112 ezer diák eredményeit vizsgálta egy kutatás, amelynek eredményét nemrég tette közzé az Amerikai Pszichológiai Társaság a Journal of Educational Psychology című oktatáspszichológia szaklapban.
A kutatásban British Columbia tartomány minden olyan tanulója részt vett, aki 2000 és 2003 között kezdte az általános iskolát, befejezte a középiskola utolsó három évét, megírta a 10. és a 12. osztályban kötelező központi tesztet a matematika, komplex természettudomány és angol tantárgyak legalább egyikéből, és a kutatócsoport rendelkezett bizonyos demográfiai adataikkal.
A gyerekek 13%-a tanult zenét a 10-12. osztályban. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a zenét tanuló gyerekek eleve magasabb eredményeket értek el az átlagosnál a három tantárgyból, de minél nagyobb elhivatottsággal foglalkoztak a zenével, annál jobb teljesítményt nyújtottak a teszteken. Az is kiderült, hogy a hangszeresek, különösen a zenekarban játszók, túlszárnyalták az énekes növendékeket. (A felmérésből az nem derült ki, hogy a kórustagok és a zenekari tagok teljesítménye között van-e különbség.)
A felmérést végző University of British Columbia kutatója, dr. Peter Gouzouasis szerint a hangszertanulás és a zenekari játék sokféle képességet kíván. Meg kell tanulni a kottaolvasást, a szem, a kéz és az agy koordinációját, szükség van az odafigyelés és a hallás képességére. Egy zenésznek szorgalmasan kell gyakorolni, a zenekar tagjának pedig csapatjátékosnak kell lenni, így a zenetanulás révén a gyerekek kognitív képességei és önbizalma is növekszik.
A kutatók bíznak abban, hogy a felmérés eredménye eljut a szülőkhöz, az iskolavezetőkhöz és az intézmények fenntartóihoz, a döntéshozók pedig nem csupán a matematika, az angol és a természettudományok oktatására koncentrálnak, hanem holisztikusan közelítenek a kérdéshez.
(Via The Strad)