A PerfActionist e heti epizódjában Hruska Emese Dr. Bridget Rennie-Salonen fuvolaművésszel és Body Mapping oktatóval beszélgetett, aki fuvolatanári praxisában is alkalmazza a testolvasást:
A zenélés egy mozgásos, tehát kinesztetikai folyamat. Ez azért fontos, mert egy zenész mozgásának minősége határozza meg az általa kibocsátott hang minőségét. Ez azt jelenti, hogy akkor sikerül „jól zenélni”, amikor a test eredeti anatómiai kialakításának megfelelően mozog. Vannak, akiknek ez ösztönösen jön, és vannak olyanok is, akiknek ezt tanulni kell. A Body Mapping (magyarul: testolvasás) módszere ezt a célt szolgálja.
Mi az a testolvasás?
A testolvasás külföldön már évek óta elismert módszer, de Magyarországon egyelőre kevésbé használják. A módszer maga a zenéléskor megjelenő hibás testtérkép tudatos kijavítását, az egészséges és könnyed mozgás újrafelfedezését segíti elő.
A testolvasás célja, hogy végigvezesse a zenészeket a testük „újratérképezésében”, amennyiben már helytelen testtartással bírnak vagy fájdalmaik, nehézségeik vannak játék közben. A Body Mapping értelmezése szerint a testi kellemetlenségek oka a test hibás érzékelése. A Body Mapping a természetes gyógyulást és a megelőzést is segíti. A módszer célja, hogy a zenészek pontos képet alakítsanak ki a testükről, hogy azt tudatosan legyenek képesek használni.
A kétrészes podcast során nemcsak a Body Mappingről volt szó. Az első részben például kitértünk a helyes gyakorlás fontosságára, beszéltünk arról is, hogy az éberséggel és az önszabályozással végzett munka miként segíti a zenészeket abban, hogy a gyakorlás a terveik szerint haladjon.
A második részben pedig az önelfogadás fontosságáról, a helyes testhasználat pozitív eredményeiről és arról beszélgettünk, hogy miként épülnek be a zenei gyakorlatba az új, frissen kigyakorolt készségek, valamint Bridget felsorolta a hatékony gyakorlás ismérveit is.