Egy olasz művészettörténész Leonardo da Vincinek tulajdonítja a londoni Victoria & Albert Múzeumban őrzött, Szűz Máriát a nevető Jézussal ábrázoló szobrot, amelyet eddig a 15. századi mesternek Antonio Rossellino alkotásának tartottak.
Számos térplasztika esetén merült már fel Leonardo szerzősége, így a 2018-ban a Szépművészeti Múzeumban kiállított budapesti Lovas esetén is, de eddig egyszer sem sikerült minden kétséget kizáró bizonyítékot felmutatni, így ha a feltevés igaz, ez az egyetlen szobor, amely fennmaradt a reneszánsz mestertől.
A terrakotta szobrot márciusban fogják kiállítani Firenzében azon a retrospektív kiállításon, amelyet a Strozzi-palotában rendeznek Leonardo mesterének, Andrea del Verrocchionak szentelve.
A kiállítás kurátora Francesco Caglioti, a nápolyi II. Frigyes Egyetem művészettörténész professzora a La Repubblica című olasz napilapnak adott nyilatkozatában elmondta:
„Mintegy ezer olyan részlet van, amely eloszlat minden kétséget, ezt a szobrot Leonardónak tulajdoníthatjuk.”
A térplaszika jellegzetes vonásait Leonardo 1503-ban készült Szent Anna című festményének jellemzőivel összevető Caglioti arra hívta fel a figyelmet, hogy a két műalkotáson nagyon hasonlóak a mosolyok.
A Victoria & Albert Múzeum 1858-ben tett szert a műre, amely azóta soha nem hagyta el az intézményt. Az eddig 1465-re keltezett szobrot ezelőtt Antonio Rossellinónak tulajdonították, de már korábban is felmerültek bizonytalanságok a szerzőséget illetően.
Más Leonardo-szakértők kétkedve fogadják a felvetést.
„Nincs egyetlen szobor sem, amelyet Leonardo készített volna, így nincs összehasonlítási alap.
És a mosoly. Már Ernst Gombrichtól tudjuk, hogy a Leonardo-típusú mosoly egy olyan elem, amelyet Leonardo Verrocchiótól örökölt. De minden új véleményt üdvözlünk, ha van bizonyíték, ami alátámasztja azt” – hangoztatta Frank Zollner, a Lipcsei Egyetem professzora.
(Via MTI)