Immár több évre visszanyúló gyakorlat a Concerto Budapest életében, hogy Keller András szimfonikus együttese rendszeresen találkozik és közös terveket valósít meg Európa egyik legnagyszerűbb kamarazenekarával, a Gidon Kremer által 1997-ben alapított, s máig általa vezetett Kremerata Balticával. A két zenészközösség december 4-én ismét egyesíti erőit, olyan műsor szolgálatában, amely eredeti, hézagpótló és koherens.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.
A hangversenyen először Gustav Mahler híres lassú tételét hallhatjuk: az Adagiettót az 5. szimfóniából, amelyről tudjuk, hogy a zeneszerző szerelmi vallomásnak szánta felesége, Alma Schindler számára. Ezt Alfred Schnittke 3. hegedűversenye, a Canticum canticorum (Énekek éneke) követi Kremer előadásában, befejezésül pedig a Magyarországon kevéssé ismert lengyel-orosz zeneszerző, Mieczysław Weinberg 21. szimfóniája, a Kaddish hangzik fel. Ezt a darabot a varsói gettó áldozatainak emlékére írta a komponista 1991-ben.
A hangverseny egyik vörös fonala a Mahlerhez való kapcsolódás: mind Schnittke, mind Weinberg zenéjében megfigyelhető Dmitrij Sosztakovics hatása – rajta, a mahleriánus orosz zeneszerzőn keresztül kapcsolódtak követői a századforduló korai modernségének nagy alakjához. Egy másik vörös fonál a zsidó azonosság és hagyomány tudatos vállalása, amely mindhárom alkotó műveiben megfigyelhető.