• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Kottakincsek a dél-amerikai őserdőből

Szerző: Kiss Judit Erzsébet2017. szeptember 26.
Facebook Twitter E-mail
Sylvia Leidemann

A Kodály Kórus Debrecen a reformáció 500. évfordulója alkalmából impozáns koncertre készül: több száz éve játszott darabokat ébreszt föl álmukból a Reformáció kantáta című, énekhangokra és barokk hangszerekre épülő koncertjein. Erről is mesél Sylvia Leidemann argentin csembalóművész, az est karnagya.

– Argentína, Magyarország, Debrecen, Sopron, reformáció, Kodály Kórus. Hogyan találkozhatnak össze mindezek egy produkcióban?

– Szabó Sipos Mátéval, a Kodály Kórus jelenlegi vezető karnagyával már nagyon régóta ismerjük egymást. A magyarországi együttesem – az 1988-ban elindított Encuentros (Találkozások) – egyik alapító tagja ő. A barátságunk a mai napig élő, és amikor csak lehetőségünk van rá, szívesen alkotunk, dolgozunk együtt. Tavaly a Capilla de Indios koncert alkalmával – amely latin-amerikai barokk zenéket tűzött műsorra –

már megismertem a Kodály Kórust és az ott folyó munkát.

Én 2012-től ez évvel bezárólag a Magyar Tudományos Akadémia Domus Hungarica ösztöndíjprogramjának keretében kutatómunkát végeztem a Soporoni Evangélikus Levéltár zenei archívumában (Vavrinecz Veronika zenetörténész témavezetésével), ahol igazi kincsekre bukkantam. Például, amit az akkori kántorok (többek közt Wohlmuth János, Michael Koseck) írtak a soproni templom istentiszteleteire. Vagy olyan művekre, amelyek Európa más vidékeiről származnak, és e gyűjteményen kívül talán sehol máshol nem lelhetők fel: Christoph Stolzenberg regensburgi zeneszerző kantátái közül 114 maradt fent Sopronban. Ezek Németországban eltűntek – valószínűsíthetően még a napóleoni időkben.

A Kodály Kórus Debrecen a reformáció 500. évfordulója alkalmából impozáns koncertre készül: több száz éve játszott darabokat ébreszt föl álmukból a Reformáció kantáta című, énekhangokra és barokk hangszerekre épülő koncertjein. Az előadások a magyarországi reformáció két meghatározó városában: Debrecenben (2017. szeptember 29., 19.30 óra, Református Kistemplom) és Sopronban (2017. október 1., 18.00 óra, Evangélikus Templom) hallhatók. A koncertek fővédnöke Dr. Fekete Károly, a Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke.

Egyházi szertartási zene, hangszeres zene (kamarazenei darabok, mint pl. szonáták és más, „szimfónia”, „concerto”, „nyitány” címmel megjelölt hangszeres darabok), mindmáig kiadatlan zeneművek csendülnek fel tehát ezen a hangversenyen. Nagyon fontos és nagyszerű dolog, hogy ezek a kétszáz éve írt vagy játszott művek most, a reformáció 500. évfordulóján elhangozhatnak Debrecenben és Sopronban, a magyarországi reformáció két oly’ nagy szerepet játszott városában. Hatalmas dolog számomra, hogy ezeket a koncerteket én vezényelhetem.

– A barokk zenét nem csak kutatja, hanem csembalón játssza is. Honnan e vonzódás a kor hangzásához?

– A barokk zenéje számomra nagyon tiszta. Már egészen fiatal koromtól fogva közel éreztem magamhoz. Ez az, ami az én zenei nyelvem, e zenei világban érzem jól magam. Csembalóművész is vagyok, ezt tanítom Argentínában. A barokk zene nagy teret ad a kreativitásnak: a korabeli kottákba még nem írtak bele mindent, így szabadabban lehet improvizálni, előadni a műveket. A mostani koncerteken continuo-t fogok játszani, azaz csembaló vagy orgona mögül fogom vezényelni a zenekart, mint a régi, barokk mesterek. A kétszáz éve alvó darabok tehát nem csak újra megszólalnak, hanem hasonló módon szólalnak meg, mint fénykorukban.

Kodály Kórus Debrecen

– Gyönyörűen beszél magyarul. Vannak magyar felmenői?

– Csupa magyar gyökereim vannak. A nagyszüleim 1928-ban vándoroltak ki Magyarországról Argentínába. Édesapám még otthon született. A családom pedig ebben a távoli világban próbálta megtartani a magyar szokásokat és főleg a nyelvet. Sikerült is, bár nekem már nem volt könnyű. A nagyszüleimmel beszéltem magyarul elsősorban, és az is nagyon sokat segített, hogy Budapesten, a Liszt Ferenc Zeneakadémián tanulhattam egy ideig ösztöndíjjal. Azóta is igyekszem minél többet jönni Magyarországra. És már nemcsak az együttesem és szakmai munka miatt, hanem azért is, mert a lányom Magyarországra költözött, ő már szinte megint egy teljesen magyar ember.

– Argentínában is folytat zenei kutatásokat, amelyeknek meglepő magyar vonatkozásai is vannak.

– Én Dél-Amerikában is hasonló dolgok után kutatok, mint Sopronban tettem, sőt ezek időnként összefüggenek. Például a Bolíviában fellelt jezsuita archívum kottaanyaga is rendkívüli nagy kincset képvisel – magyar szempontból is. (Hans Roth svájci építészmérnök 1984-ben, egy romos jezsuita templom oltára alatt ötezer kottát talált. A lelőhely, a Chiquitos jezsuita missziói, a világörökség része lett. – a szerk.) Nagy meglepetésemre egy, a magyar-cseh királynő koronázására íródott billentyűs darabra bukkantam benne. Ekkor jött a kérdés: hogyan kerülhetett ez ide, az őserdő közepére? Kiderítettem, hogy több magyar jezsuita élt Dél-Amerikának e részén. A Soproni Levéltárban őrzött kották között aztán találtam hasonló dallamokat, hangszerelést. Valószínűleg a Sopronban tanító jezsuiták vitték el Dél-Amerikába, írták át az őslakosoknak, akik számára nagyon vonzó volt az európai zene és a hangszeres játék.

Kodály Kórus Debrecen

– Kik lesznek a mostani koncertek közreműködői?

– A zenét illetően az orgona- vagy csembalójáték mellé egy kis barokk zenekar is társul: két hegedűs, egy brácsás, egy csellista, egy nagybőgős, valamint két trombitát és timpanikat is megszólaltatnak. Barokk hegedűn játszik vendégemként a szintén argentin Roberto Rutkauskas, aki itt, Argentínában a jobb kezem volt több zenei produkciókban, de már egy jó ideje Európában él és csak barokk zenével foglalkozik – az ő játékában is gyönyörködhet a közönség. A koncerteken a debreceni Kodály Kórus énekel a capella darabokat is. Az énekes művek hangszeres zenékkel váltakoznak. Mivel nagy a feltárt anyag, minden műtípusból igyekeztem kiválasztani egyet-egyet, hogy a teljes repertoárral megismerkedhessen a közönség. A koncert továbbá igyekszik visszaadni a korabeli zenei szokásokat is: mint egy istentisztelet indul, de végigvonul a templomon kívül játszott zenéken is. Az előadást Christoph Stolzenberg Festo Reformationis című művével zárjuk, amely pont a reformáció ünneplése alkalmából született – e mű magyar fordítása lett koncertünk névadója is: Reformáció kantáta.

interjú barokk sopron debrecen kodály kórus debrecen reformáció argentína
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÍgy Játszik Lajkó Félix, ha jó a kémia
Következő bejegyzés Egyetemi érmet kap Domingo

Ajánlott Bejegyzések

Alföldi Róbert – fotó: Borovi Dániel
Intermezzo

A legjobb színésznek járó díjat kapta Alföldi Róbert Szegeden

2022. május 29.2 perc olvasás
Jelenet A szomorúság háromszöge című filmből - forrás: YouTube
Intermezzo

Svéd vígjáték nyerte el az Arany Pálmát Cannes-ban

2022. május 29.4 perc olvasás
Haumann Péter - forrás: Pesti Magyar Színház
Intermezzo

Elhunyt Haumann Péter

2022. május 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.