A világhírű szoprán nevével fémjelzett megmérettetést 2014 és 2016 után idén is megrendezi a Zeneakadémia. S bár az Andrássy úti dalszínház korszerűsítése miatt a 2018. szeptember 16-án megrendezendő gálakoncert helyszíne ezúttal nem az Operaház lesz, Ókovács Szilveszter főigazgató, Kocsár Balázs főzeneigazgató és a Magyar Állami Operaház Zenekara számára így is bőven adódik majd tennivaló a verseny során.
„Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani.
A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben”
– nyilatkozta egy alkalommal Marton Éva. Szavai azóta a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny mottójaként biztatják a feltörekvő operaénekeseket, hogy merjék megméretni magukat – hol máshol, mint a Zeneakadémián, ahol a művésznő professor emeritaként ma is tanít.
Az immár harmadik alkalommal meghirdetett nagyszabású vokális erőpróba ezúttal is négy részből áll. Az előválogatóra legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a verseny honlapján a 18-32 éves hölgyek, illetve 18-35 éves urak. Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzőkre egy Liszt-dal és hét ária előadása vár. A 2018. szeptember 10–16. között a nagyközönség előtt zajló rendezvényeket az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők. A döntőben és a gálán a Magyar Állami Operaház Zenekara közreműködik Kocsár Balázs vezényletével. A 42 000 euró összértékű díjak mellett számos különdíjat vehetnek át a legkiválóbbnak bizonyuló versenyzők, köztük a Magyar Állami Operaház és más magyar zenei intézmények koncertfelkéréseit is.
Marton Éva – fotó: Tuba Zoltán / Zeneakadémia
A cikk eredetileg az Opera
Magazinban jelent meg.
A zsűrit természetesen a névadó, Marton Éva, az Opera főtanácsadója vezeti. A grémiumba az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Ünnepi Játékok korábbi társigazgatója, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Vittorio Terranova, a Tagliavini operaverseny művészeti vezetője, Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa, Anatoli Goussev, Temur Gugushvili és Meláth Andrea professzorok, valamint Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.
A 2013 decemberében meghirdetett első, és a 2016-os második megmérettetésre egyaránt másfélszáz énekes küldte el a jelentkezési anyagát a világ öt földrészéről. A Marton Éva vezette válogató bizottság mindkét alkalommal hetvenhét énekest tartott érdemesnek arra, hogy az élő fordulókban is megmutathassa tehetségét.
Az I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját a zsűri egybehangzóan Vörös Szilviának ítélte oda,
míg az első helyezett a romániai bariton, Alexandru Aghenie lett. A verseny hangulatára jellemző módon a zsűri és a közönség egyaránt a legjobbak közé sorolta Tetiana Zhuravel ukrán szopránt. Vörös Szilvia azóta énekelt a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a Magyar Állami Operaház magánénekeseként pedig tucatnyi bel canto szerepre kapott felkérést, de bemutatkozhatott az Andrássy úti Ybl-palotában Alexandru Aghenie is. Tetiana Zhuravel szintén rendszeres vendég Budapesten, 2017 elején A szerelemről és más démonokról című Eötvös-opera főszerepében aratott sikert, idén novemberben pedig a Traviata Violetta Valéryjeként Miklósa Erikával váltották egymást.
A II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagy- és közönségdíját Alexander Roslavets fehérorosz basszus nyerte el, őt november első napjaiban Verdi Requiemjének szólistájaként láthatták újra a budapesti nézők az Erkel Színház színpadán. Az egyetlen döntőbe jutott magyar versenyzőként
II. díjat kiérdemlő szopránénekessel, Horti Lillával
a 2017/18-as szezonban a Bohémélet, A varázsfuvola és Az istenek alkonya előadásain találkozhatnak az operarajongók. Az előző versenyen legjobbnak bizonyult fiatal művészek pályafutásának alakulását látva a szervezőbizottság, a zsűri és a közönség is joggal reménykedhet benne, hogy a 2018-as megmérettetés kiemeltjei is rövid időn belül a hazai operaélet rendszeres és méltán ünnepelt vendégei lesznek.