Hogyan váljunk magunk is igazi műgyűjtőkké?

Roy Lichtenstein, Andy Warhol és Francis Bacon művei a Sotheby's aukcióján - fotó: sothebys.com

Az artportal : képző első félévének utolsó előadásán Emőd Pétertől kaptak hasznos tanácsokat a résztvevők arról, hogyan tájékozódjunk a műkereskedelem világában. Az biztos: a személyes információszerzés aktív és passzív módon is időigényes feladat.

A tájékozódás nehézségének több oka is van: gyorsak a változások a művészek, kereskedők, kurátorok területén, és bár a folyamatok nem teljesen kiszámíthatatlanok, de azért abszolút kiszámíthatósággal sem jellemezhetjük a kortárs műkereskedelmet. A nemzetközi piacok transzparenciájával nincs probléma, az adatokat különböző, más-más metodológia alapján dolgozó adatbázisokból le tudjuk kérni – Emőd Péter bőséges ingyenes és előfizetéses példáival kezdő és középhaladó műkereskedők jelentős tudásra tehetnek szert –, a magyar piac tekintetében viszont nincs ennyire könnyű dolgunk, mert a külföldiekhez hasonló részletességű hazai összesítések nincsenek.

Ide kapcsolódik:
Edward Hopper százmillió dolláros kínai gyorskajája

Úgyhogy erősen ajánlott, hogy szerezzük be a nyomtatott és online lapokat, önálló köteteket, monográfiákat, kiállítási és aukciós katalógusokat, kövessük a magyar és külföldi galériás képviseleteket, az állandó és magángyűjteményeket, járjunk galériákba, és mindenképp menjünk el az árverésekre, hogy fel tudjuk jegyezni az árakat, mert máshol biztosan nem fogjuk megtalálni.

Ide kapcsolódik:
A New York-i Metropolitanben állítják ki Keserü Ilona textilalkotását

Nem árt, ha tudjuk, kik kaptak díjat, ösztöndíjat, állami vagy szakmai kitüntetést, magánelismerést.

Böngészhetünk rangsorokat, amiket időnként csak a plusz példányszámért vagy a kattintásért állítanak össze, és gyakran kavarnak vihart, de ezeket mindig kezeljük fenntartással, ne tekintsük a bennük foglaltakat kőbe vésett igazságnak.

Ha viszont valaki több összeállításban is szerepel, nyugodtan gyanút foghatunk a jelentőségét illetően.

Ide kapcsolódik:
„Bizonyítani tudom, hogy a festmény nem Leonardo da Vinci alkotása”

A műkereskedelemben különösen érdekvezérelt és bizalomfüggő a kommunikáció – Emőd Péter ajánlata: olvassunk a sorok között –, az árak pedig időnként manipulatívak, például jótékonysági árveréseken, vagy azokban az esetekben, amikor visszavásárolt műtárgyakról van szó, azaz a beadó és a vevő azonos. Egy tanáccsal mindenképpen gazdagabbak lettünk: ha olcsón akarunk megvenni valamit, terjesszük el a műtárgyról, hogy hamis.