Ki volt Modigliani női portréinak egyik legnagyobb ihletője?

Amedeo Modigliani művei - montázs: Papageno

Ahogyan egyre hosszabbodnak az esték és egyre melegebben süt a Nap, úgy közeledik a világban a tavaszi árverési nagyüzem is: május elején-közepén már az összes jelentős aukciósház rendez kiemelt érdeklődésre számot tartó liciteket, és az ezeken majd kalapács alá kerülő műtárgyakat a cégek lassan kezdik nyilvánosságra hozni. Az érdekességekből-különlegességekből nyilván fogunk még majd itt szemezgeti, most egyfajta „kedvcsinálóként” egy izgalmas műtárgy-párost mutatunk be: két portrét ugyanattól a művésztől, csak éppen az egyik egy festmény, a másik pedig egy szobor.

A Christie’s május 13-i New York-i Impresszionista és modern árverésének kínálatában szerepel Amedeo Modigliani (1884–1920) két kiemelkedő alkotása. Az egyik egy festmény: a Lunia Czechowska (à la robe noire) (Lunia Czechowska – Fekete ruhában) című vásznat 1919-ben festette a művész, és az aukciósház előzetesen 12–18 millió dollárra (3,4–5,1 milliárd forint) becsüli. A képen ábrázolt hölgy, a lengyel Lunia Czechowska (1895–1970) férje a festő műkereskedőjének és pártfogójának, Léopold Zborowskinak (1889–1932) volt barátja, a modell és a művész rajtuk keresztül ismerték meg egymást 1916 végén vagy 1917 elején, és meglehetősen szoros barátság alakult ki köztük. Modigliani élete hátralévő három évében számos portrét festett Luniáról, annak ellenére, hogy éppen a vele való megismerkedése idején kezdődött a kapcsolata Jeanne Hébuternével (1898–1920) is, akivel később együtt élt, és akitől aztán gyermeke is született, és akiről ebben az időben a legtöbb képmást készítette. (Jeanne, mint ismert, a művész halála utáni napon második közös gyermekükkel a szíve alatt vetett véget az életének.)

Ide kapcsolódik:
A Modigliani-kiállítás volt a tavalyi év slágere Nagy-Britanniában

Modiglianiról azt talán kevesebben tudják, hogy mielőtt végleg a festészet felé fordult, eredetileg szobrásznak készült, ám ezt a tevékenységét, vagyis a kőfaragást – éppen a később korai halálát is okozó tüdőbajára oly veszélyes kőpor belégzése miatt – abba kellett hagynia. Ezekből a – jórészt korai – munkáiból nem is sok maradt fenn, ám ezek egyike most a már említett festménnyel együtt ott szerepel a Christie’s májusi New York-i árverésén. Az 1911–12-ben faragott 51 centiméter magas Tête (Fej) című kőarcot 30–50 millió dolláros becsértékkel indítja majd a ház az aukción.

Ide kapcsolódik:
5,3 milliárd dollár – ennyit költöttek idén a Sotheby’s árverésein

Ami pedig az olasz származású, de élete nagy részét Párizsban töltő alkotó műkereskedelmi szereplését illeti, eddig legdrágábban elkelt munkájáért, a Nu couché (Fekvő akt) című 1917–18-as festményért 2015 novemberében a Christie’s New York-i árverésén 170.405.000 dollárt (49,824 milliárd forint) fizetett ki Liu Ji-csien (1963), a taxisofőrből lett kínai milliárdos vállalkozó és műgyűjtő. Ezzel az árral ez a festmény ma a világon a nyolcadik, árveréseken pedig a harmadik legmagasabb összegért elkelt műtárgy. Ami pedig a művész aukciókon felbukkant szobrai iránt megmutatkozó keresletet illeti, ezek esetében az eladási lista élen az az ugyancsak Tête című, szintén 1911–12-ben faragott kőfej áll, amelyért 2014 novemberében a Sotheby’s New York-i licitjének a végén adott valaki 70.725.000 dollárt (17,596 milliárd forint), miközben előzetesen azt a tételt is „mindössze” 45 millió dollárra becsülték (a kikiáltási ára 38 millió, a leütési ára 63 millió dollár volt, a végösszeget az erre még rárakódó jutalékok tették ki). Modigliani egyébként jelenleg összesen tizenegy művével szerepel a 30 millió dollár feletti áron gazdát cserélt műtárgyak listáján, ezek közül kilenc festmény és kettő szobor.

A május 13-i New York-i Christie’s árverésen egyébként az itt bemutatott két portré mellett többek között Picasso, Van Gogh, Cézanne, Matisse, Vuillard, Renoir, Léger, Degas vagy éppen Monet munkáira licitálhatnak az érdeklődők.