Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Teória: Szeretlek én, jöjj vissza hozzám

Teória: Szeretlek én, jöjj vissza hozzám

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Ülök a karácsonyfa és egy bontatlan várakozó palack Törley közt félúton, kicsit közelebb a pezsgőhöz, és azon jár az agyam, mi lett vón, ha Karády Katalin elénekli a Szomorú vasárnapot.

- hirdetés -

Ugye nem is oly bolondság teória ez. Vagy tán el is? Ezmán sohasem fog kiderülni, úgyhogy játszunk olyat hogy megtette. Meg olyant is gondolhatunk, hogy Karády és Seress között – ugyan egy biografeur sem tesz említést ilyenről – közelebbi, akár khm baráti viszony is lehetett… Remélem nem gondolód’ majd szentségtörésnek a következőkben írottak, de végül is

ez az EGYSZÁZADIK poszt itten, úgyhogy úgy döntöttem, lehetek kissé merész. Én így ünneplek.

Tudjuk mindkettejük tragédiáját. Miért ne találhattak volna egymásra kicsit ott a nem vidám ’30-as, ’40-es években. Lényegében Seress nótája és Karády számára írt dalok között igen sok az áthallás. Elég csak a Halálos tavasz, az Ezt a nagy szerelmet tőled kaptam én, a Feladtam sorsomat, a Nem számít többé semmi nékem és az obligát nehogy kihagyjam Hamvadó cigarettavég címűekre gondolni… Betudhatjuk ugyan a korstílusnak, de oly jó urbánus legendát gyártani.

Ide kapcsolódik:
Induljon a trip egy eredeti Seress-felvétellel!

Képzeletembeli románc: két fantasztikusan érző és alkotó ember, a filmvászon mögött megülő, színpadi kulisszák, bárok homályában mozgó zsenialitás olykor-olykor, tán rendszeresen, heti akár többszöri találkozása milyen csodát alkothat(ott). Elképzelem, ahogy Seress egyenes háttal görnyed a zongora felé, beleszív egy hamvadó cigarettába, és Katalinra gondol – s titkos gondolatának öröme kissé felgyorsítja ujjainak játékát a billentyűzeten. S paralell Karády, midőn Jávor Pált csókolja ki másra is gondolhat, mint arra a kis zenészre, kinek inspirációja és bizsergetése megbúj a díva szoknyájának ráncai közt, s Zsütijét rúgdossa, hogy ő is kaphassék legoly búgó örökkévaló dalt, mint amilyent a Kispipabeli kedves ember napra-nap belezongorál az univerzumba. Elképzelt egymásuk szeretése oly világokat mozgathat meg, melyek által halhatatlanná tette őket a tevékenységük. Jó ilyen szerelemben létezni.

Karádyt a fényűzésben, Seresst a nyomorságban érte utól a történelem egyik nagyon csúnya szakasza. Mindkettejük sorsa a megaláztatás, a kínzás, később a nélkülöztetés lett. Annak ellenére, hogy Karády végül Amerikába ment, nem lett sokkal különb számára az élet könnyű-nehézsége, mint az itthon maradt Seressnek. Magányosan, félreállításban, elfeledettségben ért véget életük azzal együtt, hogy mindkettejüknek az Atlanti-óceán pont másik partján volt nagyobb megbecsültsége, mint amelyiken aktuálisan tartózkodtak. A színésznőt itthon nem lehetett kiírtani a film és színház, a közönség évtizedes emlékezetéből, a zongorista szerzeménye Amerikában hódított és gyűjtötte a rengetegmillió dollár jogdíjat. Nem lett sorsuk a méltó megbecsültséghez való hozzátalálás.

Érdekes izgalom a vonalvezetésben, hogy híres színészházaspár mind Karádyt megfilmelte, mind Seresst megszínpadolta. Talán ők tudhatják a titkot…

Eszter! Péter! Mit gondoltok?

Addig is… Hallgassunk egymásutániságban Seresst és Karádyt: Szomorú vasárnapot és Szeretlek én, jöjj vissza hozzámot.

Ezennel zárom 2018-at; az új év, új boldogság, az új boldogságos élet január 1-jén születik. Várom, hogy mit hoz a következő esztendő. Sok vidám Szomorút…

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X