Összegzésre készül április 13-án a Zeneakadémián Szokolay Balázs. A Kadosa Pál, Kocsis Zoltán, Kurtág György és Rados Ferenc zenei világán nevelkedett zongoraművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar társaságában lép színpadra a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.
Bach valamennyi billentyűs hangszerre írt szólóconcertóját egyetlen estén szólaltatja meg a már igencsak összeszokott alkotópáros, akiknek nem ez az első közös vállalásuk. Korábban három fiatal művész segítségével már előadták Bach két, három és négy csembalóra írt versenyműveit egyetlen koncert alkalmával.
A BTF részletes programjairól tájékozódjon tematikus blogunkban ide kattintva.
Ezúttal hét, a hangszer irodalmát tekintve zenetörténeti jelentőségű versenymű elhangzásának lehetünk fültanúi, melyek különlegességét fokozzák, hogy eredetileg nem a kor billentyűs hangszereire íródtak, azok átdolgozását Bachnak köszönhetjük.
A Szokolay Balázs által megszólaltatott kompozíciók a zongoraverseny műfajtörténetének kiemelkedően fontos darabjai, úttörő jellegüket az a körülmény sem csökkenti, hogy eredetileg egyik kompozíció sem billentyűs hangszerre készült: korábban született hegedűversenyek, oboaversenyek átiratai.
Szokolay a darabokat zongorán játssza, ahogy az őt kiegészítő, a barokk repertoárban jártas Liszt Ferenc Kamarazenekar is vállaltan modern hangszereket vesz a kezébe.
A zenekar nem csatlakozott az elmúlt évtizedek régizenés tendenciáihoz, s az irány a közelmúltban megfogalmazott arculatváltás és új tervek felvázolásakor sem változott. Az együttes koncertmestere egy interjúban, a külsőségeiben is alapvetően eltérő barokk játékmódról így fogalmazott:
nem hiszem, hogy ez a legfontosabb szempont, hanem inkább az, hogy határozottan megrajzoljuk, kipoentírozzuk azt, ami a kottában van és egy sokkal erősebb hangzásélményt közvetítsünk, mintsem eltakarjuk azt a látványelemekkel.
Egy biztos, a koncert a kamarazenekar új, kevésbé ismeretlen útjának is egyik első lépése, amely a célkitűzéseknek megfelelően borítékolhatóan tart számot hazai és nemzetközi érdeklődésre is.