Ezek a zeneművek várnak a karmesterverseny döntőseire

Két magyar versenyző is döntőbe jutott a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenyen. A december 15-i fináléban 20. századi művek várnak a hat versenyzőre. A végső megmérettetést a közönség december 16-án követheti nyomon a televízió képernyőjén.

A december 13-i sorsolás eredményeként a döntőben Dobszay Péter Dohnányi Szimfonikus percek, Cser Ádám Debussy A tenger című művét, Shoji Haraguchi Bartók Táncszvitjét, Azis Sadikovic pedig Kodály Galántai táncok című alkotását dirigálja. Nimrod David Pfeffer Strauss Till Eulenspiegel című darabját, míg Leonardo Sini Kodály Zoltán Háry János szvitjét vezényli majd.

Az eseményre megérkezett a döntő zsűrijének két új tagja, Lesley Rosenthal, a New York-i Lincoln Center igazgatója és Antonio Moral, a Teatro Real de Madrid művészeti igazgatója is.

És hogy kik kerültek a fináléba? Elevenítsük fel bemutatkozó videóikat!

Azis Sadikovic 1983-ban született Bécsben. A Konservatorium Wien Privatuniversitäten Georg Mark vezetésével tanult vezényelni, Werner Hink (a Bécsi Filharmonikusok koncertmestere) pedig hegedűre oktatta. 2008-ban kitüntetéssel diplomázott. Tanulmányait Daniel Barenboim, Gustavo Dudamel, Eötvös Péter, Jakov Kreizberg, Colin Metters, Kurt Masur, Günter Neuhold és Nicolas Pasquet mesterkurzusaival egészítette ki.

Cser Ádám karmester, zeneszerző. 2010-ben kitűntetéssel diplomázott a Zeneakadémián Ligeti András osztályában, közben a bécsi Zeneakadémia Erasmus-hallgatója volt Mark Stringer vezetése alatt. 2008 és 2011 júliusában részt vett Peskó Zoltán karmesteri mesterkurzusán, 2009 nyarán Eötvös Péter mesterkurzusának aktív résztvevője volt. 2012 óta a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar karmestere.

Az 1990-es születésű Dobszay Péter a fiatal karmestergeneráció kiemelkedő tagja, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar állandó karmestere, a Dohány utcai Zsinagóga és a Gazdagréti Szent Angyalok Templom első orgonistája, korosztálya legsokoldalúbb muzsikusainak egyike. Fontosnak tartja a kortárs zene jelenlétét a hangversenytermekben, így örömmel dirigálta a STUDIO5 zeneszerző formáció megalakuló koncertjét 2017-ben a Zeneakadémia Solti termében.

Az izraeli születésű Nimrod David Pfeffer a New York-i Metropolitan Opera másodkarmestereként, illetve a guatemalai Lyric Opera Company zeneigazgatójaként tevékenykedik. Nimrod David Pfeffer nemrégiben diplomázott a New York-i The Juillard Schoolban, ahol Alan Gilbert tanítványaként tanult. A Juillardban Buno Walter Ösztöndíjban részesült, és elnyerte a Charles Schiff Karmesterdíjat és a Norman Benzaquen Karrierdíjat is.

Shoji Haraguchi tanulmányévei idején, a tokiói Kioi Hall kamarazenekarának másodkarmestereként kezdte karnagyi pályafutását. Az Ueno Gakuen Egyetemen tanult Tacuje Simono professzor irányítása alatt, diplomáját 2012-ben szerezte. Ugyanebben az évben első díjat nyert a Budapesten rendezett Duna Nemzetközi Karmesterversenyen. 2013-ban a Liszt Ferenc Zeneakadémián, Medveczky Ádám tanítványaként folytatta zenekari karmesteri tanulmányait. Shoji küldetésének tekinti, hogy a magyar közönséggel megkedveltesse a japán zeneszerzők műveit. Szakmai példaképei között tartja számon Fricsay Ferencet és a szlovén Anton Nanutot. Álma, hogy létrehozza a Fricsay Ferenc nevét viselő zenekart és akadémiát.

Leonardo Sini részt vett Gianluigi Gelmetti karmester mesterkurzusán a sienai Accademia Musicale Chigiana szervezésében, a Riccardo Muti Olasz Opera Akadémián pedig magától Mutitól tanult vezénylést. 2017 júniusában Daniele Gatti mesterkurzusán a Conservatorium van Amsterdam szimfonikus zenekarával dolgozott. 2015 óta másodkarmesterként számos holland, brit, osztrák és német professzionális zenekart dirigált.