• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zenélő bábok Színház Zene

Petruska, avagy a báb szíve

Szerző: Budapest Bábszínház2017. március 25.
Facebook Twitter E-mail
Petruska - Állami Bábszínház

A Petruska talán sohasem volt ennyire ijesztő színpadon, mint éppen a Bábszínház színpadán – holott itt egyáltalán nem megy vérre a játék.

„Az orosz népi bábozás, a vásári komédiák világához való visszanyúlás egy századfordulósan dekadens, szecessziós művésztársaság (a Ballet Russe) számára zenei és mesei alapot kínált misztériumhajlandóságuk kiélésére. Ugyanez a magyar bábosok számára nagyon is eleven mesét és színes, népi környezetet jelentett.

A szöveg olvasása közben hallgassa Stravinsky művét Andris Nelsons dirigálásával, a Concertgebouw Zenekar tolmácsolásában!

Koós Iván Petruskájának felsőteste egyetlen szívből áll. Ennek a roppant szívnek bábkalandjai – bábszínház a bábszínházban – meglágyították vendégjátékaikon a nagyvilág szívét. A Mór, a Balerina, Petruska marionettek. A címszereplő árnyalakja az előfüggönyön tűnik fel. A Varázsló alkata ellenére, görcsösen rángatózik. Kétségbeesett igyekezettel fölkúszik a zsinórpadra leszakítani a marionettek mozgató szerkezetét.

A bábként rabságban tartott művész, a szabadságáért küzdő ember harcának pátosza ez.

A Varázsló és a vásári bábszínház közönsége maszkjátékként jelenik meg. Régi orosz játékokból vagy használati tárgyakból szerveződött a vásári sokaság. Céltáblák vonulnak be a játéktérbe: satyakos, diákforma legényke célba lő rájuk. Kézenjáró kócevő mutatványos szétrakja lábait, két lábszára között zsinór feszül, azon egyensúlyoz a kötéltáncosnő. A szoknyája szétnyitott ernyő. Két lába az ernyő megkettőzött fogantyúja. Részeg atyafi jön. Kezében valódi üveg, átlátszó flaska. Vörösbor lötyög benne. Az atyafi iszik: feje helyén hasonló üveg. A megrögzött borissza fejében ugyanaz a folyadék kotyog. Vaskos dadák bújnak egymásból elő. A matrjoskák karjukon önmaguk másaként hordott csecsemőiket dédelgetik. A vásári figurák oxidáltak és korrodáltak, mintha a sok tavaszi eső és a hűvös szél koptatta volna ilyen fakóra színeiket.

A második vásári képben elkomorul a látvány: harcosabb, fenyegetőbb publikum nézi Petruska párbaját a Mórral. A korábban látott, kópés figurácskák mellé szarvval, varázsmaszkkal, ördögfejjel fölszerelt farsangi maszkák kerülnek. Torz pofájuk előrevetíti a véres végkifejletet. J. Cotte a France Soir-ban így írt: „Lehet, hogy a budapesti bábuknak fából van a fejük.

Az anyagok tánca: A csodálatos mandarin – a 1967-ben bemutatott előadásról Molnár Gál Péter és Kroó György elemzéseit idéztük fel

De ritkán láttam Bartók Csodálatos mandarinját vagy Sztravinszkij Petruskáját ilyen tökéletes megértéssel táncolni. Annyira nemesek voltak, hogy sehol sem lehetett észrevenni zsinórjaikat, eszközeiket.” J. M- Desroberts a L’Humanité Dimanche-ban: „Zenei színház mutatkozott be az Operában azokkal a valóban rendkívüli budapesti bábukkal, amelyeknek technikai kifejezőerejét legfőképpen a költői szellem szolgálatába állították. Akár nagyok, akár kicsik ezek a kézi vagy botos bábuk: nem utánozzák a valóságot, még a folklór felhívására sem. Jelképesek vagy elvontak, akárcsak a díszletek. Ami nem akadályozza meg őket abban, hogy az irreális térben történő mozgásuk ne legyen időnként nagyon is reális.”

Az előadás végén a Varázsló kirázza a meggyilkolt bábu testéből a fűrészport.” (Molnár Gál Péter Bábszínháztörténet és Színház bábukkal című írásaiból)

Petruska – Állami Bábszínház
Petruska – Állami Bábszínház
Petruska – Állami Bábszínház
Petruska – Állami Bábszínház
Petruska – Állami Bábszínház
Petruska – Állami Bábszínház
Petruska – Állami Bábszínház

Igor Stravinsky: Petruska

Alekszandr Benois szövegét átdolgozta: Szilágyi Dezső

Tervező: Koós Iván

Rendező: Szőnyi Kató

Szereplők: B. Kiss István (Petruska), Havas Gertrud (Balerina), Elekes Pál (Mór), Levente Péter (Varázsló), Szakály Márta, Erdős István, Gruber Hugó, Kemény Henrik

Bemutató: 1965. IV. 3.

Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés2017. március 25.
Következő bejegyzés És már senki sem?

Ajánlott Bejegyzések

Zalán János - fotó: Juhász Éva
Intermezzo

Babáknak szóló előadásokkal készül a Magyar Színház – Interjú Zalán Jánossal és Nagy Petrával

2023. március 31.7 perc olvasás
Göttinger Pál
Minden, ami opera, minden, ami Szeged

Göttinger Pál: „A kalóz története a mai világban is megállja a helyét”

2023. március 31.4 perc olvasás
Intermezzo

Krasznahorkai-premierre készül a berlini Opera 

2023. március 31.1 perc olvasás

Szólj hozzá Mégsem

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.