Idén karácsonykor is remekművel lepi meg a milánói önkormányzat a helyieket és a városba látogató turistákat – immár tizenegyedik alkalommal. A XV. századi Palazzo Marino palota gyönyörű Alessi-termében ezúttal Pietro Perugino frissen restaurált Királyok imádása című festménye kap helyet. Az umbriai képtárból származó mű köré szervezett kamara-kiállítást a képtár igazgatója, Marco Pierini rendezte.
Pietro Perugino, eredeti nevén Pietro Vannucci az itáliai reneszánsz festészet egyik megújítója, korának egyik legbefolyásosabb művésze és két műhely vezetője is volt. Ezek egyikében tanult többek között a fiatal Raffaello Sanzio, aki aztán hírnevében túlszárnyalta mesterét. A kiállított mű Perugino korai alkotása, 1473 körül készült a perugia-i Santa Maria dei servi templom számára. A munkát Giorgio Vasari is említi 1550-ben kiadott életrajzgyűjteményében.
A két méter magas oltárképen a késő-gótikus, kora quattrocento hagyományok mellett a kortárs firenzei hatások, valamint Verrocchio, Leonardo da Vinci és Pollaiolo hatása is érzékelhető Elena Aloia szerint. A kompozíció Benedetto Bonfigli azonos témájú művének szerkezetét idézi. A gömbölyű homlokú, sötétszőke Madonna előképe pedig valószínűleg Verrocchio követőjének festményén megörökített Mária. További idézet a háttérben zöldellő fa, amelynek párja a Londonban őrzött Piero della Francesca művén magasodik. A festmény bal szélén fekete ruhában és piros fejfedőben Aloia szerint maga a festő tekint ki a nézőre.
A kép témájával is kapcsolódik karácsonyhoz, hiszen a Máté evangéliumában (Máté 2, 11) leírt napkeleti bölcseket láthatók rajta, amint az újszülött Jézus elé járulnak:
„Bementek a házba, és meglátták a gyermeket anyjával, Máriával. Leborultak és hódoltak neki, majd elővették kincseiket s ajándékot adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát.”
Jóllehet, az evangélium nem említi, pontosan hányan voltak a bölcsek, a nyugat-európai hagyományt követve Perugino hármat ábrázol a szövegben leírt három ajándéknak (arany, tömjén, mirha) megfelelően. Gáspár, Menyhért és Boldizsár révén áttételesen az ember három életkorát is megjeleníti a festő, a hamvas bőrű fiútól egészen a térdeplő aggastyánig.
A kiállításról kifelé menet érdemes egy pillantást vetni az udvaron elhelyezett hagyományos umbriai jászolra is.
Nemrégiben mi is Milánóban jártunk:
A 2018. november 28. és 2019. január 13. között látogatható tárlatra a belépés mindenkinek ingyenes, sorra azonban az ünnepek körül számítani lehet.