• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Címlap

„Tartozunk a társadalomnak” – Vecsei H. Miklós és Gyöngyösi Zoltán a Vígszínház új bemutatójáról

Szerző: Rácz Ráchel2021. szeptember 16.
Facebook Twitter E-mail
Szerelmek városa

Ifjabb Vidnyánszky Attila rendezésében került sor a Szerelmek városa című kultikus film színpadi adaptációjának ősbemutatójára a Vígszínházban. A darab szerzőjével, Vecsei H. Miklóssal és a főszerepet alakító, friss Junior Prima díjas Gyöngyösi Zoltánnal beszélgettünk. „Elsuhanás a lényeg mellett”, zaj kontra elnémulás, képregényszerű dramaturgia, nemzedéki nyavalyák, Pilinszky-analógiák és egyéb lelki balzsamok – homály idejére.

– Az 1945-ös Szerelmek városa a francia lírai realizmus egyik kiemelkedő alkotása. Milyen társadalmi kontextusban született ez a film?

Vecsei H. Miklós: Marcel Carné filmrendező és Jacques Prévert költő a második világháború kellős közepén, a franciaországi náci megszállás idején kezdett el dolgozni a Szerelmek városán. Először egyáltalán nem volt biztos, hogy forgatókönyv készül, ez a formátum a munka alatt vált világossá. A háború és a káosz, a politikai ideológiák uralma alatt rendkívül merész vállalkozás egy emberi ösztönöket boncolgató, romantikus, mégis fájdalmas mesét létrehozni. A Szerelmek városa a 19. század első felében játszódik, nagyjából Petőfi vándorszínész korában. A szerzők tudatosan egy békés korszak ábrázolásával szerettek volna rámutatni arra, hogy az emberi gonoszság és elnyomás nem a háború függvénye.

Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából - fotó: Dömölky Dániel
Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából – fotó: Dömölky Dániel

– Hogyan fedeztétek fel ezt a művet? Milyen inspiráció vitt a megvalósítás felé?

– A darab rendezőjével, ifj. Vidnyánszky Attilával mindketten Marton László osztályába jártunk az SZFE-n. Őt a mai napig mesterünknek tekintjük, a legtöbbet neki és Hegedűs D. Gézának köszönhetjük. Marton többször említette nekünk, hogy nagyon szeretné, ha foglalkoznánk ezzel a történettel. A Szerelmek városa a kedvenc filmje volt, tervezett előadást belőle itt a Vígszínházban, el is készült az első felvonás példányával, amit azonban sajnos elveszített. A példány készítése közben sokszor gondoltunk tanár úrra, hogy ő vajon merre kanyarította volna ezt vagy azt a szálat, reméljük, hogyha egyszer megtaláljuk az ő szövegkönyvét, akkor szép találkozásokra lelünk majd.

– A filmes alapmű eredményezhet szokatlan, montázs-szerű dramaturgiát?

– Sokféleképpen követhetünk le egy színművet. A legkézenfekvőbb, ha végigkísérünk egy behatárolt idejű és terű cselekményt, amelyben pontosan látjuk a főhősök lelki fejlődésének ívét. A másik esetben – ami most nálunk is mutatkozik – olyan képek jelennek meg, amelyek akár egymástól függetlenek is lehetnek, a befogadóban mégis egy egésszé állnak össze. A színészeknek ebben a töredékes szerkezetben bonyolult feladattal kell megbirkózniuk, egy-egy szereplő ugyanis teljesen másképpen viselkedhet, mint az előző jelenetben, magyarázat nélkül. Ebben a dramaturgiában nincs levezetve, hogy ki miért és hogyan változott, ezeket az információkat a nézőnek kell összeraknia magában.

Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából - fotó: Dömölky Dániel
Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából – fotó: Dömölky Dániel

Ez a tematika a képregény műfajára jellemző, ahol lapozol egyet és az ember, aki mondjuk az egyik képen még a gyermekét simogatta, a következő oldalon már gyilkol. A magyar színháztörténet általában a történetmesélős tradícióra épül, így előfordulhat, hogy a tradicionális színházba járóknak szokatlannak hat majd a Szerelmek városa.

– Nagyon erős szellemi szövetség mentén dolgoztok a rendezővel. Számos előadást készítettetek már közösen, többek között a A nagy Gatsby-t, vagy a Liliomfit. Hogyan jellemeznéd alkotói közösségeteket?

– Elsősorban barátok vagyunk. Rengeteget beszélgetünk, milyen értékekre kell rákérdeznünk, milyen nemzedéki jelenségekre kell reflektálnunk. Nem pedagógusok, orvosok, pszichológusok, vagy szociális munkások vagyunk, ezért érezzük, hogy tartozunk. Tartozunk a társadalomnak. Muszáj adnunk, szolgálnunk. Ha már nem tudunk annyit nyújtani, mint az imént említett hősök, akkor feltesszük a kérdést, hogy mi az, amivel mégis segíthetünk az embereknek, a generációnknak, ez a legfontosabb motivációink. Tulajdonképpen azokat a kérdéseket szeretnénk feltenni a színházban, amit magunknak is fel kell tennünk. A magánéletünk és a színházunk akarva akaratlanul összefonódik.

– Milyen nemzedéki nyavalyára nyújthat lelki, mentális orvosságot a Szerelmek városa?

– A generációnk nagyon sok tagja rendelkezik az elveszettség érzésével. Sokan egyáltalán nem tudják, hogy mi a következő lépés, merre kéne haladni. Ha beszélsz például érettségizőkkel, a nagy részének fogalma sincs, hogy milyen irányba tartson, miközben a világ folyamatosan diktálja, hogy csináld magad, találd meg az utadat. Az útkeresőknek kell elsősorban elmondanunk, hogy semmi gond azzal, ha valaki keresi magát, az útját.

Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából - fotó: Dömölky Dániel
Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából – fotó: Dömölky Dániel

Egy másik megközelítéshez Pilinszkyt idézném. „Az igazak homályban kóborolnak, de épp ezért egyedül ők, az elveszettek találnak haza.” Akik hisznek valamilyen mély humánumban és egymásra figyelésben manapság – pláne Magyarországon – azok pontosan azt a homályt érezhetik, amelyről Pilinszky ír. Számos alkalommal találkozhatunk a homállyal, leginkább, ha a szeretetet, az empátiát, a figyelmességet, vagy éppen a toleranciát tartjuk előtérben.

– Mik tarkítják, mélyítik ezt a homályt például?

– Rendívül összetett lenne erre a válasz, ezt a kérdést nem most fogjuk felfejteni. Mindenesetre van körülbelül hétmilliárd ember a bolygón, napi ezer és ezer hír, létezik ilyen ideológia, olyan politikai elv, Samsung, Apple, Tesla, Amazon… Olyan mennyiségű jelenleg a világ zaja, hogyha az égvilágon semmit nem csinálunk az életünkben, már el is telik. Gondolkodnunk sem kell. Mi az, ami tényleg én vagyok ebben a kavalkádban? Ezt a kérdés tízmillió emberből kilencmillió valószínűleg nem fogja feltenni magának, hiszen annyi inger kitölti az életünket, hogy még a kérdésig sem juthatunk el.

Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából - fotó: Dömölky Dániel
Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából – fotó: Dömölky Dániel

Főszereplőnk, a pantomimművész Báptiszt kísértetiesen hasonlít az idén 100 éves Pilinszkyre, aki azt írja: „én úgy szeretnék írni, mintha tulajdonképpen hallgatnék.” Ez tulajdonképpen Báptiszt lényege, aki úgy szeretne élni, mintha tulajdonképpen nem lenne. El akar tűnni, mert nem érti, mi folyik körülötte a folyamatos zajban és káoszban.

– Milyen kihívások elé állítja a színészt a pantomimművész megformálása?

Gyöngyösi Zoltán: Hatalmas és szép próbatételt jelentett számomra ez a szerep. Sokan hiszik a pantomimről, hogy ez egy könnyű, tingli-tangli műfaj, holott hihetetlenül összetett. A mozgás művészetében, a verbális kommunikáció teljes hiányában kell érthető és hatásos emóciókat, gondolatokat közvetíteni.

Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából - fotó: Dömölky Dániel
Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából – fotó: Dömölky Dániel

Karsai Veronika pantomimművésszel dolgoztunk együtt a próbák alatt. Úgy indult a munka, hogy megkérdezte, hogyan csinálnék bizonyos elemeket, gyakorlatokat, mint színész. Megmutattam, ő pedig reflektált erre, alaposan kidolgozta, elmélyítette a mozdulatsort. Mire készen lettünk egy-egy gyakorlattal, rádöbbentem, hogy mennyire más a megvalósítás, mint amit eleinte elképzeltem, vagy feltételeztem. Egészen apró, finomhangolású mozzanatokból építettük fel az egész előadásbeli létezésemet.

– Hogyan jellemeznéd Báptisztet?

– Örök álmodozó, nagyon érzékeny és romantikus lelkületű figura, aki mintha egyfajta „szellemként”, nem valódi résztvevőként venne részt a mindennapokban. Így is mondják róla, „mintha a Holdról esett volna elénk”. Látszólag teljesen rendben megy az élete. Van barátnője (később felesége), gyermeke, sikeres a munkájában, elismerik őt művészként. Ez azonban csak a látszat. A külső sikerek ellenére szíve mélyén boldogtalan.

– Gáránsz megérkezésével Báptiszt „felébred”. A nő különleges vonzásában több férfi is él, a jóképű sztárszínész, Frederik Lömetrö, a bűnöző lírikus, Pier Fránszoá Lászener és az arisztokrata Eduárd dö Montré. Gáránsz számára Báptiszt a beakadt lemez. Milyen ennek a két embernek kapcsolata?

– Történetük egy nagyon szép egymás mellett elsétálás. Amikor Báptiszt kívánná a nőt, ő elhatárolódik, és amikor Gáránsz szeretné közel engedni magához a férfit, Báptiszt hátrál. Állandó közelség, mégis folyamatos távolság a kapcsolatuk. Mindketten egymásban találják meg azt, amire annyira vágynak, ugyanakkor egyszerűen nem tudnak mit kezdeni azzal a mély érzéssel, ami egymás felé él bennük. Gáránsz különleges, szinte mágneses vonzerővel rendelkező nő, aki nyitott egyszerre több férfi felé is, a szerelmet azonban egy olyan emberben találja meg, aki sosem lesz az övé.

Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából - fotó: Dömölky Dániel
Jelenet a Vígszínház Szerelemek városa című előadásából – fotó: Dömölky Dániel

– Milyen tipikusan aktuális világjelenségre reflektálhat históriájuk?

– Ebben a felgyorsult világban elmegyünk a lényeg mellett. Itt van a Tinder, a közösségi média, a látszólag szinte korlátlan szabadság, satöbbi. Ezek csak felszínesen nyújthatják az igazán fontos dolgokat az életünkben. Rájöttem, mennyire sekélyesen képes olykor kezelni a ma embere nem csupán a szerelmet, hanem minden emberi kapcsolatot. Nem adunk teret az érzelmeink és a jelentőségteljes történeteink megélésre.

vígszínház interjú vecsei h. miklós szerelmek városa gyöngyösi zoltán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA nagyszabású Nine című musicallel nyitja évadát a Budapesti Operettszínház
Következő bejegyzés Enyedi Ildikó új filmje a szerelem labirintusába invitál minket

Ajánlott Bejegyzések

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies
Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

2023. június 6.2 perc olvasás
Gobbi Hilda 1963-ban, a Magyar Rádió 6-os stúdiója, Nem az én színpadom... című műsor (fővárosi színházak vetélkedése III. forduló) felvétele. - forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
Intermezzo

Gobbi Hilda, akinek a színház volt a családja

2023. június 6.4 perc olvasás
A gyertyák csontig égnek - forrás: Déryné Program
Intermezzo

12 új előadás indul országjáró turnéra a Déryné Programmal

2023. június 6.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Érdeklődő a 92. Ünnepi Könyvhéten a belvárosi Vörösmarty téren a megnyitó napján, 2021. szeptember 2-án. MTI/Soós Lajos Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.