Papageno Radio
Intermezzo Tízezrekért kelnek el Sally Rooney még meg nem jelent könyvének sajtópéldányai

Tízezrekért kelnek el Sally Rooney még meg nem jelent könyvének sajtópéldányai

Az ír szerző, Sally Rooney harmadik regénye hivatalosan szeptemberben jelenik meg, a közösségi média és az ehhez kapcsolódó marketing térnyerésével azonban a korábban kiküldött sajtópéldányokat már borsos áron árulják a neten.

Megszokott eljárás, hogy a könyvek megjelenése előtt a kiadó sajtópéldányokat küld a szakmának, kritikusoknak, influencereknek a könyv marketingkampányának részeként, hogy a közösségi oldalakon posztoljanak képeket, ajánlókat, illetve a megjelenéssel egyidőben kijöhessenek a sajtóban a recenziók is. Egyes esetekben ezek még nem a szöveg végleges változatai. Előfordul, hogy az idő szűke miatt a szerkesztési-korrektúrázási szakaszban lévő kötetet osztják meg, de az sem ritka, hogy a végleges borító helyett sima fehér fedlappal vagy a keménykötés helyett puhafedelesen jut el egy könyv az „előolvasókhoz”. Az ezekből eredő hiányosságokra a kiadó felhívja a figyelmet és természetesen nem teszi szóvá kritikájában a recenzens.

Az utóbbi években az is bevett gyakorlattá vált, hogy a kiadó elektronikus formában jutattja el a könyvet a kritikusokhoz. Ebben az esetben a jogsértések kiküszöbölése miatt a pdf oldalain vízjel figyelmeztet arra, hogy csak a szakmának szánt szöveget olvas az illető.

Emellett a kiadók minden sajtópéldány esetében figyelmeztetik az újságírót vagy influencert, hogy ne ossza meg mással a fáljt, illetve a megjelenés előtt a könyvet. Hogy ez miért szükséges, azt Sally Rooney óriási érdeklődéssel várt következő regényének esete példázza.

Sally Rooney Normális emberek című kötetének hatalmas sikere és a belőle készült minisorozat pozitív fogadtatása megágyazott annak, hogy az ír szerző harmadik könyvét rajongók hada várja tűkön ülve. Az itthon a 21. Század Kiadó gondozásában megjelenő, Hová lettél, szép világ című regényből néhány szerencsés külföldi recenzens már májusban kapott sajtópéldányt.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Stardust House Books (@stardusthousebooks) által megosztott bejegyzés

Így történhetett, hogy az eBay és Depop oldalain felbukkant a regény több sajtópéldánya – a szeptember 7-i világpremier előtt.

Egy észak-karolinai eladó 209.16 dollárt (azaz több, mint 62 ezer forintot kapott – a neki ingyenesen küldött) kötetért.

Az élelmesebbek még azt a vászontáskát is feldobták a netre, amelyben a kiadó megküldte neki a könyvet. Ezért 80 dollárt (közel 24 ezer forintot) sikerült bezsebelniük. A lelkes olvasók nemcsak Rooneyt tüntetik ki a rajongásnak ezzel a sajátos formájával: Jonathan Franzen Keresztutak című, októberben megjelenő kétkötetes művének egyik sajtópéldánya is hasonló sorsra jutott – ezt 124 dollárért (37 ezer forintért) adta el valaki.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

nana / giaae kwon (@jjoongie) által megosztott bejegyzés

Az korábban is ismert jelenség volt, hogy a sztárstátuszt elért klasszikus szerzők, mint Hemingway vagy Steinbeck könyveinek sajtópéldányai gyűjtői csemegének számítanak. Hasonló a helyzet J.K.Rowling Harry Potter-szériájának darabjaival. Ezekért akár 30 ezer fontot (9 millió forintot) is hajlandóak kifizetni.

A még meg sem jelent könyvek recenziós példányai iránti kereslet azonban újdonságnak számít és egyesek úgy vélik, a könyves bloggerek és influencerek hatásának tudható be.

Utóbbi két csoport szerepe a könyvek marketingelésében még viszonylag új terepnek számít. Ők általában másodállásban, hobbiból foglalkoznak könyvekkel – vagyis alapesetben nem kapnak pénzt egy kritikáért, fotóért, reklámposztért. Ilyenkor maga a kötet a fizetség – természetesen az is előfordul, hogy fizetőképes üzletté válik a hobbi. A kiadók figyelmét magas követőszámukkal és minőségi tartalmaikkal tudják felkelteni. A feltételezések szerint ők olyan célközönséget érnek el, amelyet a hagyományos média nem képes, esetleg célzottabban képesek szólni ahhoz az olvasóréteghez, akiknek a könyvet szánják.

„A sajtópéldányok egyik célja, hogy az ember megmutathassa, hogy egy zártkörű klub tagja” – magyarázza Adam Howard, a Scribe Publications Kiadó munkatársa. „Ilyen mértékben azonban még nem tapasztaltuk a jelenséget, mint Sally Rooney könyvénél.”

Ide kapcsolódik:
Irodalommal az önvizsgálatért – irodalomterápia

Az Instagramon az influencerek a #Galleybrag hashtages posztokban dicsekednek a sajtópéldányaikkal. Ebben a közegben jelen pillanatban a Hová lettél, szép világ számít a legértékesebb trófeának. Azt pedig, hogy értékes, akár forintosíthatóságban is érthetjük: az influencerek követőszámát, vagyis az illető marketingértékét megdobja egy sok megtekintést elérő poszt. Egy szelfi a még meg sem jelent Rooney-kötettel pedig határozottan annak számít.

„Amikor egy könyv hónapokkal a megjelenés előtt feltűnik a közösségi médiában, akkor a többi blogger és az olvasók megőrülnek” – vázolja Dan Bassett, bristoli könyvkereskedő és blogger, aki maga is rendszeresen kap sajtópéldányokat. „Ezért döntenek úgy egyesek, hogy eladják a példányaikat, vagy a másik oldalról: megpróbálnak rávenni valakit – például engem – hogy adja el nekik az övét.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Csak még egy oldal (@csak_meg_egy_oldal) által megosztott bejegyzés

A sajtópéldányok szerzői jogilag szürke zónába esnek. Nyilvánvalóan nem kereskedelmi forgalomba szánt termékek, jogilag a kiadó tulajdonát képezik. A Guardianon megjelent cikk szerint a kiadó bármikor visszakérhetné őket, de erre még soha nem volt példa. Mivel ezeknek a köteteknek az áruba bocsátása csak az utóbbi időben terjedt el, a könyves szakmában még nincs kialakult gyakorlat a helyzet kezelésére. Ha egy csalódott recenzens antikváriumba adja a könyvét, afölött szemet hunynak.

Az Amazon azonban rendszeresen figyeli, hogy felkerülnek-e az oldalára ilyen eladásra kínált tételek.

Engedik az üzletelést, ha a könyv kereskedelmi forgalomban már nem elérhető, de volt már olyan eladó, akit ezeknek a szabályoknak a megszegése miatt tiltottak ki az oldalról. Az eBay szabályzata sokkal lazább, így ott előfordulnak sajtópéldányok, sőt, egy amerikai eladó többet is értékesített itt Rooney könyvéből. Amerikában ráadásul sokkal megengedőbbek ebben a tekintetben, mint Nagy-Britanniában.

A megjelenés előtti „előzetes-kötetek” iránti érdeklődés arra kényszeríti a kiadókat, hogy felülvizsgálják az eddigi gyakorlatukat.

Adam Howard javaslata például egyfajta előre menekülés: „Arra kell koncentrálnunk, hogy hogyan tehetjük még láthatóbbá a könyveinket az új médiafelületek megjelenésével. A mi kiadónkban nem készítünk már általános sajtópéldányokat. Minden egyes darabnál figyelünk rá, hogy a dizájn figyelemfelkeltő legyen, kitűnjön a többi közül és osztható legyen. Arra fordítjuk a szűkös költségvetésünket, hogy megbizonyosodjunk róla, a közösségi médiát használók meg akarják osztani a könyveinket a követőikkel.”

Semmilyen szempontból nem beszélhetünk azonban új jelenségről: Balzac Elveszett illúziók című könyvében az újságírók úgy egészítik ki a jövedelmüket, hogy nemcsak a recenziós köteteket, de a részükre fenntartott színházi helyeket is pénzzé teszik. (Ugyanebben a kötetben olvashatunk arról, hogy az olcsó kínai termékek kiszorítják a hazai francia árukat. – A regény megjelenési éve: 1843. Ennyit arról, hogy régen minden jobb volt.)

(via The Guardian)

Promóció

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

A feliratkozással elfogadom a Papageno Consulting Kft. adatvédelmi tájékoztatóját!