• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Giargiana Könyv Zene Címlap

Hogyan festette meg Leonardo tanítványa az első szédert?

Szerző: Farkas Mariann2018. március 30.
Facebook Twitter E-mail
Bernardino Luini: Pészahi lakoma, 1509-1510, Milánó, Pinacoteca di Brera - fotó 2018 Pinacoteca di Brera

Báránycombot rágcsáló emberek az előtérben, szelíd dombok a háttérben. A megterített asztal körül botra támaszkodva és kézzel esznek akár egy kötetlen baráti kiránduláson. Az elsőre meglepő jelenet nem más, mint az első széderlakoma.

A keresztény világ számára a leghíresebb szédert vagy más néven pászkavacsorát minden bizonnyal Jézus tartotta 2000 évvel ezelőtt a tanítványainak Jeruzsálemben. Az eseményt később Utolsó vacsora néven számtalan formában feldolgozták. Azért nevezik utolsó vacsorának, mert ez volt a názáreti tanító utolsó estebédje, mielőtt elfogták és keresztre feszítették volna.

Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora, 1495 – 1498, Milánó, Santa Maria delle Grazie – fotó: Wikimedia Commons

Az európai reneszánsz időszakában a jelenet többnyire kolostorok étkezőit díszítette. Az egyik legnépszerűbb példa, Leonardo da Vinci műve Milánóban, a Santa Maria delle Grazie-templomban látható. Tanítványa, Bernardino Luini freskója pár metrómegállónyira található a Brera-képtárban, és nyoma sincs rajta az apostoloknak. Az alkotás a zsidók első pészahi széderjét, az egyiptomi kivonulás előtti utolsó vacsoráját ábrázolja. A kép címe Vacsora a szabadban is lehetne, jóllehet nem volt olyan botránykeltő, mint Manet 350 évvel későbbi képe. Luini hűen követi a bibliai leírást és az izraelitákat útra készen, bottal a kezükben ábrázolja:

…Derekatok fölövezve, saruitok lábatokon és vándorbototok kezetekben és egyétek azt sietve… (Exodus, XII, 11).

A kivonuló nép a kép jobb oldalán tűnik fel a háttérben. Az antikizáló ruhák a bibliai történet idejét hívatottak felidézni. A két szakállas férfin látható fejfedő emlékeztet a középkori Judenhutra. A zöldellő lankák viszont észak-itáliai, korabeli tájat elevenítik meg.

Dieric Bouts: Pészahi lakoma, 1464-1467, Leuven, Sint-Pieterskerk – fotó: Web Gallery of Art

A freskó annak a ciklusnak része, amelyet a milánói nemes, Gerolamo Rabia rendelt meg Pelucca nevű Monza melletti villájába. Az épület a XIX. század elején Napóleon fogadott fiának, Eugène Rose de Beauharnais birtokába került, később pedig államosították.

1821 és 1822 között az épület freskóinak nagy részét Stefano Barezzi vezetésével letépték és a milánói múzeumba szállították. Mivel a ma idősek otthonaként működő villa freskói hiányosak és szétszóródtak, így az eredeti ikonográfiai program rekonstruálása csak részben lehetséges.

A Sala Grande falait a bibliai Kivonulás és római mitológiához kötődő Vulkán műhelye jelenetei díszítették. Kérdés, hogy mi lehetett a szerepe a szakrális témának a profán térben. A mesternek tulajdonított egyéb műveket a budapesti Szépművészeti Múzeumban is őriznek. Míg a XV–XVII. századi itáliai festészetben ritkán találkozni ezzel az ikonográfiával, a korabeli német és flamand festészetben jobban elterjedt. Dierick Bouts műve (1464–1468) a leuveni Szent Péter templom Utolsó vacsora szárnyasoltárának a része, és az evangéliumi utolsó vacsora előképeként értelmezhető. Hasonló eljárást figyelhető meg a milánói dóm homlokzatán található Eszter-dombormű esetében is.

Ide kapcsolódik:
Mit keres a zsidó Eszter a milánói dómon?

Huybrecht Beuckelaer festménye (1563) a téma egyik legkorábbi önálló ábrázolása, amelynek további érdekessége, hogy a bibliai szöveghelyet a lakomázók mögötti oszlop lábazatán jelöli meg.

Huybrecht Beuckelaer: Első pészahi lakoma, 1563, Sotheby’s/New York, 2005, lot 61 – fotó: 2018 Sotheby’s
Joel ben Simeon Feibush: Széder-asztalnál, 1460 körül, pészahi haggáda, Németország (Ulm?), 14762 f. 6, The British Library, London – fotó: The British Library
Velencei Haggáda, 1609, Izrael Múzeum, Jeruzsálem – fotó: Israel Museum, Jerusalem, Elie Posner

A részleteket aprólékosan kidolgozó Bouts és Beuckelaer nem csak az egyben sült bárányt és a maceszt (pászkát) festi meg, mint Luini, hanem a márort, a keserűfüvet is:

És egyétek a húst azon az estén tűzön sütve; kovásztalan kenyérrel és keserű füvekkel egyék. Ne egyetek belőle nyersen vagy vízben főzve, hanem tűzön sütve egészben fejével, lábszáraival és belső részeivel (Exodus, XII, 8-9).

A széderlakoma visszatérő eleme a korabeli illusztrált pészáhi Haggadáknak is.[i] Többnyire a bibliai eseményt idéző vacsorával találkozunk asztal körül ülő emberekkel, de van példa az első széder este megelevenítésére is, így az Izrael Múzeumban őrzött velencei könyvben. Nincs új a nap alatt, a takeway és gyorsételt már az ókorban feltalálták. A macesz gyors, egyszerű és könnyű étel, hungarocell ízét kitűnően tompítja, ha kakaóba mártogatják.

!חג פסח שמח


[i] A Haggáda az egyiptomi kivonulás történetét elbeszélő szertartáskönyv, amely tartalmazza a Pészah ünnepén tartott széder este rendjét.

milánó húsvét jézus leonardo da vinci
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNemzetközi Kórusünnep: az együtt éneklés csodája
Következő bejegyzés Szenvedélyes és elementáris – Szokolay Sándorra emlékezünk

Ajánlott Bejegyzések

Farkas Gábor - fotó: Raffay Zsófia
Intermezzo

Farkas Gábor szólóestjével folytatódik a 20. Jubileumi MVM Koncertek sorozat

2023. március 30.1 perc olvasás
Ferenczi György és az 1ső Pesti Rackák
eSzínház

Online elérhető Ferenczi György és az 1ső Pesti Rackák koncertje

2023. március 30.1 perc olvasás
Szokolay Sándor
Szokolay

„Ó, zene, szent segítség!” – Szokolay Sándor zeneszerzői hitvallása

2023. március 30.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Emerson Quartet Esterházy

Kismartonban tartja európai búcsúkoncertjét az Emerson Quartet

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.