• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Budapesti Tavaszi Fesztivál Rost Andrea Zene Címlap

Rost Andrea: „Az alkotói szabadság a legnagyobb gyönyör”

Szerző: Szentgyörgyi Rita / Budapest's Finest2018. március 16.
Facebook Twitter E-mail
Rost Andrea - fotó: Emmer László

Rost Andrea világhírű magyar szoprán március 15-én vehette át a Magyar Érdemrend középkeresztje polgári tagozata kitüntetést. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon lányával, Harazdy Eszterrel lép fel egy különleges Anya – Lánya koncerten április 19-én. A népszerű Händel, Mozart, Gluck, Rossini, Puccini operaáriák mellett számos meglepetést is tartalmaz a műsor. A beszélgetés a díjátadót megelőzően készült.

– Az Anya– Lánya koncert előzményeként pályája negyedszázados jubileumi koncertjén a Macska duettet énekelték közösen. Ez adta az ötletet a mostani áriaesthez?

– Valahogy így történt. Eszter a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett operaénekesi diplomát. Elhatározta, hogy nem akar a nyomomba lépni. A klasszikus éneket ötvözi elektronikus zenével. Partnerekre lelt hozzá két fiatal zeneszerző, egy drezdai fiú és egy magyar lány személyében. A koncertünkön is az ő közös szerzeményeiket fogja énekelni.

Az interjú nyomtatott formában a Budapest Finest’s magazinban olvasható angol nyelven..

– Hogyan viszonyult a pályaválasztásához?

– Eszter nehezen élte meg, egyenesen nyomasztotta, hogy mindig hozzám hasonlították. Úgy látom, mostanra jött meg az önbizalma ahhoz, hogy a saját művészi útját járja. Példaértékűnek tartom, hogy egy ismert anya mellett, ráadásul lánygyerekként a klasszikus ének tanulmányai ellenére mer valami egészen új dologba belevágni. Berlinben él a párjával, most éppen arra készül, hogy benevezzen a német televízió tehetségkutató műsorába.

– A hangja predesztinálná arra, hogy klasszikus zenei pályát fusson be?

– Nagyon szép színű a hangja. Ha maradt volna az operák világában, a barokk felé terelgettem volna. A koloratúrákat most is eléneklem, ha eleget gyakorolom, de Eszternek hozzám képest nagyon fürge hangja van. Az éneklés mellett mániákusan fotózik, portrékat készít. Kiválóak a vizuális adottságai, akárcsak Máté fiamnak, aki művészet szakon végzett Berlinben. Anyaként mindig fontos volt számomra, hogy ne telepedjek rá a gyerekeimre. Egyedül azt tartottam szem előtt, hogy boldog emberekké váljanak. Soha semmit nem erőltettem rájuk, talán kissé lazábban is neveltem őket a kelleténél. Kipróbálhattak bármit, ami által sokféle tapasztalatra tettek szert.

A denevér és a felkelő nap

– Korábban azt nyilatkozta, hogy sem Toscát, sem Salomét nem fog énekelni. A kékszakállú herceg vára koncertszerű változata hozta meg az áttörést a drámai szerepek felé?

– Nagyon szeretem, amikor az élet meghazudtol. A kékszakállú herceg várából két újabb előadást tartunk májusban a Concerto Budapesttel, Keller András vezényletével a Zeneakadémián. Tosca szerepére is vágytam a lelkem mélyén. Kissé elegem lett a tehetetlen áldozatszerepekből. Vérmesebb, irányító nőket kívántam megformálni, akik nem pusztán elszenvedői a férfiak által létrehozott helyzeteknek.

– A Budapesti Nyári Fesztivál kiemelt eseményének ígérkezik a Margitszigeti Szabadtéri Színpad Salome előadása. Richard Strauss első sikeres operájának címszerepében debütál Rost Andrea. Erről is beszélgettünk: milyen várakozással készül, hiszen nem csak hangilag, de lelkileg is rendkívül bonyolult a szerep.

– Nagy izgalommal várom a margitszigeti előadást, Szikora János rendezését, a fantasztikus szereposztást. A Heródiást alakító Komlósi Ildikó még soha nem volt partnerem a színpadon. Salomét életem legizgalmasabb, legnőibb szerepének tartom. Őrületesen összetett figura, van benne szerelem, kegyetlenség, erotika, gyilkolás.

Salome tisztában van a csábító erejével, hogy bármit elérhet vele. Fertőben él, mégis vonzódik a magasztos dolgok felé. Keresztelő Szent János tisztaságába lesz szerelmes, a hófehér testébe, a gyönyörű hajába. Rendkívül erotikus a kettejük között kialakult helyzet. Be akarja őt kebelezni, ezért megöli, hogy ne legyen másé, csak az övé. Valahogy így képzelem el.

– Az utóbbi években kísérletező korszakba lépett a Pannon daloktól a Frenák Pállal közös estjén át a Mascha Kaléko költőnő verseire tervezett dalokig. Mi hozta a váltást?

– Az alkotói szabadság a legnagyobb gyönyör, amit egy művész megkaphat. Nemrég létrehoztam egy művészeti alapítványt. Tervezem, hogy amikor az anyagi eszközeink lehetővé teszik, kiírok egy zeneszerzői pályázatot többek között a Mascha Kaléko verseire készülő dalciklusra. A másik nagy szerelmem a meseirodalom, a japán és a magyar népmesék, amelyeket szeretnék ötvözni zenével. Egyelőre még csak álomkép a részemről, hogy örülnék, ha Eötvös Péter zenét komponálna bizonyos mesékhez. Furcsamód még nem ismerjük egymást személyesen, nagyon várom a találkozást vele. Rendkívül izgat a tudása, a szellemisége.

– Milyen szándékkal döntött úgy, hogy művészeti alapítványt hoz létre?

– Manapság óriási divat a fiatalok megszólítása. Ha ma fiatal lennék, azt mondanám, hagyjanak békén, ne akarjanak megszólítani, ami érdekel, annak utánajárok. A mostani gyerekek tudják, hova kell nyúlni megfelelő információkért. A harminc és a negyvenöt között korosztálynak szeretnék segítséget nyújtani, figyelmet adni, velük ugyanis kevésbé foglalkoznak. A saját lányom példáján is látom, hogy sokan harminc körül határozzák el, hogy mivel akarnak foglalkozni. Az anyagi támogatás mellett összehoznám a különféle művészeti ágak képviselőit mecénásokkal. Van egy nagy házam, végre értékes funkciója lenne. Kisebb koncerteket is tartanék.

Rost Andrea

– Tavaly megválasztották a Pető Intézet jószolgálati nagykövetének. Milyen feladatokat lát el ebben a tisztségében?

– A Pető Intézeten belül elvállaltam a tehetséggondozást. Zenetermek kialakítását kezdeményeztem a húsz országban jelen lévő intézet minden iskolájában, továbbá vállaltam, hogy összehozom a Pető énekkart a Magyar Rádió Gyermekkórusával és a Rádiózenekarral. Nagy örömömre szolgál, hogy decemberben a Pesti Vigadóban adhatunk közös koncertet, amelyen a gyerekek beülhetnek majd a zenészek közé. Fontos, hogy vegye körbe őket a zene, hiszen minden nap meg kell küzdeniük a hétköznapi létért. A zeneterápia részeként azon dolgozunk, hogy a hangszerek kipróbálása mellett készségfejlesztő gépek segítségével is zenei élményt kapjanak. Ehhez a programhoz rendezünk gyűjtést, első körben Budapesten.

Tudjon meg többet a Budapesti Tavaszi Fesztiválról ide kattintva!

– Milyen fontos művészi találkozásokat tartogat 2018?

– Enyedi Ildikóval mindenképpen tervezek egy találkozást. Amikor megkapta a Prima Primissima-díjat, a fogadáson egymás nyakába borultunk, és megbeszéltük, hogy jó lenne valamit közösen csinálni. Ildikó fantasztikus, szabad művész. Esetleg inspirálhatják őt a zenéhez kapcsolódó filmes vízióim, álmaim, terveim. Nagyon közel áll hozzám a képi látásmódja. Kiskoromtól vonz a film, a mozgóképek, ezért is élveztem annyira a Bánk bán operafilm forgatását. Nagyon fontos az életemben, hogy ne csak énekesként működjek, hanem kiléphessek más dimenziókba, közegekbe. Mindaz, ami eddig megtörtént velem a pályámon fantasztikus, álomszerű, de lehet, hogy még több is van előttem. Úgy érzem, hogy a teremtés időszakában vagyok, amikor a matériából átlépek egy magasabb, szellemi síkra. A buddhista tanítások szerint a legmagasabb fok a gyógyítás, nem tudom, hogy azt elérem-e valaha.

A denevér és a felkelő nap

– Az elmúlt években jóval több fellépést vállal Magyarországon, mint külföldön.

– Tudatosan döntöttem így. Megtehettem volna, de mégsem költöztem Bécsbe, nem maradtam Berlinben, nem mentem Amerikába. Sokfelé jártam a világban, sok hatást, élményt szívtam magamba, de hazahoztam a kincses ládámat. Nemrég felkérést kaptam négy koncertre Tokióba. Nagyon erős a kapcsolatom Japánnal, idestova huszonegy éve rendszeresen visszajárok, szinte otthon érzem ott magam. Szeretem a japán kultúrát, életformát, mindent az ízlésem szerint csinálnak. Az éneklés mellett a Kirishima Nemzetközi Zenei Fesztiválon mesterkurzusokat is tartok. Dédelgetek magamban egy nagy álmot Japánnal kapcsolatban. 2019-ben, pályafutásom harmincadik évfordulóján köszön le harminc év után a mostani császár. Szeretnék énekelni az új császár beiktatásán, aki velem egyidős. Ki tudja, hátha összejön!

interjú opera rost andrea berlin japán enyedi ildikó
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésChrista Ludwig, aki lusta volt primadonnának
Következő bejegyzés Van olyan, hogy indiai jazz?

Ajánlott Bejegyzések

Páll Éva - forrás: Müpa
Müpa magazin

A délszláv zenétől az erdélyi hangulatokig – A népzenét ünnepli a Müpa

2023. február 4.2 perc olvasás
Intermezzo

Slágerek, mítoszok és különös állatfajok – 10 érdekesség Máté Péter életéről

2023. február 3.2 perc olvasás
Live

Kövesd élőben online a Prokofjev-maratont!  

2023. február 3.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.