• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Fészek Művészklub Színház Címlap

Makranczi Zalán: „Magamból dolgozom”

Szerző: Papp Tímea2020. február 16.
Facebook Twitter E-mail
Makranczi Zalán A védőbeszédben - fotó: Véner Orsolya

Különleges előadás különleges helyszínen: Platón művét, Szókratész védőbeszédét február 17-én a Fészek Művészklub Kupolatermében adja elő Makranczi Zalán színművész.

– Mennyire hálás vagy hálátlan dolog egyedül lenni a színpadon, és társak híján milyen kapaszkodók vannak?

– Nagyon hálás, nagyon hasznos, bár minden egyes előadás előtt olyan, mintha helyből át akarnám ugrani a Himaláját. Nagyon kellett ez a feladat. Én világéletemben nagy színpadi művekben, társakkal a színpadon játszottam, és egy idő után kíváncsi lettem arra, hogyan bírok el egy ilyen feladattal. Azt éreztem, ez lesz a vízválasztó: ha elbírok vele, csinálom tovább a pályát, ha nem, akkor viszont lehet, hogy abba kell hagyni, és valami más szakmát kell keresni. Ez most biztosan viccesen hangzik, de teljesen komolyan gondoltam.

A szövegnek nagyon erős a gondolati-logikai íve, ami erősen vezet. Vannak benne pillérek, és mindig a következőre kell pontosan elugrani – ez például egy kapaszkodó. Illetve a nézők, akik a játszótársaim, ezért is szerettem volna, ha végig égnek a nézőtéri lámpák is.

Szerettük volna lemodellezni, hogy milyen, ha valakinek ki kell állni emberek elé, és a saját érvrendszerével kell megvédeni magát,
a gondolatait.

Szerintem nincs annál izgalmasabb, mint valaki más agyában utazni. Szinte olyan, mint egy krimi.

– A védőbeszédnek a helyzetből adódóan van teatralitása, de alapvetően nem színpadra szánt szöveg. Mitől működik mégis ilyen körülmények között?

– Nem színpadra szánt szöveg, ez igaz, viszont Devecseri Gábor fordította, aki ösztönösen színpadi szöveggé írta. És hát mi a színház? Egy ember kiáll, különböző dolgokat csinál, és mások nézik. Ha így nézzük, az iskola is színház, hiszen a tanár kinn áll a táblánál, és próbálja átadni a fiataloknak az információt. Azon én is el szoktam gondolkozni, mennyire színházi előadás A védőbeszéd. Lenne-e vajon létjogosultsága egy monodrámafesztiválon? Valószínűleg nem, mert

én a saját gondolataimat szeretném elmondani Platónon,
Szókratészen keresztül.

III. Richárd esetében sem az érdekel, hogy egy púpos ember mit érezhet; soha nem így fogalmaztam a szerepeimet. Engem az érdekel, hogy ha én púpos lennék, én mit éreznék. Magamból dolgozom. Mindig keresem a különleges, új formákat, mert a színházban az érdekel, hogy egy klasszikus szöveg hogyan tud működni mai módon, mai emberekkel a színpadon, a nézőtéren. A védőbeszéd áll a legközelebb ahhoz, ahol az író-szöveg-előadó háromszögben a legjobb arányban tudom saját magamat megmutatni.

Ide kapcsolódik:
Szókratész védőbeszéde különleges színházi térben hangzik el

– Említetted a közönséget. Mennyire befolyásol a nézők hangulata, figyelme, energiája, és mi tud kizökkenteni?

– Belőlük próbálok erőt nyerni és reakciót kicsiholni. Van, hogy szélsőségesebb eszközökkel, akár bődületesen rossz viccekkel, hogy megértsék – és megnyugodjanak! –, lehet lazábban viselkedni, lehet mosolyogni.

Most már semmi nem tud kizökkenteni. Az elmúlt három évben annyira a sajátommá vált a szöveg, hogy – szórakozásképp – már én zökkentem ki magamat.

Ha esetleg meleg van, megállok, és megkérek valakit, hogy nyissuk ki az ablakot. Azt szoktam mondani, hogy a színházban ne csináljunk úgy, mintha másképp történnének a dolgok, mint az életben. Egy ilyen előadásban ez könnyen megtehető. Bár megtörik a szöveg ritmusa, és a következő mondat másképp szólal meg, de lehet, hogy pont ettől kap új hangsúlyt, és a nézők is nagyon hálásak azért, hogy hirtelen jelenidejűvé válik a történés.

– A védőbeszéd előadásaira hogyan készülsz? Más a rutin, mint más előadásoknál?

– Már három nappal előtte elkezdem mondani a szöveget. Ha 7-kor kezdünk, 5-kor ott vagyok a helyszínen, egyszer végigmondom hangosan a teljes szöveget, aztán kezdődhet az előadás.

– Egy új tér változtat rajta?

– Nagyon remélem, hogy változtat! Játszottam A védőbeszédet különböző fesztiválokon, volt, ahol egy parasztház tornácán mondtam el, egy másik fesztiválon meg egy csűrben, és készült belőle tantermi verzió is. Kezdetben féltem attól, hogy kizökkent, de ma már érdeklődéssel várom.

– 2017-ben volt a bemutató. Változott azóta a világ, te is változtál – ez mennyiben hatott az előadásra, kerültek-e máshova hangsúlyok?

– Higgadtabb lett és könnyedebb. Meg akarom győzni a nézőket, de nem mindenáron. Inkább gondolkodjunk együtt.

fészek művészklub szókratész platón makranczi zalán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElső osztályú vívó, aki egy film kedvéért még zongorázott is – Cserhalmi Györgyöt köszöntjük
Következő bejegyzés Elhunyt Franco Bordoni bariton

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

A testszégyenítés ellen indított kampányt Grisnik Petra

2023. február 3.2 perc olvasás
Bohumil Hrabal - Forrás: wikipedia
Intermezzo

„Az élet, ha kicsit is jól jön ki a lépés, annyira, de annyira gyönyörű” – 25 éve hunyt el Bohumil Hrabal

2023. február 2.5 perc olvasás
Az ördög próbája - fotó: Bereczky Sándor
Intermezzo

Erdélyi és észt előadásokkal vesz részt a Színházi Olimpián a budaörsi színház

2023. február 2.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.