• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene

Major Tamás: „Mesterműhelyként funkcionál az Óbudai Danubia Zenekar”

Szerző: Ur Máté2018. szeptember 27.
Facebook Twitter E-mail
Major Tamás - forrás: ODZ

Idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját a Hámori Máté vezette Óbudai Danubia Zenekar, akik a jubileumi évadban több különlegességgel is készülnek. Szeptember 28-án először ad koncertet az együttes vonósaiból alakult kamaraformáció, akik a Mesterműhely sorozatban a próbafolyamat nehézségeit és szépségeit is a közönség elé tárják. A kezdeményezés művészeti vezetőjét, Major Tamás hegedűművészt kérdeztük.

– Hogyan kerültél kapcsolatba az Óbudai Danubia Zenekarral?

– Az együttes vezetője, Hámori Máté keresett meg, hogy hegedűművészként lenne-e kedvem a zenekar vonós szólamaival dolgozni, különböző kamarazenés projekteket megvalósítani. Örömmel vállaltam a feladatot, mert egy fiatal tagokból álló, energikus együttesről van szó.

Major Tamás 

1981-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Szász József (hegedű) és Kurtág György (kamarazene) osztályában. A főiskola zenekarának koncertmestereként részt vett az 1979. évi Karajan zenekari versenyen, ahol második díjat nyertek.

Az 1980-as budapesti Hubay hegedűversenyen második helyezést ért el. 1981-től 1983-ig a pármai Toscanini Szimfonikus Zenekarban dolgozott, mint koncertmester. Jelenleg a Svájci Olasz Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertmestere.

1984-től rendszeresen közreműködik a Budapesti Fesztiválzenekarban. Intenzív kamarazenei tevékenységet folytat, számos rádió-, televízió-és lemezfelvételt készített.

– Miért merült fel az ötlet, hogy érdemes lenne kamaraformációkban gondolkodni

– Azt hiszem, hogy ez elengedhetetlen egy szimfonikus zenekar életében, ha egy bizonyos ponton túl is fejlődni akar. Az elsődleges cél, hogy megtaláljuk azokat a módszereket, amivel fejleszteni tudjuk a vonós szólamok művészi színvonalát, hogy bátorítani, és nagyobb aktivitásra, önállóbb zenei gondolkodásra tudjuk ösztönözni muzsikusokat.

– Ennek az együttműködésnek az eredmény a szeptember 28-i különleges koncert?

– A hangverseny, amely a tervek szerint egy sorozat kezdőpontja abban tér el egy hagyományos kamarazenei koncerttől, hogy a közönség az est első felében egy próbafolyamatba csöppen majd. Szeretnénk megmutatni, hogy hogyan dolgozunk, és hogy milyen az a műhelymunka, ami megelőz egy hibátlan, vagy ahhoz közelítő fellépést.

A közönség általában kész produktumot kap, most viszont lehetősége lesz betekinteni a zárt ajtók mögé.

Azt remélem, hogy így talán még a darabok is más megvilágításba kerülnek, egy-egy rész jobban érthetővé válik. Természetesen teljes egészében is eljátsszuk a műveket.

– Hogyan képzeljük el a koncert első részét?

– Az én szerepem, hogy a művészek zenei gondolkodását serkentsem, hogy ne csak arról legyen szó, hogy teljesítjük, amit egy karmester kér tőlünk, hanem szervesen érvényesüljön, amit mi magunk gondolunk a zenéről. Technikai tanácsokat fogalmazok meg, annak érdekében, hogy a zenei megvalósítás a lehető legadekvátabb legyen. Kíváncsian várom a közönség reakcióit, szeretnék párbeszédet kialakítani a hallgatósággal, megkérdezi a véleményüket.

– Nemzetközi összehasonlításban a hazai közönség inkább passzív koncertlátogató, mintsem nyíltan megfogalmazná nemtetszését, vagy akár örömét. Mit vártok a közönségtől?

– Ez általánosan is igaz. Azt hiszem, hogy korábban a zenész és a hallgatósága között sokkal élőbb volt a kapcsolat. Senki nem fukarkodott a véleményével, egy koncertnek része volt az önkéntelen taps, a bekiabálások és az éles kritika. Az Óbudai Danubia Zenekart nagyon szereti a törzsközönsége, így nem félek attól, hogy ne tudnánk interakcióba lépni. Az előadók örömmel veszik a visszajelzéseket, ami fontos is, és ha ez a párbeszéd folyamatos, akkor egy kölcsönös harmónia tud kialakulni.

Első díjat nyert Káli Gábor a Salzburgi Ünnepi Játékok karmesterversenyén

– Milyen műsorral készültök?

– Két Dvořak-darabot, a H-dúr noktürnt és az E-dúr vonósszerenádot adjuk elő. A szerenád öt rövidebb tételből áll, más-más karaktereket felvonultatva, a noktürn pedig egy átirat vonósnégyesre. Csodálatos művekről van szó, amelyek fiatalos lendületet, aktivitást és zenei alázatot követelnek, nem utolsó sorban pedig fejlesztik a kreativitást. Ha sikeres lesz a kezdeményezésünk, azt remélem, hogy a zenekar más hangszercsoportjai is csatlakoznak majd a sorozathoz.

interjú óbudai danubia zenekar bmc hegedű kamara odz major tamás
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMagyar versek jelentek meg a brüsszeli tömegközlekedési eszközökön
Következő bejegyzés Bartók álma 100 év után válik valóra Budapesten

Ajánlott Bejegyzések

- forrás: MKE
Intermezzo

Indiai egyetemmel indít csereprogramot a Magyar Képzőművészeti Egyetem

2023. január 31.2 perc olvasás
Intermezzo

Idén elkezdődhet az új Nemzeti Galéria építése?

2023. január 31.3 perc olvasás
Intermezzo

Michael Jackson unokaöccse játssza a címszerepet a Michael című életrajzi filmben

2023. január 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.