• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Christa Ludwig, aki lusta volt primadonnának

Szerző: Papageno2018. március 16.
Facebook Twitter E-mail
Christa Ludwig - fotó: Siegfried Lauterwasser, Universal Music
Christa Ludwig - fotó: Siegfried Lauterwasser, Universal Music

“Az opera lehetetlen művészet, már ha egyáltalán művészet” – jelentette ki egy interjúban Christa Ludwig, a 20. század második felének egyik legjelentősebb énekese. Hosszú pályája volt: 1946-ban debütált Frankfurtban, és 1994-ben búcsúzott az operaszínpadtól Bécsben, Klütaimnésztra szerepében.

“Vicces, hogy minden zenére történik, még az olyanok is, hogy ‘Add ide a vajat!’ vagy ‘Szomjas vagyok’ – amikor meg valaki haldoklik, elénekel egy hosszú áriát. Hát nem abszurd?” – tette fel a költői kérdést a műfaj kapcsán Christa Ludwig, aki szinte minden mezzoszoprán szerepet elénekelt, de szívesen lépett fel dalokkal is, repertoárja Monteverditől Bergig, Nonóig, Boulezig terjedt.

Színpadi karrierje a háború után a bécsi amerikai tiszti klubban kezdődött, ahol cigarettáért énekelt, az operaszínpadi pedig Frankfurtban. Ezt követte Darmstadt, majd Bécs és a világ összes nagy operaháza. Örök életében primadonna szeretett volna lenni, de túl lustának tartotta magát az ezzel járó felhajtásra. Hogy ez tényleg igaz-e, vagy csak a rá oly jellemző finom és pontos iróniával fogalmazott? Valószínűleg az utóbbi. Saját sztárságáról csak annyit mond: szerencsés volt, hogy riválisai vagy túl öregek, vagy túl fiatalok voltak. Anna Nyetrebkót elismeri, de Christa Ludwig szerint a reklám miatt gondolják őt a legjobbnak. “Sokan vannak jók, akiket nem ismerünk. Öt év múlva majd lesz egy másik Nyetrebkónk.”

Pregnáns véleményét nem titkolta, a mai előadásokat illetően sem. Szerinte az énekesek nem tudnak karaktert építeni, ha alsóneműben kell énekelni. A rendezők jórészt nem értenek a zenéhez, nem az operát, hanem a szöveget ismerik. Botrányt csinálni könnyű, tette hozzá.

Böhm, Karajan és Bernstein fontosak voltak számára, de kollégái közül senkiért nem rajongott. Két kivétellel. Egyszer egy Fidelióban Jon Vinckers megríkatta, Callas hangjában pedig életének tragédiája szólt. Igaz, hogy nem a legszebb hangja volt, de a kifejezésmódja páratlanná tette. “Ha valaki odajön hozzám a szupermarketben, és elmondja, mennyi örömteli pillanatot szereztem neki, elkezdek sírni. Ez az egyetlen dolog, ami számít” – vallotta be.

Soha nem ment emberek közé, étterembe a bemutatók után. Teljesen evidensnek tartotta, nem érezte úgy, hogy megvont volna magától valamit. Első férje, Walter Berry nem tudott emberek nélkül meglenni, Christa Ludwignak fizikai fájdalmat okozott. Amikor viszont ő evett májashurkát és spenótot, az Berrynek jelentett problémát.

“Soha nem lennék énekes, ha újrakezdeném.”

Christa Ludwig a bukásairól is őszintén beszél, például arról, hogy 1975-ben Salzburgban miért nem sikerült neki semmi. A válás, a menopauza, a hangszálproblémák – mégis hálás, mert különben nem hagyta volna abba a megerőltető szerepeket, a hangja pedig tönkrement volna.

A pályát akkor fejezte be, amikor azt érezte, magával már nem tudna versenyre kelni.  Domingót, aki egyszerűen nem tudja abbahagyni, nem érti: “Miért? Nincs neki más, csak a zene? Elszomorít, ha valaki nem tudja magát távol tartani a munkától. Ez szörnyű.”

Christa Ludwig 1928. március 16-án született, ma 90 éves. Egy egy évvel ezelőtti interjúban a temetésén szóló zenéről is beszélt: “Mahler egyik Rückert-dala, az Ich bin der Welt abhanden gekommen szóljon, az én előadásomban. De még nem tudom, melyik felvételről.” És ezt teljesen komolyan mondta.

(Via The Guardian, Limelight/Neue Zürcher Zeitung)

évforduló mezzoszoprán
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA német romantika férfikari művei a Honvéd Férfikarral – Játék
Következő bejegyzés Rost Andrea: „Az alkotói szabadság a legnagyobb gyönyör”

Ajánlott Bejegyzések

Christopher Walken - forrás: YouTube
Intermezzo

Intenzív játék és dermesztő pillantás – 80 éves Christopher Walken

2023. március 31.3 perc olvasás
Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Színházi Olimpiától a Studió 11-ig – Papageno Klasszik

2023. március 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.