Mint arról többször is írtunk már itt a Senki többet? blogban, a Christie’s árverezőház október 6-án a New Yorkban tartja 20. századi művekből összeállított nagy őszi árverését. A kínálatból eddig egy Cézanne-, illetve egy Pollock-művet mutattunk be, most viszont, közeledvén az esemény időpontja, a ház közzétette az anyag legmagasabb becsértékűre tartott három „nagyágyúját” is, amelyek mind az amerikai absztrakt expresszionizmus egy-egy emblematikus művészének a rájuk lehető leginkább jellemző munkái.
Csak emlékeztetőül: Jackson Pollock egyik első „csorgatásos” technikával készített festményéért 12–18 millió dollárt, Cézenne egy papíralapú csendéletéért 25 millió dollár körüli összeget vár októberben előzetesen a ház – ehhez képest a most közzétett három sztár-tétel esetében nagyjából az utóbbi árszinten indul a velük kapcsolatos „gondolkodás”.
A legvisszafogottabb várakozás Willam de Kooning egy 1953–55 körül készített festményét kíséri: a Woman (Nő) sorozatba tartozó Woman (Green) (Nő – Zöld) című vásznat előzetesen 20–30 millió dollárra tartja a Christie’s. (A festőnek ugyanebből a szériájából való, 1952–53-ban festett Woman III. című képe 2006 novemberében egy magánüzlet keretében 137,5 millió dollárért cserélt tulajdonost: Steven Cohen amerikai milliárdos műgyűjtő vette meg akkor ennyiért David Geffen amerikai milliárdos műgyűjtőtől.)
Mark Rothko 1967-ben festett jellegzetes, Untitled (Cím nélkül) „című” vásznáért, amelyen rozsdavörös alapon egy nagyobb sötétlila és egy kisebb fekete négyzetes folt látható, már többet, 30–50 millió dollár közötti összeget várnak a szakemberek; az ő eddigi legmagasabb ára egy 1961-es, Orange, Red, Yellow (Narancs, piros, sárga) című hasonló „color-field” („színmező”) vásznáért 86.882.500 dollár (akkori árfolyamon 19,3 milliárd forint) volt, amennyit 2012 májusában adtak a Christie’s New York-i árverésen az előzetesen pedig akkor is „csak” 35-45 millióra becsült munkáért. Ezt a most kínált festményt utoljára 1998-ban árverezték, akkor 1,2 millió dollárért cserét gazdát. A kép 2002 óta Ron Perelman amerikai milliárdos gyűjteményében volt, most ő bocsátja árverésre, a hírek szerint „pénzügyi porfóliójának átszervezése” miatt.
Nyilván ugyanennek a keretében ugyancsak Perelmantól érkezik az aukcióra a legmagasabb becsértéket kapott, 35 és 50 millió dollár közötti várható ár-sávot „célzó” Cy Twombly-munka is: az Untitled (Bolsena) című nagyméretű (csaknem kétszer két és fél méteres) vászonra olajjal, krétával, ceruzával és filctollal festett-rajzolt képet a művész 1969 nyarán Itáliában alkotta egy sorozat részeként; a tizennégy akkor készült darabból ma négy múzeumokban van (az Art Institute of Chicagóban lévő példányt Stefan Edlis műgyűjtő ajándékozta az intézménynek, a washingtoni National Gallery of Art példányát Robert Mnuchin adományozta, ezen kívül látható egy a müncheni Pinakothek der Modernében és egy Los Angelesben a The Broad magánmúzeumban), a többi tízet különböző magángyűjteményekben őrzik. A most kalapács alá kerülő példány eddig kétszer szerepelt árverésen: 1974-ben Londonban a Sotheby’snél aukcionálták, majd 1992-ben Charles Saatchi gyűjteményéből került ugyancsak a Sotheby’s árverésére, ahol Perelman megvásárolta. A Bolsena-sorozat egy másik példánya legutóbb 2015 májusában a Christie’s New York-i árverésén 42.725.000 dollárért (11,491 milliárd forint) kelt el, 2013 májusában pedig egy másik kép a sorozatból 13,6 millió dollárért cserélt gazdát a Sotheby’snél. A mostani kép sokszor szerepelt kiállításokon is: legutóbb 2008-ban londoni Tate Modern nagy Twombly-retrospektívján volt nyilvánosan látható, majd ugyanezt a válogatás a bilbaói Guggenheim Múzeumba és Rómában a Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporaneába (Modern és Kortárs Művészet Nemzeti Múzeuma) is elvitték.
A fentemlítetteken kívül egyébként az október elejei árverés anyagában mások mellett még Salvador Dali, Jean-Michel Basquiat, Brice Marden, Vija Celmins, Emil Nolde, Pablo Picasso, Tamara de Lempicka, Henri Matisse, Claude Monet, Ellsworth Kelly, Frank Stella, vagy Fernand Léger munkáira is lehet majd licitálni.