15.

Pálinkás Szilvia Promóció

Pálinkás Szilvia: „A génjeimben lapult ez a nem mindennapi történet”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.