• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Intermezzo Zene Címlap

Elisabeth Leonskaja: „Richter tanított meg sírni” 

Szerző: Ur Máté2023. február 11.
Facebook Twitter E-mail
Elisabeth Leonskaja – fotó: Marco Borggreve
Elisabeth Leonskaja – fotó: Marco Borggreve

Elisabeth Leonskaja február 9-én adott koncertet a MÁV Szimfonikus Zenekar vendégeként. A Bécsben élő zongoraművészt hitvallása mellett Csajkovszkijról, Szvjatoszlav Richterrel való különös kapcsolatáról és egy nem mindennapi találkozásról is kérdeztük. 

– Nem először lép fel Magyarországon. Milyen tapasztalatai vannak?
– Nem először, de nem is elégszer. 2019-ben a Budapesti Fesztiválzenekarral játszottam Beethoven IV. és V. zongoraversenyét, tavaly a Kaposfestre kaptam meghívást, most pedig a MÁV Szimfonikusokkal dolgozom. Ami a legfontosabb a számomra, hogy a magyar muzsikusok szeretik, amit csinálnak, szeretik a zenét, ez az első pillanattól kezdve érezhető. Az előbb lett vége a próbának, de bármeddig dolgozhattunk volna, mindenki jelen volt, lélekben is és fejben is, senki nem azon gondolkozott, hogy mikor lesz már vége.

– A MÁV Szimfonikus Zenekarral csak most találkozott, de ha jól tudom, Farkas Róbert karmesterrel már jól ismerik egymást.

– A menedzserem mutatott be minket egymásnak, amiért nagyon hálás vagyok. Gyorsan megtaláltuk a közös hangot zeneileg és emberileg is. Több közös projektünk volt már, legutóbb Szófiában adtuk elő Bartók 3. zongoraversenyét.

– A február 9-i budapesti koncertre Csajkovszkij II. zongoraversenyét hozta. Közel áll önhöz a darab?

– Ezt a művet egyértelműen beárnyékolja a szerző első, b-moll koncertjének a sikere, és bevallom, hogy én sem játszom eleget. Itt nincsenek szélsőségek, olyan nagy drámaiság mint a b-mollban, benne van viszont Csajkovszkij minden líraisága. A második tételben például egy nagyon érdekes párbeszéd alakul ki, a zongora mellett a hegedű és a cselló is főszerepet kap. Itt nem egy egyszerű kíséretről van szó, minden tiszteletem a koncertmesteré, mert komoly, a Rokokó variációkhoz és Hegedűversenyhez hasonló komplex zenei anyag hárul a zenekarra.

Elisabeth Leonskaja és a MÁV Szimfonikus Zenekar – fotó: Steirer Máté / MÁV Szimfonikus Zenekar

– Csajkovszkij zenéje önnel van az élet legmeghatározóbb pillanataiban. Aznap is az ő művét játszotta, amikor utoljára találkozhatott Joszif Brodszkij Nobel-díjas költővel. Barátok voltak?

– Kérdés, hogy lehet-e ezt barátságnak nevezni. Ő Amerikában élt, én Ausztriában. Talán a közös sors, részemről pedig egy nagy szellem tisztelete kötött össze minket. Ha New Yorkban jártam, vagy ha ő Bécsben, mindig felkerestük egymást. Tehetséges volt, ezért meghurcolták, elüldözték, de ő mégis fel tudott állni, és maradandót alkotni. Fantasztikus, amit az orosz nyelvvel véghezvitt.

Pénteki nap volt, valóban Csajkovszkij koncertjét játszottam a New York-i Filharmonikusokkal, a harmadikat. Este egy jó barátommal felmentünk hozzájuk vacsorázni. Nekem ajándékozott egy kötetet a verseivel, annak alapján, amit írt, az hiszem, ő nem szerette Csajkovszkijt. Két nappal később, 1996. január 28-án elhunyt.

Leonskaja - fotó: Marco Borggreve
Leonskaja – fotó: Marco Borggreve

– Tbilisziben született, Odesszában, majd Moszkvában tanult, 1978-ban pedig ön is elhagyta a Szovjetuniót. Azóta Bécsben él. Orosz zongoraművésznek tartja magát?

– Igen, minden szempontból. Sokat dolgoztam azon, hogy a magaménak tudjam a bécsi kultúrát, rengeteg tapasztalatot szereztem, de ezeket a dolgokat nem lehet megváltoztatni. Ahogy önök is a sajátjuknak érzik Bartókot, úgy egy osztrákot sem lehet Schuberttel vagy Mozarttal becsapni, mert a zsigereiben van. Ez nálam is pontosan így működik.

– Ha jól tudom, Szvjatoszlav Richter komoly szerepet játszott a művészi fejlődésében. Mesélne erről?

– Különleges kapcsolat volt a miénk. Fiatal tehetségként nagyon sokat jelentettek számomra az ő útmutatásai. Bölcs volt és barátságos, egy kivételes ember, aki mellett minden pillanatnak mélysége volt. Egy alkalommal arra kért, hogy játsszak még halkabban. Nem tudtam, hogyan kell, de gyakorolni kezdtem, mígnem szépen lassan felfedeztem magamnak a csendet. Azt hiszem ez volt életem egyik legmeghatározóbb művészi tapasztalása. 

Elisabeth Leonskaja – fotó: Marco Borggreve
Elisabeth Leonskaja – fotó: Marco Borggreve

Ő tanított meg sírni is. Nagyon pedáns ember volt, karácsonykor különböző üdvözlő leveleket kapott, az egyik füzetbe a beérkező leveleket vezette, a másikban pedig jelölte, hogy melyikre nem válaszolt még. Az orvosának a következőt írta: „jövőre már nem zaklatom, hamarosan meghalok”. Az én édesanyám három hónappal azelőtt távozott. Sírásban törtem ki, és elszaladtam. Másnap megbeszéltük a dolgot, ő pedig csak annyit mondott, „végre megkönnyebbültél, igaz?”

– Össze tudja foglalni a művészi hitvallását? 

– Mérték, őszinteség és nyitottság. Számomra ezek a legfontosabbak. Egy felkérésre mindig lehet nemet mondani, de nem érdemes, egy zenei alkalom olyan ünnep, ami része kell, hogy legyen a hétköznapoknak.

interjú csajkovszkij orosz elisabeth leonskaja MÁV Szimfonikus Zenekar
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElmozdul a fal – Mácsai István életművét mutatja be a Kiscelli Múzeum kiállítása
Következő bejegyzés Calixto Bieito: „Arról készítek előadást, amit magam körül látok”

Ajánlott Bejegyzések

Bakos-Kiss Gábor
Intermezzo

Bakos-Kiss Gábor marad a Győri Nemzeti Színház igazgatója

2023. március 29.2 perc olvasás
Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.