Karmesterek dirigáltak a szerkesztőségben – heti hírösszefoglaló

Rajna Martin - fotó: Felvégi Andrea

2019 negyvenötödik hetében díjazták a legsportosabb zenészeket és színészeket, saját színházat alapított Antonio Banderas, és kiváló nemzetközi minősítést kapott a Kodály HUB online zenepedagógiai tudásközpontA zenekarizenész-képzés fejlesztését tűzte ki célul a PFZ és a Pécsi Egyetem együttműködése, és harmadszor is Magyar Brand lett a Fonó

A hét blogja: Képzőművészeti aktuál

Blogunk a hazai kortárs képzőművészet legaktuálisabb folyamatait szeretné különböző aspektusokból körbejárni. Legutóbb Balázs Nikolett festőművész kiállításán jártunk. Judy Chicago, Eva Hesse – két meghatározó név, akiket Vékony Délia művészettörténész a megnyitóbeszédében párhuzamba állított Balázs Nikolett legújabb munkáit bemutató kiállításával. A Négyszoba Galéria aktuális, Sensation Session címre keresztelt, főleg térspecifikus installációkat felsorakoztató kiállításán az érzékiségbe ágyazott emlékeké a főszerep. A digitalizáció korában az anyagtól, az érintéstől való elszakadás egyre nagyobb hiányt kelthet az egyénekben, ezt a folyamatot hangsúlyozzák ki, és lassítják le a festészet és szobrászat határán lévő munkák.

Bár hírt adtunk arról, hogy Bartók 1200 fonográffelvétele először hallható a Néprajzi Múzeum nyilvános adatbázisában, szabadon elérhetővé válik Leopold Mozart híres hegedűtankönyve, és újabb 120 ezer könyvet digitalizál a Google, ezen a héten a legtöbbször a karmesterek kerültek a fókuszba.

Rajna Martin, aki nemrég mutatkozott be Németországban, november 15-én a Nemzeti Filharmonikusok élen debütál, de ebben az évadban vezényli élete első operáját is. A Junior Prima díjas fiatal karmestert eddigi tapasztalatairól, zenekari kultúráról és a jövőbeni elképzeléseiről kérdeztük.

Az Opera nem csak azoknak a karmestereknek biztosít teret, akik már évtizedek óta magas színvonalat képviselnek, hanem azoknak az ifjabb dirigenseknek is, akikben ott az ígéret, a tehetség és az ambíció. Közülük szólítottuk meg Dobszay Pétert, Hámori Mátét és Török Leventét.

Dobszay Péter, Hámori Máté és Török Levente

Ritkán nyílik lehetősége valakinek arra, hogy megvalósítsa régen dédelgetett, gyerekkori álmait. A Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa négy embernek most biztosan segít ebben. Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti 2020. február 2-án a Beethoven-maratonon a Budapesti Fesztiválzenekart a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben – telt ház előtt.

Folytattuk Fischer Ádám életrajzát egy új fejezettel, amely a dirigens és a rendezői színház viszonyát taglalta:

Fischer úgy véli, ha tetszik egy rendezés, ha nem, a karmester semmiképp nem éreztetheti a próbákon, hogy nem ért egyet azzal, ami a színpadon történik. Aki megszegi ezt az íratlan szabályt, elbizonytalanítja az énekeseket, akiknek épp ellenkezőleg, bátorításra és biztonságos háttérre van szükségük, s így veszélybe sodorhatja az egész produkciót. Ha az előadás stílusáról megállapodtak, attól kezdve – mondjuk így – jó képet kell vágni a legszokatlanabb megoldásokhoz is. – A fejezetet itt olvashatják tovább.

És ha már a zenés színháznál tartunk. Európában hatodikként jött létre az első magyar zeneiskola 1819. november 17-én Kolozsváron, s ennek tiszteletére az alkotók ez év novemberében, az évforduló napján mutatják be az új operát.

2019 októberében mutatták be a Miskolci Nemzeti Színház jelenleg egyik legnépszerűbb zenés színjátékát, a Feketeszárú cseresznyét. A Szőcs Artur rendezésében megelevenedő Hunyady Sándor-darab egyik különlegessége, hogy a színművet a rendező saját családi emlékei alapján dolgozta át, és végig élő zenei kíséret hallható a színpadon, melyet az autentikus délszláv népzenét koncertszerűen interpretáló Babra zenekar szolgáltatja. Személyes tapasztalataikról és legjobb élményeikről beszélgettünk a zenekar tagjaival.