• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Könyv Zene Címlap

Bach-titkok nyomában

Szerző: Bokor Gabriella2017. május 22.
Facebook Twitter E-mail
Ábrahám Márta

“Elengedhetetlen, hogy tudjam, mit miért játszom”- mondja Ábrahám Márta hegedűművész, aki évekkel ezelőtt fordult egykori tanárához, Dukay Barnabáshoz segítségért, mert mint fogalmaz: “hiányérzetem volt, és nem találtam kulcsokat Bach műveihez.” A megkeresést hosszú ideig tartó közös munka követte, amelynek eredményeit egy május 25-én megjelenő kötetben olvashatjuk. A két szerzővel beszélgettünk.

– Mi volt a közös munka kiindulópontja?

Ábrahám Márta: Mindig hiányérzetem volt, és zavart Bach szóló hegedűműveinek az a konvencionális megközelítése, amit a romantikus előadói gyakorlatból örököltünk. Nem értettem Bachot olyan mélyen, és egy idő után már nem is kerestem a lehetőségeket, hogy játszhassam a műveit. Aztán kaptam egy felkérést a C-dúr szólószonátára, és úgy éreztem: nem fogok tudni semmit sem kezdeni a darabbal, legalábbis azon a szinten, ahogy a többi művet megoldom, és amit elvárok saját magamtól.

Ábrahám Márta és Dukay Barnabás

– Mi lehetett ennek az oka?

ÁM: Próbáltam ugyan, de nem találtam a művekhez ajtókat és kulcsokat. Ekkor döntöttem úgy, hogy segítséget kérek egykori tanáromtól, Dukay Barnabástól, akiről köztudott, hogy nagyon sokat tud Bachról, és nem keveset foglalkozott a hegedű-szólódarabokkal. Ez öt éve történt, és innen ment minden a maga útján.

Dukay Barnabás: Első pillanatban persze nem arról volt szó, hogy nekiállunk, és könyvet írunk. Márta azért jött, hogy a Bach fúgákat elemezzük. Zárójelben megjegyzem, hogy egy alapvetően egyszólamú hangszerre egy minimálisan háromszólamú műfajt írni, mint amilyen a fúga, az már eleve egészen abszurd. Bach ebben az összefüggésben ezt négyszer tette meg. Csellóra egyet, hegedűre pedig három fúgát is írt, mindegyik szólószonátába. Ezek Bach fúga írási művészetének egyik szélsőségét képviselik.

Szóval jött Márta, és hozta a hegedűt.

Koncertre kellett vinnie a darabot, tehát elkezdtük vizsgálni, hogy hol a téma, milyen a tagolás, a rendszerezés, arról beszéltünk, hogy mit keressen, és mit lásson meg. Ezek a darabok egyébként a hegedű szólóirodalom csúcsai: a három szólószonáta fúga, a Chaconne, és a Bartók Szólószonáta hegedűre. Tudja, Bach gondolkodásmódja nem a saját korában gyökerezik, hanem a középkorig megy vissza. Élt az 1400-as években egy Ockeghem nevű holland szerző, az ő zenei gondolkodásmódja nem más, mint a Baché. Magyarán Bach egy olyan vonulatnak a része, amelyik nagyon erőteljesen jelen van előtte is. Függetlenül attól, hogy nem ismerte Ockeghemet, és állítólag kottái sem voltak a szerzőtől, ez valahogy áthagyományozódott szerzőről szerzőre, kultúráról kultúrára.

– Ezek a közös elemzések aztán sikeresen áttevődtek a színpadra?

ÁM: Volt egy koncertem 2013-ban a Budapesti Bach Héten, ahol az a-moll és a C-dúr szólószonátát játszottam. Előtte egy gyorstalpaló felkészülést tartottunk. Minden héten legalább egyszer, 3-4 órán keresztül dolgoztunk együtt a két fúgán. Ekkor már volt rálátásom a darabokra, és a hegedűn is meg tudtam oldani, amit akartam. Nagyon izgalmas volt, mert teljesen át kellett állítanom a technikámat. A zongoristáknak, a billentyűsöknek ez sokkal könnyebben megy, mivel ők többszólamú hangszeren játszanak, és így nincsenek technikai nehézségeik azzal, hogy egyidőben vezessék a szólamokat. A hegedű viszont külön kihívás. Amennyire a zeneszerzőnek óriási bravúr a hegedűre több szólamot írni, a hegedűsnek pedig szintén nagy bravúr elhelyezni azokat egyidőben egymás alatt-fölött, úgy, hogy ez követhető és világos legyen.

Dukay Barnabás

– A koncertek előtti darabelemzésekből hogyan született meg a könyv ötlete?

ÁM: Ez úgy kezdődött, hogy a fúgák után felvetettem a tanár úrnak, hogy jó lenne a Chaconne-t is elemezni.

DB: Én nem elemeztem ezt a darabot korábban. Együtt kezdtük el.

ÁM: Annyira izgalmas és felfedezetlen! Rögtön elkezdtem az interneten keresgélni, illetve külföldi szakirodalmat is beszerezni, de rá kellett jönnöm, hogy erről nincs használható, mindenki által, általánosan elfogadott elemzés.

Tehát semmink sem volt, amiből kiindulhattunk volna.

Csak egy bűnügyi nyomozáshoz tudom hasonlítani a szálaknak a felgöngyölítését és kibogozását.

– Mi volt a munkamegosztás?

DB: Együtt írtuk az egészet. Most nyáron lesz négy éve, hogy elkezdtük.

ÁM: Mi legfőképp egy összehasonlító elemzést csináltunk. 64 variáció van, tanár úr ült a zongoránál és egymásra rakta őket, én pedig mindent írtam a jegyzetfüzetbe. Azonosság, különbözőség és hasonlóság – ez volt a három szempont. Az évek során rengeteg jegyzet összegyűlt, és fantasztikus felfedezéseket tettünk.

DB: A könyvben benne lesz minden. Most nagyon röviden és tárgyszerűen fogalmazva: egy személyes életszakaszt abszolút személytelenül emberfelettivé tenni – ez gyakorlatilag a Chaconne programja. Mondok egy furcsa dolgot: Bartók Béla, aki szintén ebben az épületben tevékenykedett, ahol most beszélgetünk, a húszas évek végén vagy a harmincas évek elején egy levélben azt írja, hogy ő most már évek óta tanulmányozza Bach János Sebestyén szólóhegedűre írt szólószonátáit és partitáit, és ez gyökeresen megváltoztatta a zeneszerzésről és a zenéhez való hozzáállásról alkotott elképzelését.

Ez súlyos kijelentés.

Én egyébként sokat foglalkoztam a középkor minden szakaszával, és így derült ki számomra, hogy Haydn és Bach nem a levegőből jönnek, a gondolkodásmódjuknak van egy hosszú kontinuitása, ami évszázadról évszázadra, szerzőről szerzőre nyomon követhető. A kulcsszó pedig:

a polifónia.

Tehát egyenrangú szólamok, legalább kettő-három, vagy pedig ennél is több. Palestrina például 5-6 szólamban érezte magát a legjobban, Bach 4-5 szólamban, Haydn pedig 3-4 szólamban. Egészen más látásmód ez, mint ami aztán később, a 17. század vége felé, az opera megjelenésével elkezdett kialakulni az európai zenei gyakorlatban. Az egy más dolog. Itt a polifóniáról van szó, egyenrangú szólamokról egymás mellett. Önállóan is van egy saját arculatuk meg együttesen is.

– Márta, az, amit felfedeztetek és leírtatok, neked előadóként is új kihívásokat adott, igaz?

ÁM: Nagyon nagy kihívás volt, és élveztem azt, hogy a szokásos és mindenki által művelt hegedűtechnikát használom. Bachot mindenféleképpen másképp játszom azóta, hogy világos lett számomra: itt egészen más megközelítési módra van szükség, más hangzásképet várok el a hegedűmtől és saját magamtól. Most már külön gyakorlom az egyes szólamokat, képes vagyok mindent önállóan kezelni és utána összerakni.

Ábrahám Márta

– Gondolom, most már a növendékeidet is ez alapján tanítod.

– ÁM: Igen, sőt, kamarázunk is, például a C-dúr fúgát, ami négyszólamú, négy hegedűvel eljátsszuk órán. Fantasztikus hangzás keletkezik. Egy hegedűn nyilván nem lehet azt megvalósítani, amit négy hangszeren, de így legalább megtapasztaljuk, milyen az eszményi hangzás, amit ideaként ismernünk kell: így tudjuk saját magunkat is irányítani, és elképzelni, hogy mi a cél. És azt kell mondjam, lehetséges a hegedűn is nagyon szépen, érthetően, artikuláltan több szólamot megszólaltatni. Ennek egyik előfeltétele, hogy a tempót is sokkal nyugodtabbra veszem, még a gyorsabb tételeknél is, hiszen ha belegondolsz, ez fizikailag is nehéz, állandó jövés-menés van a húrok között. Ha ennek nem adom meg az idejét, ha a saját ritmusa nincs a zenéhez odasimítva, akkor elvesznek a legszebb pillanatok, meg maga rétegezett értelmezés. Aztán amikor kimegyek a színpadra, már nem töröm a fejem, elfelejtek minden elméletet, és csak hegedülök. Ahhoz viszont, hogy a lelkiismeretemmel el tudjak számolni, hogy felnőjek a feladathoz, és azt érezzem, hogy a darabot úgy közelítem meg, ahogy az a szellemiségétől elvárható, elengedhetetlen,

hogy tudjam, mit miért játszom.

interjú hegedű bach könyv dukay barnabás ábrahám márta megjelenés
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésHamarosan indul a Budapest Folk Fest
Következő bejegyzés POSZT-versenyben: Mesél a bécsi erdő

Ajánlott Bejegyzések

Szvetlana Alekszijevics - forrás: Európa Kiadó
Intermezzo

75 éves Szvetlana Alekszijevics, a Csernobili ima Nobel-díjas szerzője

2023. május 30.5 perc olvasás
Fotó: Lakatos Péter
Intermezzo

Alföldi Róbert az Átriumban állítja színpadra Az orvos című thrillert

2023. május 30.2 perc olvasás
Ў - A szabadság blogja

„Mi vagyunk, kik hittük” – Hanna Szevjarinyec versei

2023. május 30.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar - fotó: Felvégi Andrea Promóció

Különleges koncertekkel zárja az évadot a MÁV Szimfonikus Zenekar

Színház

Homonnay Zsolt: „Nem mérlegelem a rendezői és a színészi kihívást”

Lengyel Tamás - fotó: Lengyel Zsombor Promóció

A Marczin jelentkezik új évaddal a LOUPE Színházi Társulás

Xavier de Maistre Zene

Xavier de Maistre: „Szeretek új, innovatív ötleteket kitalálni”

Szabó Ildikó és Szabó Péter Promóció

Közös születésnapi koncertet ad Szabó Péter és Szabó Ildikó

VEB 2023
Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Gyárkert KultúrPark VEB 2023

Megnyílt a Gyárkert KultúrPark Veszprémben

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.