Június 26-án, pénteken a Sotheby’s ismét élőben rendez árverést New Yorkban. Igaz, ez még nem jelenti azt, hogy a licitálók újra személyesen jelen lehetnek az aukciós teremben, de a ház honlapján vagy telefonon valós időben tehetik meg tétjeiket az eseményt élőben irányító árverésvezetőt hallgatva, illetve azonnal reagálni is tudnak mások ajánlatára. A kínálatban ezúttal csakis amerikai művészek munkái szerepelnek – köztük néhány igazi különlegesség is.
Hosszú hónapokon át – mi is rendszeresen beszámoltunk róla – a járvány miatt csakis online árveréseket tudtak tartani az aukciósházak, vagyis az interneten egy megadott időhatárig lehetett a vásárlóknak ajánlatot tenniük a felkínált műtárgyakra, és aki a licitzárás pillanatában „tartotta” a tétet, az vihette haza az adott tételt. Ezeken az árveréseken természetesen nincs meg az aukcióstermek izgalmas „verseny-hangulata”, és az is lehet, hogy valaki a zárás előtt pár perccel tesz ajánlatot, de valaki még utána is gyorsan ráemel, így ő lemarad arról, amit pedig meg szeretett volna venni, mert már nincs ideje újabb licitre.
Most azonban a Sotheby’s bejelentette, hogy június 26-án ismét élőben rendeznek árverést New Yorkban helyi idő szerint délelőtt 10:00 órakor (nyilván számítva a távol-keleti és az európai vásárlókra is), ahol kizárólag amerikai művészek által alkotott művekre, festményekre, grafikákra és szobrokra lehet majd licitálni, akár a ház weboldalán, akár telefonon, de hosszú idő után végre valóban élőben. (Hasonló árverést néhány hete Magyarországon is rendezett az Arte Galéria.)
A mostani New York-i kínálat különlegeségei között szerepel például Thomas Hart Benton (1889–1975) Noon (Dél) című, 1939-ben festett munkája, amelyet elkészülése évében már be is mutattak New Yorkban a művész első nagy retrospektív kiállításán, és amelyet ott rögtön meg is vásárolt a Marylou Whitney – Cornelius Vanderbilt műgyűjtő-házaspár. A kép azóta is a család birtokában volt, onnan kerül most piacra; becsértéke 700.000–1 millió dollár.
Kora legnépszerűbb szobrásza volt Augustus Saint-Gaudens (1848–1907), aki sok korábbi köztéri munkája után 1883-ban nyerte el a chicagói Lincoln-parkba szánt Lincoln-emlékmű elkészítésének a lehetőségét; a néhai elnökről készített – úgynevezett „álló Lincoln” – szobrot 1887-ben avatták fel. A művész özvegye az alkotó halála után hozzájárult, hogy a közkedvelt szoborról „kereskedelmi méretű” másolatok készülhessenek: az egy méteresnél kicsit nagyobb változatból tizenhetet öntöttek; ezek nagyobb része ma különböző múzeumok, egyetemek, intézmények birtokában van, ám egyet most bárki megszerezhet magának az előzetes becslések szerint 600.000–900.000 dollárért.
Egy pennsylvaniai magángyűjteménybő érkezett az aukcióra az amerikai impresszionizmus néhány szép darabja, köztük Mary Cassatt (1844–1926) Mother in Purple Holding Her Child (Lilaruhás anya gyermekét tartja) című, 1909-ben pasztell-krétával rajzolt lapja, amelyért a ház előzetesen 400.00–600.000 dollárt vár.
Ugyanebből a gyűjteményből származik és ugyanennyi a becsértéke is Childe Hassam (1859–1935) 1895-ben készített festményének, amelyik egy manhattani utcán sétáló elegáns nőt ábrázol.
Külön blokkot jelentenek a kínálatban az amerikai illusztrátorok által készített munkák, köztük Maxfield Parrish, Joseph Christian Leyendecker, vagy például Normann Rockwell alkotásai (utóbbinak egy másik árverésen szereplő munkájáról éppen legutóbb írtunk itt a Senki többet? blogban).
És végül említsük meg az általában egészen más, absztrakt típusú munkáiról ismert Jackson Pollock (1912–1956) egy korai, még nem teljesen elvont munkáját: a Landscape with white Horse (Tájkép fehér lóval) című festményért a Sotheby’s 150.000–250.000 dollárt remél. A végeredményt meg majd meglátjuk pénteken a neten keresztül – de már élőben.