Magyarország egyik legismertebb és legmodernebb kulturális intézményeként a Müpa a kezdetektől arra törekszik, hogy az innováció és a kreativitás ne csupán a programkínálatban, de a teljes Müpa-élmény során is maximálisan megmutatkozzon. Jelenlegi, válságokkal terhelt és gyorsan változó világunk a jegyértékesítés dinamikáját is kiszámíthatatlanná tette, ennek következtében pedig egyre nehezebben határozható meg egy-egy előadás valós piaci értéke. E kihívás technológiai innovációval való megoldásaként a Müpa hazánkban az elsők között – egyes előadásainak jegyértékesítésére – bevezeti a keresletalapú, dinamikus árképzést.
A Müpa fennállása óta tudatosan feladatának tekinti, hogy modern és ötletgazdag megoldásokkal kényelmesebbé és élvezetesebbé tegye nézői mindennapjait, és ebben éppen úgy támaszkodik a nézői igényekre és visszajelzésekre, mint a napjainkban elengedhetetlen adatvezérelt technológiai megoldások hatékony alkalmazására. A dinamikus árképzés bevezetése e kettőt ötvözi, hiszen e finomhangolásra lehetőséget adó árazási stratégia lényege, hogy az intézmény által használt árazómotor naponta többször, az adott produkcióhoz kapcsolódó keresleti és kínálati viszonyoknak megfelelően számítja ki és vizsgálja felül az előadás jegyeinek optimális árát.
„Az utóbbi néhány, kihívásokkal teli év a kulturális szektor fogyasztói szokásait is alapjaiban formálta át, és várhatóan az előttünk álló időszak globális változásai is komoly hatást gyakorolnak a művészeti élet szereplőire, valamint a kulturális intézmények működésére, melyben a fenntarthatóságnak egyre fontosabb szerepet kell betöltenie. A technológia tehát abban is segít, hogy a művészeti tartalmak árképzése valós időben reagáljon a vásárlók igényeire és lehetőségeire – mondja Kosztolánczy Gábor, a Müpa vezérigazgató-helyettese.
– A keresletalapú árképzés lehetőséget ad arra, hogy egy-egy előadás jegyárai dinamikusan alkalmazkodjanak a nézők által kultúrára fordítható összeg, valamint Budapest folyamatosan változó, pezsgő kulturális kínálatának alakulásához.
Amennyiben az adott időszakban a kulturális paletta túlkínálatot mutat, az előadások ára csökkenni kezd, és az addiginál olcsóbb jegyár újabb nézői szegmensek számára teszi vonzóvá a programot, mely így szélesebb közönséghez juthat el. Amennyiben viszont egy kurrens produkció túlkeresleti helyzetet teremt, a jegyárak szabályozott, de várható emelkedése azon túl, hogy a művészeti intézmény gazdálkodásában nyújt segítséget, biztosítja, hogy – bár az átlagos jegyárnál kicsit drágábban – sokkal tovább legyen a nézőknek lehetőségük a vásárlásra, hisz a jegyek a korábbiakhoz képest nem pillanatok alatt fognak elfogyni” – tette hozzá a szakember.
A megváltozott jegyvásárlói szokásokat alapul vevő, mesterséges intelligencia által támogatott jegyértékesítő rendszer működését egy globálisan már több iparágban, külföldön pedig az előadó-művészeti szektorban is sikerrel alkalmazott metódus teszi lehetővé. Bár a módszer a hazai kulturális piacon újdonságnak számít, világszerte számos intézmény élt már a jegyértékesítés e lehetőségével: mások mellett a New York-i Broadway bizonyos produkcióira vagy épp a Metropolitan Opera előadásaira válthattak változó árú belépőket az érdeklődők. A Müpában a nézők először a Recirquel egyik legnagyobb cirque danse sikere, a Solus Amor című produkció október 27. és november 25. között megvalósuló előadásai során találkozhatnak a dinamikus árazással.
„Az InterTicket a DynamO Pricinggal kialakított stratégiai együttműködésre alapozva felkészítette jegyrendszerét, hogy elsőként a Müpa, majd a Tickets rendszert használó további ezer partnere – színházak, koncertszervezők, múzeumok, fürdők, sportklubok – a saját piacának megfelelő módon használatba vehesse a dinamikus árazás lehetőségét, igazodva a mindenkori piaci kereslethez, többféle áropciót kínálva vásárlóiknak” – mondja Szokolay Zsolt, az InterTicket üzletfejlesztési igazgatója. „A DynamO Pricing árazási szolgáltatását egyre szélesebb körben használják országszerte. Büszkék vagyunk rá, hogy a Müpát is partnereink között üdvözölhetjük, és hiszünk benne, hogy nekik és közönségüknek egyaránt előnyére válik az újfajta, adatvezérelt árazás” – teszi hozzá Marosi Bence, a DynamO Pricing ügyvezetője.
A Müpa kiemelt hangsúlyt fektet egyre bővülő közössége elégedettségére, ezért a lehető legnagyobb gondossággal jár el a dinamikus árazás bevezetése során is, és természetesen nem feledkezik meg a nagy hagyományokkal és számtalan előnnyel járó ingyenes Müpa+ hűségprogram tagjairól sem. A most bevezetett újítás a számukra fenntartott és a jövőben kibővíteni tervezett rendszeres elővásárlási lehetőségeket nem érinti; a hűségprogramtagok által igénybe vehető elővásárlás tehát továbbra is a megszokott módon, rögzített árú helyekkel zajlik.