A zongora napját hatodik éve ünnepeljük világszerte, negyedik éve Magyarországon is. A zongoraünnep a hangszer billentyűinek száma alapján minden esztendő 88. napján zajlik. Természetesen színházi alkotókat is megkérdeztünk arról, milyen zongorás felvételt ajánlanának erre a jeles napra.
Bercsényi Péter színművész kapcsán egy fun factet szeretnénk megosztani olvasóinkkal: a Kabaré című musical Konferansziéjának alakításáért kapta meg a Színikritikusok díját, azt az előadást pedig két zongora kísérte.
- Ajánlata: Victor Borge: Page-turner
„Victor Borge volt számomra az első olyan zenész, aki úgy viszonyult a hangszeréhez, amilyet még sosem láttam azelőtt: teljes mértékben megadja a zongorának járó tiszteletet, nem degradálja a hangszert, de mégsem lengi körül a pátosz, ahogy hozzányúl. Sőt! Már-már a profanitás határát súrolja, de valóban mégsem billen át. Partnerek, játszótársak, és az együttműködésük katartikus.”
Ha tegnap nézték a Sybill-közvetítésünket, Cziegler Balázs díszletét látták. A látványtervező opera-, operett-, musical- és táncelőadások látványvilágát is megálmodta.
Ajánlata: Rachmaninov: II. (c-moll) zongoraverseny, op. 18. Daniil Trifonov előadásában
- „Bár a III.-at tartják minden idők legnehezebbjének, de nem mindig a nehézség számít. Úgyhogy Rachmaninov II. zongoraversenye, egyértelműen Daniil Trifonovval.”
Dobri Dániel jó néhány színházi előadáshoz szerzett zenét, klasszikus és kortárs művek hangkulisszáját teremtette meg, és állandó alkotótársa Bagó Bertalan rendezőnek.
- Ajánlata: Bartók: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115 (Solti György és Murray Perahia)
„Bartók Kétzongorás szonátája tizenéves korom óta nagy kedvencem, talán nem is zenei közegből, hanem Hamvas Béla egyik írásából hallottam róla először. Ehhez a felvételhez egészen személyes kötődésem van: zeneakadémiai tanulmányaim alatt abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy 4 évig tanulhattam kötelező zongorát Prunyi Ilonától. A tanárnő mindig gondosan megválogatta a tanítványait, hozzá csak a legvirtuózabbak kerültek, általában orgonisták, zeneszerzők vagy zenetudósok. Én a mai napig nem értem, miért nézett ki magának, hiszen a zongoratudásom messze elmaradt a többiekétől. Mindenesetre 4 év alatt nagyon sokat tanultam tőle nem csak a hangszerről, hanem a zenéhez és az élethez való hozzáállásáról is. Jandó Jenő eközben a szomszéd teremben tanított. Gyakran dohányoztunk együtt az egyetem bejáratánál, épp csak néhány szót váltva, majd belépőkártyájával előzékenyen beengedett a tanárnő termébe, aki még olyan hevesen tanította az előttem lévő hallgatót, hogy nem hallotta a kopogásom. Tinédzserkorom nagy idolja ő is, házibulik, esti sörözgetések alkalmával gyakran hallgattuk egy barátommal Mozart zongoraversenyeit Jandó előadásában. Számomra Bartók remekműve az ő interpretációjukban a leghitelesebb.”
Eke Angéla színművész izgalmas, új utakat kereső független színházi alkotócsapatok tagja, aki ebben az évadban egy különleges, vallomásos monoelőadást is létrehozott Én, Iphigénia címmel.
- Ajánlata: Kygo: Piano Jam
„Kyrre Gørvell-Dahll, ismertebb nevén Kygo norvég DJ, zenei producer és dalszerző 1órás zongora jam száma bármikor fogyasztható, populáris műfajba tartozik. Ha szól, az éppen történő szituáció sokkal emocionálisabb lesz felszabadító és közben nagyon a helyén érzek mindent. A track első fele tiszta zongora, aztán finoman nem bántó módon beenged egyéb hangszereket, de szép harmóniában. Az én életemből sajnos a zongora kimaradt, kiskoromban amikor lehetett volna hangszeren tanulni az iskolában azt mondták olyat válasszak ami van otthon, vagy be tudjuk szerezni. Nem engedhettük meg magunknak a zongorát anyagilag, így mai napig csodálattal nézek azokra akik tudnak játszani ezen a hangszeren. Egyfajta kárpótlásként élem meg, hogy a Trojka Színházi Társulás, Cseresznyéskert cimű előadásunkban az egyik jelenetben Jászai Mari egykori zongoráján játszhatok, hiszen az előadást az OSZMI körtermében játszuk, ahol ki van állítva a zongora, így a darab egyik központi díszleteleme is a hangszer.”
Mácsai Pál színművész, rendező, az Örkény Színház igazgatója, aki a zongora nagy testvérével is meghitt kapcsolatot ápol, hiszen a Müpa Orgona-sztorik sorozatának állandó közreműködője. A zenéhez fűződő viszonyáról Eötvös Péter születésnapja kapcsán kérdeztük.
- Ajánlata: Beethoven III. zongoraverseny op. 37 Szvjatoszlav Richter előadásában
Markó-Valentyik Anna bábművész a győri Vaskakas Bábszínház tagja, játszik gyerekeknek és felnőtteknek, a legkisebbeknek, a 3 év alattiaknak is több előadást rendezett már.
- Ajánlata: Eric Satie: Gymnopédies
„Eric Satie-t választottam, mert őt furcsa módon az elektornikus zenén keresztül ismertem meg. Fiatal felnőttként egy underground buliban hallottam először ezt a dallamot. Csak álltam a tánctéren, és hallgattam. Megbabonázott.”
https://youtu.be/_fuIMye31Gw
Sütő András színművészt független színházi előadásokban és több filmben is láthatták.
- Ajánlata: Einaudi: Elegy For The Arctic
„Mikor ezt a művet hallgatom, mindig ráeszmélek, hogy mennyi kárt tudok okozni a saját önzőségemből. Emlékeztet rá, hogy sokszor van hajlamom megfeledkezni róla, hogy mennyire törékeny vagyok. Hogy csak egyszer élek és fel kellene nőni hozzá, hogy ezt kiérdemeltem.”
Tarr Bernadett nevével báb- és prózai, gyerekeknek és felnőtteknek készült előadások színlapján is találkozhattak a figyelmes nézők, a jövő évadban pedig Jegesmedvék etetése tilos című fizikai bábszínházi produkcióval műfajteremtő kísérletbe fog alkotótársával, Kovács Domonkossal.
- Ajánlata: Thomas Adès: Darknesse visible
„Ezekben a dekameroni időkben számomra különösen kedves most ez a felvétel. A lamentáló hangok között egy-egy kibomló tiszta zenei szándék és gondolat jelenik meg. Nekem egyszerre jelent siratót és hálaadó fohászt.”