• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
CAFe Budapest Zene Címlap

Katona Twins: „Dosztojevszkij inspirálta legújabb gitárdarabunkat”

Szerző: Szentgyörgyi Rita / Budapest's Finest2018. október 1.
Facebook Twitter E-mail
Katona Twins - forrás: CAFe Budapest

Az Angliában élő gitárművész ikerpár két tagja közül Katona Péter egy saját, budapesti bemutatóval is megörvendezteti a CAFe közönségét október 6-án. Egyedi programot hoznak a fesztiválra, olyat, amit a közönség más gitárostól nem hallhat.

– A Fifty-Fifty cím saját ötvenes évfordulójukra is utal: idén ketten együtt 100 évesek lettek.

– A repertoárunk mintegy 50 százaléka saját művekből és a másik 50 százalék pedig átiratainkból áll. Így a zeneakadémiai program a mi nézőpontunkból teljesen kortárs. A darabok nagy részét még Magyarországon sosem játszottuk, különleges bemutató is lesz a műsorban. Pályafutásunk kezdetén szinte kizárólag eredetileg is gitárra írott műveket játszottuk. Amikor ezek a darabok elfogytak, más hangszerek repertoárjából készítettünk átiratokat. Ez tanulságos, de igen időigényes munka és sokszor gondoltam arra, hogy ennyi idő és energia befektetéssel már saját művet is írhattam volna. Ez évekkel ezelőtt meg is történt. Így kezdtünk el komponálni.

Várdai István lesz Heinrich Schiff utódja Bécsben

– A gitár repertoár nagy része szólóra íródott. Miért döntöttek annak idején a kétgitáros felállás mellett?

– Pályafutásunk kezdetén szinte kizárólag szóló műveket játszottunk. Húsz évesek voltunk, amikor egy brazil gitárduó, a The Assad Brothers koncertje annyira nagy hatással volt ránk, hogy elhatároztuk, mi is gitárduót alapítunk. Ugyan az eredeti repertoár két gitárra szerény, de az átiratok készítésénél sokkal nagyobbak a lehetőségek, mivel két gitáron csaknem mindent le lehet játszani.

– Milyen munkamegosztás működik kettejük között?

– A repertoárt általában együtt választjuk ki, és figyelembe vesszük a koncertszervezők kívánságait is. Az átiratok és saját művek elkészítésénél az első munkafázis egyedül történik. A darabok összejátszása után viszont mindig közösen változtatunk, nem is keveset. Tapasztalatunk szerint rengeteg minden csak akkor derül ki, amikor az ember a hangszeren kipróbálja. Gitározásunk sikeressége nagy részben az átirataink egyediségének köszönhető.

Tóka Ágoston versenysikere

– A barokktól a tangón át a kortárs zenéig szinte minden stílusban kalandoznak. Minek a hatására fordultak a klasszikus gitártól más műfajok felé?

– 2009-ben egy nagyszabású nyugat-európai koncertturnéra kaptunk meghívást. A 42 sportarénában szervezett sorozat mottója a pop és klasszikus zene találkozása volt. Olyan ismert popsztárokkal léptünk együtt színpadra, mint a Roxette és az OMD (Orchestral Manoeuvres in the Dark). Mivel a gyakran húszezer fős közönség nagy része nem feltétlenül klasszikus beállítottságú volt, a szervező arra kért minket, hogy olyan műveket is játsszunk, amiket az is felismer, aki klasszikus zenét még sosem hallott. Így a popzene egy pár híres gitárszólóihoz klasszikus hangzású összekötő anyagot komponáltunk. Nyitott hozzáállásunkkal teljesen új közönséget értünk el, akik klasszikus gitárzenét különben nem hallgattak volna.

Vági Bence: „A vizes vébé látványos fináléjából is merítettem”

– Kik a kedvenc szerzőik, milyen zenei korszakokat preferálnak?

– A zeneirodalom tele van jobbnál jobb művekkel, ezért sok a kedvenc. Hangszerünknek köszönhetően szívesen játszunk spanyol zenét, például Manuel de Falla és Albeniz műveit. Ezen kívül Bach, Scarlatti és Bartók zenéje áll közel hozzánk.

– Az Arvo Pärt slágerdarabjának tartott Spiegel im Spiegel eredetileg hegedűre és zongorára készült. Milyen kihívást jelentett a gitár átirat elkészítése?

– A kompozíció igen kevés hangot tartalmaz – mondhatni egyszerű, de nagyszerű, ilyen szempontból az átírása nem okozott komoly gondot. A kihívás az előadásánál adódik, mégpedig azért, mert a gitáron a hegedűvel ellentétben nem lehet hangokat kitartani, mivel azok a pengetés után folyamatosan elhalkulnak. Ezt a gitár rendkívül sokrétű hangszínbeli lehetőségeivel próbáltuk ellen- és egyensúlyozni.

Váltsa meg jegyét a koncertre itt!

– Két érdekesség szerepel a válogatásukban, egy Tárrega-átirat és egy saját szerzemény, a Karamazov-szvit. Mi inspirálta a darabokat?

– Tarrega Recuerdos de la Alhambra című darabja a szólógitár repertoár legismertebb és talán legszebb műve. Az eredetihez rendkívül hasonló duóátirat is készült belőle. Én egy teljesen más második szólamot komponáltam hozzá, sőt az eredeti szólamot is megváltoztattam kissé. Így szinte elkerülhetetlen, hogy próbálkozásaim némely tradíciószerető klasszikus gitáros számára szinte istenkáromlásnak tűnjenek.

Az interjú nyomtatott formában a Budapest Finest’s magazinban olvasható angol nyelven.

De úgy gondolom, hogy ezt a népszerű darabot így egy eltérő, bár a kompozíciótól nem idegen perspektívából tudjuk megmutatni. A Karamazov-szvitet Dosztojevszkij híres regénye inspirálta. A darab első változatának komponálása véletlenül a könyv olvasásával esett egybe, így a Karamazov fivérek karakterei először akaratomon kívül kerültek a műbe. Az orosz zenei befolyás egyáltalán nem érződik. Helyenként inkább a gitár spanyol és arab eredete sejlik fel, bár ez sem szándékosan. A közönség pozitív visszhangja további tételek írására ösztönzött. A Szmergyakov tétel már egy tudatosan komponált karakterleírás, A botrány című első tétel a regény egyik kezdeti jelenetének zenei bemutatása.

interjú arvo pärt gitár átirat CAFe Budapest 2018
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKolonits Klára és Miklósa Erika is fellép Kolozsváron
Következő bejegyzés Pekingben mutatkozik be a Szépművészeti Múzeum Toulouse-Lautrec-kollekciója

Ajánlott Bejegyzések

Puzsér Róbert
Hallomások

Puzsér Róbert: „A klasszikus zenét hallgató az időtlenségben létezik”

2023. március 20.3 perc olvasás
Rácz Zoltán - fotó: Kurcsák István
Intermezzo

Rácz Zoltán: „Igazi polihisztort ismerhettem meg Ligeti Györgyben”

2023. március 20.5 perc olvasás
Budafoki Dohnányi Zenekar
Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

2023. március 20.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Budafoki Dohnányi Zenekar Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Az én Sisim – gyűjtők és gyűjtemények Erzsébet királyné bűvöletében Sisi gödöllői kastélya

Az én Sisim – Gyűjtők és rajongók első börzéje a gödöllői kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.