Melodráma és társadalmi látlelet. Magánélet és közügyek. A kispolgár diadala és bukása. Már amennyiben bármelyiknek nevezhető ez az egyébként ismerős történet.
A színház ajánlója
A bababoltos lánya házasodni készül a hentessel, de a szomszéd trafikosnő fiatal szeretője elcsábítja a lányt az eljegyzési pikniken. Az újdonsült szerelmesek elköltöznek, gyerekük születik. A csecsemőt kiadják a szerető anyjához vidékre, mert nem tudják eltartani. A bababoltos lánya táncosnő lesz, apja megtagadja, a trafikosnő egy fasiszta joghallgatóval vigasztalódik, majd visszafogadja régi szeretőjét. A gyerek közben meghal. A hentes megbocsát a bababoltos lányának, így minden megoldódik. Mint a mesében.
Ödön von Horváth kispolgári története a 30-as évek Bécsébe repít, sok zenével.
„Minden színdarabom tragédia – csak azáltal válnak komikussá, hogy olyan rettenetesek. A rettenetest meg kell mutatni.” (Ödön von Horváth)
„Bagossy László rendezésében Ödön von Horváth Mesél a bécsi erdő című darabja nem arról a rettenetről vagy rettenetesről szól elsősorban, amire maga a szerző is utal. Nem a „lopakodó fasizmus” a vezérszólam, mint volt nem olyan régen a Zsámbéki Gábor rendezte előadásban. Nem: itt elsősorban egy történetet látunk, sokszereplőset; ki-ki hozza és odateszi a maga néhány röpke jelenetét, és forog-forog az egész, mint valami körhinta.
Vagy mint egy nem-néma némafilm: erős zongora-aláfestéssel, ami olykor nem is alá-, inkább föléfestés, mert Kákonyi Árpád futamai legtöbbször atmoszférát teremtenek az entrée-k és az abgangok köré. Miközben nemcsak zongorázik (olykor a zongora alatt fekve, máskor ráhasalva), hanem játszik is, méghozzá remekül: tanú, szemlélő, de olykor tevőlegesen is beavatkozik, színre ránt például egy szereplőt, akinek ott dolga van.
Vagy olyan, mint egy vurstli, egy cirkusz; van porond, és pörögnek a jelenetek, ki-beforognak a szereplők. Bármelyik is, mindegyik előtt és fölött koherens, kompakt produkció, mindvégig élvezetes előadás” – írja kritikájában Csáki Judit.
És akik az élvezeti faktorhoz hozzájárulnak – hangozzék a kifejezés bármennyire is bizarrul épp ehhez a történethez passzintva… -, azok a színészek. Az Örkény erős társulata erős színekkel mutatja meg a karakterekben élő szörnyetegeket, a felszíni ürességet és a mélyen gyökerező önzést és gyűlöletet. Ebben a világban nincs sem hit, sem remény, sem szeretet. A kiábrándultság veszélyeire figyelmeztet az előadás, arra, hova sodorhat az ideák elvesztése, hogyan kerülhet be ezáltal egy olyan spirálba az ember, amelyet a tehetetlenségi erő működtet, ami kizárólag lefelé húz.
Ödön von Horváth: Mesél a bécsi erdő – Örkény István Színház
Dramaturg: Ari-Nagy Barbara
Díszlet: Bagossy Levente
Jelmez: Ignjatovic Kristina
Zenei munkatárs: Kákonyi Árpád
Rendező: Bagossy László
Az előadás a POSZT-on június 14-én látható. További információ és jegyvásárlás