Christopher Goldscheider brácsaművész beperelte a londoni Királyi Operaházat, és a bíróság neki adott igazat: halláskárosodásának az az oka, hogy 2012-ben a Ring próbái alatt a rézfúvósok előtt ült. Az akusztikus sokk A walkür alatt történt, amikor a 130 decibelt tartósan meghaladta a zenekar hangereje.
Annak ellenére, hogy füldugót viselt a muzsikus, a 18 tagú rézfúvós szekció előtt ülve olyan zajterhelésnek volt kitéve, mintha egy repülőgép motorja zúgott volna folyamatosan. Christopher Goldscheider halláskárosodása visszafordíthatatlan. A brácsás azóta abbahagyta a zenélést, és zenét sem tud hallgatni. A Királyi Operaháztól 750000 font kártérítést követel, az összegről még nem döntött a bíróság.
A 120-130 decibelt elérő erős hangoktól egyszeri behatásra is visszafordíthatatlanul károsodhatnak a hallósejtek, de ha nap mint nap 85 decibelnyi értéknél nagyobb éri a fület, az is halláscsökkenést idéz elő. (Levegő Munkacsoport)
A Brit Szimfonikus Zenekarok Szövetsége szerint még nem konkretizálható, de az biztos, hogy az ítéletnek hosszabb távon is hatása lesz. A szervezet vezetője úgy nyilatkozott, bizonyosságot nyert, hogy egy zenekarban játszani e tekintetben egyáltalán nem más, mint egy gyárban dolgozni, azaz fontos, hogy a muzsikusok hallását védjék.
Magyarországon a 66/2005. (XII. 22.) EüM rendelet szabályozza a munkavállalókat érő zajhatásokat egészségügyi és biztonsági szempontból is.
Az Európai Parlament és a Tanács 2003-ban elfogadta a munkavállalókat érő fizikai tényezők (zaj) hatására vonatkozó egészségügyi és biztonsági minimumkövetelményekről szóló 2003/10/EK irányelvet. Ezt az irányelvet a tagállamoknak, így Nagy-Britanniának is 2006. február 15-ig át kellett ültetni nemzeti jogszabályaikba. A zenei terület és a szórakoztatóipar két év türelmi időt kapott, hogy a speciális igényeknek és feltételeknek megfelelő irányelveket dolgozzanak ki, különös tekintettek az élő zenére.
(Via BBC)