• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Ismét látogatható a berlini Staatsoper

Szerző: Papageno2017. október 4.
Facebook Twitter E-mail
Daniel Barenboim - fotó: Peter Adamik

Hét évig tartó felújítási munkálatok után október 3-án megnyitották a berlini Staatsoper Unter den Lindent (Berlini Állami Opera), a német főváros leghíresebb operaházát.

A Németország újraegyesítésének évfordulójára időzített díszelőadáson, amelyen jelen volt Frank-Walter Steinmeier államfő és Angela Merkel kancellár is, Robert Schumann Jelenetek Goethe Faustjából című oratóriumát adták elő Daniel Barenboim vezényletével.

A berlini Staatsoper tiszteletbeli tagjává avatták Plácido Domingót

Az egyik legjelentősebb kortárs zeneművészként számon tartott főzeneigazgató dirigált a megnyitót felvezető fesztivál legnagyobb szabású programján is szeptember 30-án, amikor a társulat zenekara, a Staatskapelle Berlin több tízezer néző előtt adta elő Ludwig van Beethoven IX. szimfóniáját a belvárosi operaház előtti téren, a Bebelplatzon.

Az egy hétig, október 7-ig tartó fesztivál a Bécsi Filharmonikusok és a világhírű indiai karmester, Zubin Mehta vendégszereplésével ér véget, majd az operaházat ismét bezárják, de már csak néhány hétre, hogy az új technikát hozzáigazítsák az üzemszerű működéshez.

Közös dolgaink

A felújítás utáni első évad december 7-én kezdődik, az operaház felépítésének 275. évfordulóján.

A német főváros központjában, az Unter den Linden sugárúton emelt klasszicista épület felújításáról 2007-ben határoztak, és 2010-ben kezdték el a munkát. Úgy tervezték, hogy a rekonstrukció idejére a város nyugati részén fekvő Schiller Színházba költöző társulat már 2013-ban az otthonában dolgozhat. A felújítás végül négy évet késett és az első tervekben szereplő 200 millió eurónak csaknem a duplájába, 389 millió euróba (117 milliárd forint) került. Azonban a rekonstrukció még így is gyorsabban véget ért, mint a nagy berlini állami beruházások többsége, köztük az új nemzetközi repülőtér, amelynek üzembe helyezését 2011-re tervezték, de még mindig nincsen készen.

A Staatsoper felújítása számos okból csúszott, így például nagyban nehezítette a főépületet a próbatermekkel, a műhelyekkel és az igazgatósággal összekötő 118 méter hosszú alagút kiépítését, hogy Berlin mocsaras vidéken fekszik, ahol szinte az első ásócsapásra feltör a talajvíz, és gondot okozott mások mellett az is, hogy időközben tönkrement az egyik tervezőiroda.

Azonban az első kritikák szerint a felújítás jól sikerült,

különösen a hangzás javítására alkalmazott, kerámiából és üvegszálból készített hálószerű építmény,

amellyel öt méterrel megemelték a nézőtér stukkómennyezetét. A többi között korszerűsítették a színpadtechnikát, a szellőztetőrendszert, a régi székeket pedig szélesebb, kényelmesebb ülésekre cserélték. A Staatsoper így ismét megállja a helyét Berlin másik két operaháza, a Deutsche Oper és a Komische Oper mellett.

Átadják a berlini operaházat, használni azonban még nem lehet

A felújítással párhuzamosan épült fel Berlin új büszkesége is, a közel-keleti megbékélést szolgáló Barenboim-Said zeneakadémia koncertterme, amelyet Frank Gehry tervezett ingyen, társadalmi munkában a Staatsoper épületegyüttesének egyik korábban raktárnak használt épületébe.

A Szilícium-völgyben fekvő Facebook-campusról is ismert amerikai sztárépítész Daniel Barenboim javaslatára egy ovális termet tervezett a négyszögletű raktárépületbe. Az építészeti alapgondolat a párbeszéd, a demokrácia és az egyenlő hozzáférés, ezt fejezi ki a többi között, hogy a közönség egyetlen tagja sem ül 14 méternél nagyobb távolságra a zenészektől. A termet Barenboim tavaly elhunyt francia zeneszerző-karmester barátjáról, Pierre Boulezről nevezték el, aki mindig is bírálta a klasszikus zene bevett előadási módját és cipősdoboznak csúfolta a hagyományos koncerttermeket.

Az új koncerttermet az idén márciusban avatták fel. A operaház kulisszáinak tárolására emelt XVIII. századi épületben 6500 négyzetméteren próbatermeket, tantermeket és irodákat is kialakítottak. Valamennyit a Barenboim-Said zeneakadémia használja. Az intézmény egyik névadója a Staatoper főzeneigazgatója, a másik pedig az Orientalizmus című nagyhatású könyv szerzője, a néhai Edward Said. A palesztin-amerikai irodalomtudós és az argentin-izraeli karmester, zongoraművész 1999-ben alapította a West-Eastern Divan Orchestra nevű zenekart arab és izraeli muzsikusokból.

Felavatták a közel-keleti megbékélést szolgáló Boulez-termet

Az arab-izraeli zenekar gondolatának mintájára a közel-keleti fiatal muzsikusokat a 2016/17-es tanévtől képző berlini zeneakadémia a közös tanulás és zenélés révén akar hozzájárulni az egymás iránti megértéshez és a békéhez. Ennek a törekvésnek a jegyében a 90 fős évfolyamok diákjait a képzés három éve alatt hangszeres és zenetudományi tárgyak mellett filozófiai tudományokra is oktatják.

(Via br-klassik.de)

opera berlin daniel barenboim zubin mehta
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésSpirálködök, üstökösök
Következő bejegyzés Lehet, hogy ez az utolsó Hvorosztovszkij-operafelvétel?

Ajánlott Bejegyzések

- forrás: MKE
Intermezzo

Indiai egyetemmel indít csereprogramot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

2023. január 31.2 perc olvasás
Intermezzo

Idén elkezdődhet az új Nemzeti Galéria építése?

2023. január 31.3 perc olvasás
Intermezzo

Michael Jackson unokaöccse játssza a címszerepet a Michael című életrajzi filmben

2023. január 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.